Nekromanti Definiera magi.

Panaga

Veteran
Hej!
Jag skulle vilja veta andras syn på vad magi är. Jag kan ge några exempel på vad jag hört, så får ni säga er syn på vad magi är.
En del säger att...
magi är något oförklarigt.
magi är indelat i olika områden, som tex element.
magi är något man kan räkna ut.
magi är något som man kan lära sig snabbt.
magi är svårbemästrat och som tar flera år att forska fram en ynka liten effekt.

Så hur tycker ni att magi är?

Krille

Super Moderator
"Så hur tycker ni att magi är?"

Magi är konsten att övertala universum med ord som det inte kan ignorera.

Man Mountainman

Storsvagåret
Knepig fråga. Såhär tycker Nationalencyklopedin:

<blockquote><font class="small">Citat NE:</font><hr />
magi (senlat. magi_a, av grek. magei_a 'magernas visdom', 'trolldom', av magos, 'persisk präst', 'siare', 'trollkarl', jfr -->magier), handlingar som anses påverka översinnliga krafter eller makter till utövarens fördel. Sådana praktiker förekommer inom de flesta kulturer, såväl hos skriftlösa folk som i skriftkulturerna, och varierar i hög grad i tid och rum. Från religionen skiljer sig magin genom sin manipulativa karaktär. Medan religionen innebär en underkastelse under osynliga väsenden, anvisar magin metoder för att behärska tillvarons krafter. Gränsen mellan religion och magi är dock ofta flytande. [/quote]

Jag antar att magi, ur ett rollspelsperspektiv, inte låter sig definieras så lätt. Att Magi är någon slags metod att manipulera omgivningen genom att använda krafter som ligger utanför den vardagliga erfarenheten, det kan vi nog alla komma överens om, men den definitionen kan ju appliceras på andra termer också. Psi-krafter, till exempel. Det som kallas Psi-krafter i ett rollspel kan mycket väl kallas magi i ett annat och ingen skulle märka någon större skillnad. Den enes pyrokinesi, den andres eldboll.

Därför tror jag det är vanskligt att försöka dra någon gräns mellan "magi" och andra former av övernaturliga krafter, eller att säga att magi *måste* ha vissa egenskaper eller *inte får ha* vissa egenskaper. Magi måste tillåtas vara en bred term.

Rising

Vila i frid
Jag tycker att magi är en förmåga att få oförklarliga saker att hända. Vilket är lite konstigt, eftersom man i många rollspel faktiskt förklarar precis hur magin fungerar så att den inte längre blir oförklarlig. Den blir inte övernaturlig, onaturlig, mystisk eller spännande längre, utan bara... tja, något lika vardagligt såsom gravitationen eller magnetismen.

Sedan tycker jag att magi kan få ta sig helt olika uttryck i olika sammanhang. I vissa världar passar det bra med lågmälda trollgummor som inte kan göra annat än att spå väder eller se när någon ljuger, i andra fall passar det bättre med häxmästare som kan frammana demoner, skjuta kulblixtar och betvinga drakar att lyda alla hans befallningar.

Allra helst tycker jag att magi ska utföras av unga kvinnor i skolflickeuniform som samlas på kvällarna kring svarta stearinljus och läser gamla besvärjelser ur en dammig läderinbunden bok med gulnande sidor tills deras mässande alltmer kommit att berusa deras nyfikna sinnen så att de till slut får svårt att motstå frestelsen att vidröra sina och varandras kroppar med smekande rörelser för att försöka ta på de elektriska strömningar som leds genom deras yppiga kroppar allteftersom den hedniska ritualen närmar sig sin fulländning, och så till slut, när de vaknar upp, som i dvala, så är deras nakna kroppar täckta av saliv, svett och svarta stearinfläckar, och då kommer jag in genom dörren, varpå flickorna flämtar inför min barbröstade gestalt, och jag är helt i deras våld, och innan jag vet ordet av så har en av flickorna tagit upp en Junglewanker 2000 med tyskt Überspritze Böse Mädchen-förkromat mässingshuvud och dess motoriserade Footfist gnistrar ondskefullt i det nedtonade ljuset samtidigt som jag hissas upp i en Fondlerocket med extra fishdipper och Bashy Nova Clittycliffer Ultra med en extra lång Logbonker - ribbed for her pleasure - samtidigt som deras främre kloakraviner gnisslar lystrande och min mwana stegrar sig stolt i vädret som en strävhårig Abuula och jag kör walla-walla i ett eskalerande tempo tills gröna ogobwelompa-lompos rinner nerför deras frestande bwebwar och lägger sig kring min muskulösa ganzania som ringlande ormar varpå jag skriker "oana!" och deras hua hua min bwolomoba-bu-ba-buu den yngstas schnuula och min stora boronka deras wikinippi min monkaronka deras...

