Nekromanti Definioner

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Hur kan man definera rollspelare? Jag syftar närmast på spelstil.


De som har rpn som verktyg

Vem som rpn är spelar egentligen ingen roll. De finns mest med som spelarns förlängda verktyg. Som alla verktyg se ger de vissa begränsningar och vissa områden som de är bra på. Själv så tror jag att vi alla började som dessa. (Jag gjorde det iallafall). Det spelar egentligen ingen roll vad man spelar. De här rollspelarna kan existera i vilken miljö som helst. De flesta av oss förvandlas ibland till de också. Man vill inte alltid spela ett ångestdrypande drama som kräver stor inlevelse i karaktären. Man är helt enkelt mer ute en stund underhållning, på ett mera lättsmält sätt.
OOC förekommer antaglien ganska ofta, om man nu använder sig av IOC alls. Det valigaste sättet att använda sitt verktyg på är att säga: Jag gör blah. Jag säger till honom att: Blah.
OOC skämt och snack tillhör vardagen. Man är helt enkelt ganska avslappnad när man spelar. Man anstränger sig inte mer än man måste.

Sen kan man använda sig av sin karaktär som ett verktyg på ett mera aktivt sätt. Gåtlösningsspel är väl ett exempel. Man själv som spelare löser gåtan och använder sig av sitt verktyg för att föra in det i världen. Skräckrollspel hör väl också till viss del hemma i denna kategori. Men det fungerar mer på det andra hållet- man använder sig av karaktären för att få en känsla själv, i detta fall skräck.

Vilka mer kategorier finns det?

De som lever sig in i karaktären och anstränger sig för att göra det som den skulle göra. Om karaktären inte har en speciel anledning för att göra något så kommer den antagligen inte göra det heller. Som exempel så kan jag ta en star wars d20 session som vi hade för ett tag sedan.

Jag spelar ett hyrgevär som specialiserat sig på att agera livvakt åt personer. Han befinner sig tillsammans med de andra rollspelsonerna på en bar på en liten astriod en bit utanför imperial remnant. Där träffar en av de andar rpna, som min karaktär känner lite smått, en kontakt som har tagit reda på vem som har satt ett pris på hans huvud. De får reda på det och åker i väg till Nar shadda för att försöka ta reda på varför. Min karaktär tänker i princip: Nar Shadda- Mycket folk= Många jobb! Eftersom han har ont om pengar så följer han med dem dit. Lite snålskjuts är aldrig fel.

Väl där så följer han inte med till hutten som de andra ska träffa. Av ett mycket gott skäl. Han gillar inte att slåss när han inte får betalt för det. Det finns en överhängande risk för våld så han hänger inte på. Han ägnar istället sin tid åt att söka jobb.

Detta är en skillnad som jag vill komma fram till. Om jag hade spelat med min rollperson som ett verktyg åt min vilja så hade han följt med de andra. De är ändå rätt så klart att det är tänkt att vi ska dit. Jag kommer antaglien få göra mer där och uppleva mer som spelare.

Men eftersom min karaktär inte hade något som helst skäl att följa med dit så gjorde han inte det. De andra rollpersonerna hade möjlighet att hyra honom så att han skulle hänga med men det gjorde de inte och när han inte får betalt för det så undviker han fighter.

Detta ledde till att jag fick i princip noll speltid det tillfället men jag handlade IC och fick inga skäl at hänga med.

Många av de andra följde dock med trots att de saknade skäl. De tillhör då den första gruppen enligt min defintion.


Vad tycker ni om dess definitioner? Fungerar de på fler ställen än i mitt huvud? Vad tycker man om spelare som är så pass jobbiga som jag var?

Fungerar de olika spelstilarna när man blandar dem? I star wars sessionen så var de helt klart blandade. Med ett förhållandevis negativt resultat. Kan det bli bra resultat trots att man blandar? Är det en fråga om inställning?
I den första gruppen så finns det skäl för hyrsvärdet att följa med till hutten. Jag som spelare tror helt enklet att det är det bästa valet för mig.

I den andra gruppen så finns det egentligen inga särskilt tungt vägande skäl för mig att fälja med. Om de andra hade varit inställda på att jag ville spela på det sättet så hade de kanske ansträngt sig mer för att ge mig ingameskäl för att hänga med. Istället så nöjde de sig nu med dra dit eftersom det fanns out ofgame skäl till det.

Nu ska jag sluta babbla. Måste jobba imorgon.

/Marcus kl 1 på natten.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Omdefinierar definitionsfrågan

Hmmm… jag får nästan intrycket av att du egentligen frågar något annat än "vilka typer av spelstilar finns det". Det känns snarare som du frågar "Hur ska man göra för att få en balans mellan karaktärsspel eller gruppspel?".

Med karatärsspel menar jag här just att man agerar efter hur man anser att karaktären resonerar och med gruppspel att man hellre utgår ifrån vad det är "tänkt" att gruppen skall göra.

Gruppspelsproblematiken är lättast att dämpa om man ser till att skapa karatärer som faktiskt hör ihop med varandra. Man kan skapa kopplingar mellan varandra som är så starka att man omöjligt, eller åtminstone inte gärna skulle vilja skilja sig från varandra.

