Re: Magi i verkligheten
Jag gillar länken mellan magi och religion. Där ser jag en lågisk koppling. Om man yppar vissa fraser kan något hända. Däremot bör man vara trogen den religionen för att kunna få rätten att utföra kommandon.
Vad gäller voodo eller binda något för att att hämta kraft från det för att sedan förhäxa med hjälp av docka, ben eller liknande tycker jag inte om. Det känns för enkelt och inte tillförlitligt. Möjligen om man har en exakt kopia på offret eller något i den stilen. Så tycker jag i alla fall
Sammanfattningsvis, Religion och magi tycker jag passar ihop. Då finns det nämligen en sorts ömsesidigt utbyte mellan besvärjare och gud.
Någon sorts bränsle/kraft/energi skulle vara intressant att använda som allternativ magi. Tex för att få en vind att öka genom att hämta vind från vänster och driva ihop den med en vind från höger och sammanfoga dem till en gemensam kraft. Sidoeffekten blir då att det blir totalt stiltje där den stals ifrån. Är man extra känslig så kan man upptäcka att något på den platsen inte är som det skall. Lite coolt
Så samma sorts låna med liknande krav från religiös magi har den här sistnämda magin. Hur lätt den är att utföra och hur svårt det är kan man nog drifta om länge... Däremot borde även den religiösa magin få samma konsekvenser som att det blir stiltje eller liknande när magin släpps lös.
Som magiker kan man vara försiktig, man kan långsamt samla på sig kraft i flera timmar/dagar/veckor etc för att inte märkas och sedan släppa lös den. Gör man det för snabbt kan man upptäcka bieffekterna annars... Himla kul sätt att spela på.
I många magirelger fungerar det som så att magikern blir trött, att energin tags lite från magikern själv. Det kan ju vara troligt. Ett bra sätt att begränsa en människa att hantera större krafter. En gud kan troligtvis göra större underverk, men konsekvenserna borde bli den samma. Att tända eld på en stor äng så att en krigshär blossar upp i lågor borde skapa istappar en bit utanför det eldhärjade området. En gud kan nog ta energin från ett lämpligare ställe som ligger mer avskilt...
Anledningen till att jag vill få en förklaring till hur magi fungerar är att jag spelleder HarnWorld som är en väldigt realistisk värld, men där magireglerna inte riktigt känns rätt för mig. Jag har kanske för dåligt koll på reglerna, men jag vill ha en magi som verkar rimlig och som inte orsakar kaos ifall man i praktiken använde sig av reglerna.
Många gånger är magi så kraftfull att världen inte borde se ut som den gör. Att konsekvenserna vore förödande och det stillsamma Harn borde ha sett kaotiskt ut ifall magin användes enligt reglerna.
Om magin i sig har allvarliga konsekvenser och är svårbemästrat så ser jag det som en bra förklaring till att en värld med magi kan vara stabil. Med de flesta magiregler ute på spelmarknaden så känns det som att varje värld borde kolapsa väldigt fort... Just my two farthings!
Bless!
Jonas