/Rising
fortsätter prata in i solnedgången

Wyldstorm

Swordsman
Magi i mitt rpg är något få behärskar & de flesta andra inte kan begripa.

Hade du visat din farfarsfarfarsfar din bil så hade nog han resonerat runt "magi" eller "trolldom"...
Hade du använd fosforpulver i handen för att skapa eld ur "intet" & sagt "unglabunga" hade du nog på medeltiden-renessansen blivit fruktad/jagad...

Panaga

Veteran
Det där tycker jag lät väldigt intressant, jag har hört det förut någonstans. Det känns mystiskt och bra. Men vad ligger bakom till att det fungerar så? Är det kanske gud/gudarna som sagt det så, eller något annat som gör att ord och meningar som yppas gör att det blir en viss händelse?..

Troberg

Sinister eater
Allra helst tycker jag att magi ska utföras av unga kvinnor i skolflickeuniform som samlas på kvällarna kring svarta stearinljus och läser gamla besvärjelser ur en dammig läderinbunden bok med gulnande sidor tills deras mässande alltmer kommit att berusa deras nyfikna sinnen så att de till slut får svårt att motstå frestelsen att vidröra sina och varandras kroppar med smekande rörelser för att försöka ta på de elektriska strömningar som leds genom deras yppiga kroppar allteftersom den hedniska ritualen närmar sig sin fulländning, och så till slut, när de vaknar upp, som i dvala, så är deras nakna kroppar täckta av saliv, svett och svarta stearinfläckar, och då kommer jag in genom dörren, varpå flickorna flämtar inför min barbröstade gestalt, och jag är helt i deras våld, och innan jag vet ordet av så har en av flickorna tagit upp en Junglewanker 2000 med tyskt Überspritze Böse Mädchen-förkromat mässingshuvud och dess motoriserade Footfist gnistrar ondskefullt i det nedtonade ljuset samtidigt som jag hissas upp i en Fondlerocket med extra fishdipper och Bashy Nova Clittycliffer Ultra med en extra lång Logbonker - ribbed for her pleasure - samtidigt som deras främre kloakraviner gnisslar lystrande och min mwana stegrar sig stolt i vädret som en strävhårig Abuula och jag kör walla-walla i ett eskalerande tempo tills gröna ogobwelompa-lompos rinner nerför deras frestande bwebwar och lägger sig kring min muskulösa ganzania som ringlande ormar varpå jag skriker "oana!" och deras hua hua min bwolomoba-bu-ba-buu den yngstas schnuula och min stora boronka deras wikinippi min monkaronka deras...
Japp, på tok för lite sådan magi, både i rollspel och andra sammanhang.

Johan K

Gammal & dryg
Jag tycker att mafi är en slags mystisk kraft som finns runt omkring oss, utan att någon egentligen vet om det. Det är bara ett fåtal som et hur man tämjer dessa krafter.
Den magi som finns i Trudvang gillar jag, käns som den är sådär lite lagom mystsk 6 bra.
Även den magi som används i SW är helt ok åxå.

/ Johan k, som är duktigt solbränd..

Krille

Super Moderator
Magi i verkligheten

"Men vad ligger bakom till att det fungerar så? Är det kanske gud/gudarna som sagt det så, eller något annat som gör att ord och meningar som yppas gör att det blir en viss händelse?.."

Det beror helt på tradition.

Antropologer brukar dela in magi i två sorter, "teurgi" eller magi från det gudomliga, och "taumaturgi" eller skapande av mirakler. Den förra antyder att kraften ifråga kommer från ett högre plan, medan den senare antyder att kraften ifråga kommer från den som skapar miraklen.

Inom båda inriktningarna så är den sympatetiska principen viktig. Tanken är att det som verkar vara lika är lika. Du ser denna tanke bland annat i den katolsk-kristna relikdyrkan såväl som i den klassiska voodoo-dockan. Båda har kroppsdelar som "vital komponent". I relikdyrkan så är det en bit dött helgon som dyrkas: helgonets närhet till Gud låter relikens ägare uppleva samma närhet utan att själv behöva vara helgon. I fallet med voodoo-dockan så kan man komma åt offret för ens häxkonst genom att skada en docka som är skapad i offrets avbild och har en del av offret i sig: delen från offret leder den skadliga energin från dockan till offret.

Den sympatetiska principen kan sedan spåras i flera olika former. Kopplingen till kroppsdelar är bara en av dem. Andra exempel är namn, heliga tecken, helig skrift, symboler, likhet i form med mera.

De flesta verkliga magiska traditioner verkar helt enkelt snöa in sig på att om man har en del av något - en kroppsdel, en likhet eller ett namn - så kan man påverka det. En del traditioner förstärker detta genom att låna kraft från något yttre, större och mäktigare (exempelvis Gud), återigen genom genom samma princip. Och åter andra traditioner och för den delen religioner hävdar att man ska vara mycket försiktig med sådan likhet, eftersom det kan slå tillbaka på en själv. "I skall icke missbruka Herren, din Guds, namn", du vet.

