Nekromanti Defaultsystem

McKatla

Utan titel
Jag tror att många som spelat rollspel under många, många år, och testat ett stort antal system, ändå alltid återkommer till något favoritsystem. Min undran är vilka sådana favoritsystem ni forumiter har – och varför.

Själv är jag såld på systemet i Over the Edge. Det är enkelt at göra sin rollperson, men den får ändå ett djup som många andra system saknar. Och tärningsmekaniken är så enkel att tabeller, tittande boken etc mycket snabbt blir helt onödigt. Det bara rullar på, och känns varken för simpelt eller för begränsande.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, eftersom jag avskyr alla andras system så har jag såklart byggt ett eget. Det började sin bana som regelmotor i Null State, sedan moddades det hårt och användes för hemmaspelande av Call of Cthulhu-kampanjen Tatters of the King, och efter det blev det via ytterligare en moddning regelsystem till Rotsystem. I påsk nångång kommer den senaste versionen av Cthulhuversionen ut, under namnet Kutulu.

Eftersom jag (mer eller mindre skämtsamt) jobbar på att förtjäna titeln "sveriges mest självgode rollspelsskapare" så har jag döpt systemet efter mig själv: Krank. Krank är ett ruskigt snabbt och lätt system med få värden, få tärningsslag, ett enkelt och generellt system för avdrag och bonusar, enhetliga vapenskador, och binära undersökande färdigheter (som i Gumshoe men utan poäng, typ). Krank gör allt jag vill att regelsystem ska göra, inget av det jag inte tycker att regelsystem inte ska göra, och passar min föredragna spelstil perfekt. Och det är super-duper-lättmoddat.

Bolongo

Herr Doktor
Om det inte finns väldigt starka skäl för något annat, faller jag tillbaks på system med linjär sannolikhet i sin resolutionsmekanism.

Vilket i praktiken betyder d100 (BRP/RQ/CoC) eller d20 (D&D).

Ulfgeir

Swashbuckler
En i gruppen verkar alltid komma tillbaka till D20 (Pathfinder), en annan kör alltid GURPS. Nu har inte jag spellett på länge, men FATE-systemet är något jag fastnat för.

Krille

Super Moderator
När det gäller andras spel är jag relativt system-agnostisk. Det finns en klase system som jag helst inte använder, men inget som jag hela tiden faller tillbaka på. Det beror mer på spelgruppen, faktiskt – det vi kommer överens om att spela spelar vi.

När det gäller egenkonstruerade spel använde jag mitt T10-system väldigt länge (vissa likheter med d20, större likheter med Interlock, Fuzion och Ars Magica), men nu verkar jag ha fastnat i Järn.

anth

Vetefan
Jag tror att det är frågan om "gammal kärlek rostar aldrg"

Mitt första rollspel var ADnD, därför är jag antagligen en OSR-spelare idag. Jag älskar dungeon crawl, jag älskar att möta nya monster/fällor/pusel som man aldrig stött på tidigare, jag älskar dödligheten, jag älskar xp for gp.

Mina nästföljande rollspel var: CoC, RQ och DoD - så BRP ligger mig fortfarande varmt om hjärtat. Speciellt CoC med sitt vansinne.

Efter det följde ett par år med GURPS som jag fortfarande tycker väldigt mycket om. Jag tycker om att kunna bygga ihop exakt den gubbe man vill ha (jag har provat andra point buy-system som BESM, Savage Worlds och HERO-system, men jag tycker fortfarande bäst om GURPS).

MandaWall

Veteran
Jag tycker om Kult, Call of Cthluhulhu och gamla drakar & demoners regler. De få gånger vi spela nåt som inte finns som spel brukar vi använda de regel systemen.

Mitt spel har ju en typ Kultregel system.

Mundo

Myrmidon
Jag ser att många av er som har beskrivit era favoritsystem har stavat fel när ni tänkte skriva Noir, som ju objektivt är Sveriges överlägset bästa system.

Om jag vill ha enklare, snabbare regler så föredrar jag förmodligen Svavelvinter/Mutant år noll mekaniken.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mundo;n189715 said:
Jag ser att många av er som har beskrivit era favoritsystem har stavat fel när ni tänkte skriva Noir, som ju objektivt är Sveriges överlägset bästa system.
När allt man har är en hammare ser alla problem ut som spikar.