På sätt och vis tycker jag att man har en skyldighet som spelare att se till att så ofta som möjligt försöka motivera sin karaktär att vilja följa med. Din smugglare kunde till exempel (till sin egna förvåning) plötsligt blivit väldigt nyfiken på vad de andra karatärerna egentligen tänkte göra och därför följa med på håll (och därmed kunna undsätta dem om det verkligen skiter sig). Särskilt i ett spel som Star wars som verkligen bygger på den typen av berättartäknande (ex Han kommer tillbaka och hjälper Luke att spräng Dösstjärnan. Lando sviker först Han, men får så dåligt samvete att han beslutar sig för att hjälpa dem i sluändan)

Mitt tips är alltså att du försöker sträva mot anledningar att hänga med de andra i gruppen. Gör dig själv oumbärlig (och casha in pengar från dem), fatta tycke för någon. Make it work. och märker du att din karaktär allt som oftast hamnar i perifierin, kanske det är dags att pensionera honom… om du inte trivs att spela så förstås.

//erik. there's more to it. men detta får duga för tillfället.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Omdefinierar definitionsfrågan

På slutet av inlägget så försöker jag få fram om det är viktigt att gruppen är inställd på samma sorts spel med spelarskäl eller karaktärsskäl. Med mitt agerande så ville jag få fram lite gruppdynamik vilket hade saknats tidigare i spelandet. Men ingen av de andra spelarna nappade på betet eftersom de var inställda på att vi spelade efter spelarskäl. Istället för att t.ex. hyra min rp som livvakt, vilket de nog hade kunnat behöva, så valde de att säga: Jaha, hur var det nu, var bodde hutten?

Så är det viktigt att man är på samma våglängd i denna fråga?

/Marcus
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Hur kan man definera rollspelare? Jag syftar närmast på spelstil.

En populär kategoriseringsmetod för rollspelare är den så kallade GNS-modellen som formulerades av Ron Edwards på rollspelscommunytin The Forge. Den delar upp rollspelarna i "narrativister", "simulationister" och "gamister", spelare som lägger fokus i sitt spelande på berättelsen, spelvärlden och den rent spelmässiga upplevelsen, respektive. Vissa (mig inkluderad) menar att de tre grupperna bör kunna placeras på spetsarna i en triangel, som symboliserar mängden av alla rollspelare, och att man skulle kunna placera en given rollspelare var som helst i triangeln så att han blev lite narrativist och lite gamist, lite gamist och lite simulationist, lite narrativist och lite simulationist eller lite av alla tre, men jag har fått för mig att detta är oförenligt med Ron Edwards egna teorier (Bastion, help me out here).
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
GNS är starkt inspirerad av (man skulle kunna säga "utvecklad från", men eftersom jag tycker den snarare är in- och ned- än utvecklad så gör jag inte det) en tidigare modell, den sk "Threefold model" som diskuterades fram på rec.games.frp.advocacy i mitten av 90-talet. De överrensstämmer i det stora, men definitionerna skiljer sig lite (jag har t. ex. för mig att GNS "narrativism" och Threefoldens "dramatism" - som låter som det skulle kunna vara samma grej - syftar åt två rätt skilda hål och däremed ger upphov till en del förvirring i diskussioner). Threefolden "har alltid varit" (nåja) definierad som en triangel där de flesta spelare är ute i mitten och simmar.

Fast ingen av modellerna är väl egentligen tänkta att beskriva spelare? (Även om det i praktiken ligger nära till hands att använda dem så). Threefoldens primära uppgift är att beskriva/förklara avvägningar i beslutssituationer.
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Ja, i princip så är en enskild spelare inte G, N eller S - tycke och smak kan ändras, och samma spelare kan tycka det är kul med både G och N, t ex, men de olika kreativa agendorna (Creative Agenda, från teorin) beskriver hur en grupp spelar. Det är möjligt (och t o m vanligt) att blanda, men Ron Edwards teori anser att sådant spel har små förutsättningar att vara framgångsrikt (alltså, kul ).

Man kan förstås beskriva spelare med de här termerna också, men teorierna diskuterar egentligen inte det.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Bullensvaret

Så är det viktigt att man är på samma våglängd i denna fråga?
Höh. Mannen, du ställer inte enkla frågor. Om du frågar mig svarar jag så klart ja. Frågar du någon annan här på forumet kanske de säger nej. Frågar du dem i din grupp så... tja, har ni pratat om det i spelgruppen?

Ett handfast tips kan annars vara: snacka med spelledaren i fråga någon gång när du får tillfälle. Om han är med på saken så kan ni tillsammans se till att låta de andra spelarna få upp ögonen för din typ av karaktärsspelande. Se till att din karaktär får tag på information som de andra spelarna måste ha och vägra släppa det ifrån dig utan förhandlingar. Risken är ju förstås att de fortfarande bara tänker "spelgruppsmässigt" och såldes till slut bara vill slå ihjäl din karaktär. Då antar jag att ni verkligen måste snacka ut om saken i spelgruppen.

//erik. äter hembakat morotsbröd.
 

Gügenheim

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
25
Location
LTU
Fungerar de olika spelstilarna när man blandar dem?
Troligen fungerar det bäst med SL skrivna karraktärer eller om RP karraktärerna görs tillsammans av spelarna så att de passar ihop och har likartad målsättning, annars blir det konstgjord andning av SL gör att få gruppen att dra åt samma håll.

undantag finns säkert men har inte själv upplevt dem
 
Top