Frasen "magi är konsten att övertala Universum med ord som det inte kan ignorera" är väldigt västerländsk och väldigt taumaturgisk. Den saknar teurgins respekt för ett större gudomligt väsen och den är väldigt besatt av kontroll över omgivningen, inte harmoni med den.

Men det är en cool fras.

Ceetan

Warrior
Att defeniera magi är svårt för att:
Olika i olika rollspel

Jag brukar beskriva magi i mina rollspels kampanjer
Som en for av energiflöde eller fält.
Denna enerig står liksom utan för vanliga naturlagar och kan därför användas för att "fuska" med dem: Detta är altså taumaturgi, för att använda krilles benämnigar.

En av de mest riltalande magiteorier IMO är Eons och GURPS Technomancers. Jag har altid känt att det här med mystik inte är riktigt så viktigt...men så är jag också naturvetare och detta i VÄldigt mycket av det jag gör .

Panaga

Veteran
Re: Magi i verkligheten

Jag gillar länken mellan magi och religion. Där ser jag en lågisk koppling. Om man yppar vissa fraser kan något hända. Däremot bör man vara trogen den religionen för att kunna få rätten att utföra kommandon.

Vad gäller voodo eller binda något för att att hämta kraft från det för att sedan förhäxa med hjälp av docka, ben eller liknande tycker jag inte om. Det känns för enkelt och inte tillförlitligt. Möjligen om man har en exakt kopia på offret eller något i den stilen. Så tycker jag i alla fall :gremsmile:

Sammanfattningsvis, Religion och magi tycker jag passar ihop. Då finns det nämligen en sorts ömsesidigt utbyte mellan besvärjare och gud.

Någon sorts bränsle/kraft/energi skulle vara intressant att använda som allternativ magi. Tex för att få en vind att öka genom att hämta vind från vänster och driva ihop den med en vind från höger och sammanfoga dem till en gemensam kraft. Sidoeffekten blir då att det blir totalt stiltje där den stals ifrån. Är man extra känslig så kan man upptäcka att något på den platsen inte är som det skall. Lite coolt :gremsmile:
Så samma sorts låna med liknande krav från religiös magi har den här sistnämda magin. Hur lätt den är att utföra och hur svårt det är kan man nog drifta om länge... Däremot borde även den religiösa magin få samma konsekvenser som att det blir stiltje eller liknande när magin släpps lös.
Som magiker kan man vara försiktig, man kan långsamt samla på sig kraft i flera timmar/dagar/veckor etc för att inte märkas och sedan släppa lös den. Gör man det för snabbt kan man upptäcka bieffekterna annars... Himla kul sätt att spela på. :gremsmile:

I många magirelger fungerar det som så att magikern blir trött, att energin tags lite från magikern själv. Det kan ju vara troligt. Ett bra sätt att begränsa en människa att hantera större krafter. En gud kan troligtvis göra större underverk, men konsekvenserna borde bli den samma. Att tända eld på en stor äng så att en krigshär blossar upp i lågor borde skapa istappar en bit utanför det eldhärjade området. En gud kan nog ta energin från ett lämpligare ställe som ligger mer avskilt...

Anledningen till att jag vill få en förklaring till hur magi fungerar är att jag spelleder HarnWorld som är en väldigt realistisk värld, men där magireglerna inte riktigt känns rätt för mig. Jag har kanske för dåligt koll på reglerna, men jag vill ha en magi som verkar rimlig och som inte orsakar kaos ifall man i praktiken använde sig av reglerna.
Många gånger är magi så kraftfull att världen inte borde se ut som den gör. Att konsekvenserna vore förödande och det stillsamma Harn borde ha sett kaotiskt ut ifall magin användes enligt reglerna.

Om magin i sig har allvarliga konsekvenser och är svårbemästrat så ser jag det som en bra förklaring till att en värld med magi kan vara stabil. Med de flesta magiregler ute på spelmarknaden så känns det som att varje värld borde kolapsa väldigt fort... Just my two farthings!

Bless!
Jonas

Krille

Super Moderator
Re: Magi i verkligheten

"Anledningen till att jag vill få en förklaring till hur magi fungerar är att jag spelleder HarnWorld som är en väldigt realistisk värld, men där magireglerna inte riktigt känns rätt för mig. Jag har kanske för dåligt koll på reglerna, men jag vill ha en magi som verkar rimlig och som inte orsakar kaos ifall man i praktiken använde sig av reglerna."