Rhodryn

Hero
Jag roterar runt två stycken.

Drakar och Demoner... där vi spelar en blandning utav DoD 91 kombinerat med stora delar av äldre DoD's. Varför? Det var rollspelet som jag började på, mina top favorit spelomgångar var på det (minns inte vad det första äventyret var, men där var en Hydra i det (som min karaktär fick hantera medan de andra försökte få tag på eld), en Mantikora (som min karaktär bröt ryggen på med ett enda sving av hans Bastardsvärd), en Minotaur (där min karaktärtog hand om störe delen av denne), några demoner (där min karaktär dödade en av dem med ett enda hugg i magen, igen från hans Bastardsvärd)... efter det spelade vi Krugal Svylse... vilket så sen ledde in till Svavel Vinter... allt med samma karaktär), min nr 1 favorit karaktär någonsin som jag har gjort och spelat är i det systemet (det var min första karaktär, och det är den där karaktären som jag snackade om tidigare med Bastardsvärdet... Riddare Rhodryn Callahorn :D ). Så på många sätt och vis så handlar en hel del av det om nostalgi. Men generelt så tycker jag om systemet ändå, det är väl igentligen lite simpelt utav ett system, men det är ok, för ibland är det roligt att få spela något simplare. :)

Det andra är Eon. Det är nog mitt favorit system. Har inte haft någon karaktär eller spelomgång med Eon som har varit bättre än mina bästa i DoD... men som system så gillar jag det väldigt starkt. För det är detaljerat, där det finns regler för nästan vad som helst, är realistiskt i många aspekter utav det. Men andra saker som jag också STARKT gillar är hela karaktärs skapar systemet... älskar att det är så stort och detaljerat och... och alldeles... *suckar* ... alldeles underbart... XD För mig så känns de karaktärer som jag gör i Eon "levande", "riktiga", känns som karaktärer som jag faktiskt bryr mig om. Medan det allt som oftast inte är fallet med t.ex karaktärer i DoD. Visst, det går skapa sådana karaktäre i system som inte har den typen av backgrunds tabbeler mm som Eon har... som i t.ex DoD, och andra system... Min Rhodryn Callahorn är ju trots allt en sådan karaktär som kom ur DoD... men det är inte något som är särskilt vanligt i spel som inte har Eon backgrunds grejer tycke rjag... allt som oftast känns de flesta sådana karaktärer ur system utan backgrundssystemet som slit och släng karaktärer. Vilket är något som jag nästan aldrig känner när det gäller karaktärer som jag skapat ur Eon's backgrund system.

Eons backgrundsystem gör helt enkelt ens karaktärer intressanta, och att de känns som riktiga levande karaktärer, och inte bara något som jag slängde ihop rätt ur skallen eller något. Den där "slumpmässiga" backgrunds grejen gör väldigt mycket för den där känslan, för väldigt mycket i våra liv är faktiskt väldigt slumpmässiga... inte allt så klart, men en hel del.

Jag menar... jag hade inte haft de vänner som jag har och har haft, och hade kanske aldrig hittar rollspel för den delen heller, och i så fall aldrig funnit mig hit till detta forumet tillslut... om inte den där syokonsulenten hade sagt till mig i slutet av 9'an att "Du borde tänka på pengar och jobbmöjligheter" som hans "förslag" till mig när han såg att jag ville gå på någon typ av konstskola i gymnasiet. Pengar har jag aldrig igentligen brytt mig om på det sättet, det är inget som motiverar mig särskilt mycket... men den där "jobb möjligheter" satte käppar i hjulet för mig... för av någon anledning så kunde jag inte komma på något annat arbete än bildlärare i skola som man kunde arbeta som om man gick konstskola, och jag kände att jag skulle bli överkörd av eleverna, pga att det sociala inte är något jag är bra på... och det var trots att jag satt och kalkerade bilder ur Marvel serietidningar i bilden efter jag hade gjort dagens uppgift (jag var snabbare än de flesta med sådant). Så jag valde det ämne som jag tyckte om näst mest i skolan, träslöjden, och tog en möbelsnickar utbildning. Det var där som jag träffade den första i raden av personer som jag kort där efter började spela figure och rollspel tillsammans med.

Så ja... den där slumpmässiga grejen med Eon's backgrunds system gör hela skillnaden för mig. :)

Max Raven

T12-kultist
Systemagnostisk i senare år. Jag gillar Trinity, men har inte spelat det på flera år och föredrar mitt eget krank-inspirerade system, även om det f n kan kräva lite handpåläggning.

Känns som att om det inte blir något eget så kommer det kanske bli Apocalypse World om några år. Den som lever får se.

nyvinter

Illustrationist
Även om jag har favoritsystem (ogillar starkt d100 och d20 eftersom slumpen styr allt där) så har jag inget jag återgår till som standard.

Möjligt främst för att jag tycker att spelsystemet man använder ska passa det man spelar — man kan köra en noir-kampanj i d20 eller OpenLegend men det känns som om att man blir motarbetad hela tiden. Bättre att då välja Noir (hoppas jag, har inte det spelet) eller A Dirty World. Precis som att heroisk fantasy passar DnD och Fantasy Age utmärkt så väljer jag hellre Burning Wheel om det ska vara mer lågmält och karaktärsdriven fantasy. Och ska jag cyberpunka så blir det the Sprawl eller Rotsystem över Shadowrun eller Mutant 2089.

Kort och gott: jag tror inte riktigt på default-system. Dels för att det ofta sätter sig på tvären oftare än inte och dels för att det i längden leder till att man bara spelar det eftersom "vi kan ju reglerna redan." Och hur mycket man än kryddar DnD och Fate så kommer reglerna från dem göra att det ändå smakar DnD och Fate. (Även om varianterna med Fate, Fate Accelerated och Faith Corps gör att det kan få en viss annan känsla än standard med lite pill.)

Rotmark

Veteran
krank;n189673 said:
Tja, eftersom jag avskyr alla andras system så har jag såklart byggt ett eget. Det började sin bana som regelmotor i Null State, sedan moddades det hårt och användes för hemmaspelande av Call of Cthulhu-kampanjen Tatters of the King, och efter det blev det via ytterligare en moddning regelsystem till Rotsystem. I påsk nångång kommer den senaste versionen av Cthulhuversionen ut, under namnet Kutulu.

Eftersom jag (mer eller mindre skämtsamt) jobbar på att förtjäna titeln "sveriges mest självgode rollspelsskapare" så har jag döpt systemet efter mig själv: Krank. Krank är ett ruskigt snabbt och lätt system med få värden, få tärningsslag, ett enkelt och generellt system för avdrag och bonusar, enhetliga vapenskador, och binära undersökande färdigheter (som i Gumshoe men utan poäng, typ). Krank gör allt jag vill att regelsystem ska göra, inget av det jag inte tycker att regelsystem inte ska göra, och passar min föredragna spelstil perfekt. Och det är super-duper-lättmoddat.
Det låter onekligen intressant! Finns Krank-systemet att hitta någonstans?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rotmark;n189832 said:
Det låter onekligen intressant! Finns Krank-systemet att hitta någonstans?

Inte i någon helt fristående form, tyvärr. Rotsystems grundbok finns ju att ladda ner helt gratis från hemsidan, läser man regeldelarna där kan man ju kanske få lite grundläggande koll på systemet, kanske. Jag gjorde en speltestversion till Kutulu och delade ut den på Gothcon, här finns PDF-filen. Kollar man minsta gemensamma nämnare mellan de två så ser man Krank =)

Men jag borde skriva något slags fristående dokument med systemets grund, kanske med ett par plugin-regler. Som referens, om inte annat.

MandaWall;n189713 said:
Jag tycker om Kult, Call of Cthluhulhu och gamla drakar & demoners regler. De få gånger vi spela nåt som inte finns som spel brukar vi använda de regel systemen.

Mitt spel har ju en typ Kultregel system.
BRP var min default i många år också, sen började jag hata grejer i det.

Numera använder jag det regelsystemet som finns skrivna i spelen.