Jag roterar runt två stycken.
Drakar och Demoner... där vi spelar en blandning utav DoD 91 kombinerat med stora delar av äldre DoD's. Varför? Det var rollspelet som jag började på, mina top favorit spelomgångar var på det (minns inte vad det första äventyret var, men där var en Hydra i det (som min karaktär fick hantera medan de andra försökte få tag på eld), en Mantikora (som min karaktär bröt ryggen på med ett enda sving av hans Bastardsvärd), en Minotaur (där min karaktärtog hand om störe delen av denne), några demoner (där min karaktär dödade en av dem med ett enda hugg i magen, igen från hans Bastardsvärd)... efter det spelade vi Krugal Svylse... vilket så sen ledde in till Svavel Vinter... allt med samma karaktär), min nr 1 favorit karaktär någonsin som jag har gjort och spelat är i det systemet (det var min första karaktär, och det är den där karaktären som jag snackade om tidigare med Bastardsvärdet... Riddare Rhodryn Callahorn
). Så på många sätt och vis så handlar en hel del av det om nostalgi. Men generelt så tycker jag om systemet ändå, det är väl igentligen lite simpelt utav ett system, men det är ok, för ibland är det roligt att få spela något simplare.
Det andra är Eon. Det är nog mitt favorit system. Har inte haft någon karaktär eller spelomgång med Eon som har varit bättre än mina bästa i DoD... men som system så gillar jag det väldigt starkt. För det är detaljerat, där det finns regler för nästan vad som helst, är realistiskt i många aspekter utav det. Men andra saker som jag också STARKT gillar är hela karaktärs skapar systemet... älskar att det är så stort och detaljerat och... och alldeles... *suckar* ... alldeles underbart... XD För mig så känns de karaktärer som jag gör i Eon "levande", "riktiga", känns som karaktärer som jag faktiskt bryr mig om. Medan det allt som oftast inte är fallet med t.ex karaktärer i DoD. Visst, det går skapa sådana karaktäre i system som inte har den typen av backgrunds tabbeler mm som Eon har... som i t.ex DoD, och andra system... Min Rhodryn Callahorn är ju trots allt en sådan karaktär som kom ur DoD... men det är inte något som är särskilt vanligt i spel som inte har Eon backgrunds grejer tycke rjag... allt som oftast känns de flesta sådana karaktärer ur system utan backgrundssystemet som slit och släng karaktärer. Vilket är något som jag nästan aldrig känner när det gäller karaktärer som jag skapat ur Eon's backgrund system.
Eons backgrundsystem gör helt enkelt ens karaktärer intressanta, och att de känns som riktiga levande karaktärer, och inte bara något som jag slängde ihop rätt ur skallen eller något. Den där "slumpmässiga" backgrunds grejen gör väldigt mycket för den där känslan, för väldigt mycket i våra liv är faktiskt väldigt slumpmässiga... inte allt så klart, men en hel del.
Jag menar... jag hade inte haft de vänner som jag har och har haft, och hade kanske aldrig hittar rollspel för den delen heller, och i så fall aldrig funnit mig hit till detta forumet tillslut... om inte den där syokonsulenten hade sagt till mig i slutet av 9'an att
"Du borde tänka på pengar och jobbmöjligheter" som hans "förslag" till mig när han såg att jag ville gå på någon typ av konstskola i gymnasiet. Pengar har jag aldrig igentligen brytt mig om på det sättet, det är inget som motiverar mig särskilt mycket... men den där "jobb möjligheter" satte käppar i hjulet för mig... för av någon anledning så kunde jag inte komma på något annat arbete än bildlärare i skola som man kunde arbeta som om man gick konstskola, och jag kände att jag skulle bli överkörd av eleverna, pga att det sociala inte är något jag är bra på... och det var trots att jag satt och kalkerade bilder ur Marvel serietidningar i bilden efter jag hade gjort dagens uppgift (jag var snabbare än de flesta med sådant). Så jag valde det ämne som jag tyckte om näst mest i skolan, träslöjden, och tog en möbelsnickar utbildning. Det var där som jag träffade den första i raden av personer som jag kort där efter började spela figure och rollspel tillsammans med.
Så ja... den där slumpmässiga grejen med Eon's backgrunds system gör hela skillnaden för mig.