I så fall ska man definitivt titta på magi i folktro (till vilken den hatade voodoo-dockan faktiskt räknas). Till skillnad från rollspelsmagi så har folktromagi sällan specificerade effekter. Man bränner inte folk med eldklot eller skickar blixtar i huvudet på dem. Magin i folktron är mycket mer subtil än så.

En engelsk voodoo-liknande "kärleksbesvärjelse" fungerar så att man gör en docka med naglar eller hår från offret och sticker törnen i den. Mässandet och beskrivningen av effekten lyder "Låt henne aldrig känna glädje med någon annan än mig. Låt henne aldrig känna ro med någon annan än mig. Låt henne aldrig få tillfredsställelse med någon annan än mig." Effekten blir inte att offret ramlar ihop i en hög och dör, utan att den skadliga energin som tillfogas dockan kanaliseras till offret på ett sådant sätt att hon inte kommer att bli lycklig med någon annan än möjligen besvärjaren. Exakt hur detta går till är aldrig specificerat.

Likadant är det i många andra skadande besvärjelser (och de är inte så fasligt många, eftersom de allt för lätt kan slå tillbaka enligt folktron - den sympatetiska principen går lika lätt åt andra hållet också). Man specificerar vem man vill skada, men sällan hur. Så skulle jag kasta en elak besvärjelse på dig så kanske din hårddisk kraschar, eller blixten slår ner i kabelmodemet, eller du får klåda, eller din fru lämnar dig, eller banken tömmer ditt konto av misstag, eller så får din bil punktering. Jag har sällan någon aning, och du har sällan någon möjlighet att säga att jag har kastat en förbannelse på dig. Du kan lika gärna ha otur.

Vill du ha lite praktiska tips om hur man kan bygga ett "realistiskt" magisystem, så ta en titt i Isaac Bonewitz "Authentic Thaumaturgy", utgiven av Steve Jackson Games. Det är en utövande magikers syn på rollspelsmagi och en prototyp till ett system för "riktig" magi. Den skulle förmodligen passa rätt klockrent även systemmässigt i Hârn, då systemet bygger på procenttärning.

Duddmannen

Hero
Midichloriner!

Magi - förmågan att kontrollera Essence och omvandla detta till materia eller energi. Vissa individer kan göra detta intuitivt och utan särskild träning medan andra måste lära sig av någon annan och hela tiden träna för att inte tappa förmåga.

Essence - det råmaterial som användes vid skapandet av vår verklighet och som hela tiden flödar genom den. Kan omvandlas till materia eller energi allteftersom. Tenderar att vilja återgå till sin ursprungsform. Styrs och påverkas av känslor. En individ som försöker använda sig av magi (och därmed Essence) för att skada andra, påverkar Essencen med sina negativa känslor och får därmed en betydligt farligare substans att handskas med än den som försöker läka någon med magi. Essence kan frambringas ur alla ting, för alla ting är skapade av Essence. Starka känslor hos exempelvis människor kan orsaka spontana kaskader av Essence.

EDIT: Jag har tagit detta koncept från EDEN Studios' WitchCraft (och egentligen Armageddon, Terra Primatae samt All Flesh Must Be Eaten också). Varför? Det är bra!

Olle Linge

Snigel
Magi à la Snigel.

Jag skulle till att börja med vilja säga att magi är ytterst subjektivt för den som upplever eller hanterar den. Samma handling kan i en miljö betraktas som magi och i en annan betraktas som vetenskap. För att citera Arthur C. Clarke:
Sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic
Alltså, tillräckligt avancerad teknologi går ej skilja från magi.

För att komma lite närmare de exempel du nämnde, tycker jag att magi är något som inte går att förklara eller som inte passar in med det man faktiskt kan förklara. Magi i våra dagar skulle kunna vara att lyfta en sten med tankekraft. Vi kan dels inte förklara det och det passar inte heller i vårt sätt att se på världen.

Om vi flyttade en dator till medeltiden så skulle det också vara magi, för dem . Även om spelaren (eftersom vi får anta att det här har med rollspel att göra :gremlaugh:) vet hur dator fungerar, är det precis lika oförklarligt som att lyfta en sten med tankekraft är för oss.

Just nu skriver jag på ett projekt som i korthet handlar om en medeltida civilisation som har tillgång till växelström utan den vetenskap som föregick den hos oss. I den världen är denn mystiska kraft absolut vad jag kallar magi, även om det för spelaren är helt vardaglig.

Men så är det så att i samma värld har jag också infört något som "faktiskt" är magiskt, även för oss som spelar. En dem personer kan skapa magnetiska och/eller elektriska fält från ingenting. Detta införde jag därför att jag ville ha mer mystik och mer magikänsla över själva elektriciteten. Annars blir det lätt så att rollpersonerna borde se det som något väldigt magiskt, när spelarna inte gör det.

Där har du vad jag tycler är magi och lite exempel för att förtydliga. Risken att jag skrev för mycket är överhängande :gremlaugh: