Nekromanti [Definition] Seriös framtoning?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Recca said:
Spelet heter Panty Explosion. Det är per definition inte seriöst.
Väldigt underlig åsikt. Så om ett spel har ett lustigt namn är hela spelet oseriöst?

Zorbeltuss

Hero
Så som jag tolkar ett seriöst rollspel (produkt): Världen står på sina egna ben utan meta och övriga referenser till omvärlden.
Så som jag tolkar ett seriöst rollspel (äventyr/kampanj): Det är alvarligare skeenden som ska behandlas, humor är tillåtet till den del att det inte går upp i illusionsbrytande skämt dock.
Så som jag tolkar en seriös rollspelare: En rollspelare som gör allt för inlevelse, det kan vara en torrboll eller en lustikurre men när spelet är igång försöker hen att undvika att bryta illusionen utom vid särskilda måsten.

Angående Panty Explosion, jag har alltid misstänkt att det varit oseriöst något som det nu inte verkar vara. Dock tycker jag att namnet har gjort spelet en väldigt stor otjänst då man får en bild i huvudet om vad som kan väntas av en vanlig spelomgång direkt, vilket då inte stämde(kanske inte ens för PEP).

/Zorbeltuss som kanske i sin forntid hade spelat Panty Explosion om någon förklarat det för honom eller det hade ahft ett annat namn

Eksem

Champion
Hallå där, "oseriös" används helt uppenbarligen inte som synonym till "spel jag inte tycker om", åtminstone kan du omöjligen dra den slutsatsen av den här tråden (möjligen finns underlag på annan plats).

Däremot betyder helt uppenbart "seriös" samma sak som "tråkig", alternativt "skitnödig", beroende lite på sammanhang.

:gremwink:

krank

Zorbeltuss said:
/Zorbeltuss som kanske i sin forntid hade spelat Panty Explosion om någon förklarat det för honom eller det hade ahft ett annat namn
Jag tycker att det är coolt att spelets namn är lite missvisande. Men jag är överhuvudtaget för saker som inte är vad de verkar. Jag älskar när saker visar sig vara något helt annat - Panty Explosion är ett bra namn på ett spel som återskapar en viss sorts kulturellt stereotyp berättelse samtidigt som det finns en massa grejer under ytan.

Varning: jag kan inte ge exempel utan att spoila exemplen, så here goes:

Spec Ops: The Line
...är på ytan som vilken dum amerikansk militärshooter, men ju längre man spelar desto mer obehagligt blir det, och det hela blir en ganska stark berättelse om krigsskador, den psykiska pressen en soldat utsätts för och om ganska grova krigsbrott.

Twilight
...är i typ 3.5 bok en historia om en rätt menlös och emotionellt retarderad brud och hennes likaledes emotionellt retarderade vampyrpojkvän. Inget ont i det, jag kan läsa om emotionellt retarderade människor utan problem. Men i fjärde boken blir det plötsligt abort via vampyrhuggtänder, sexakter så vilda att de river hus, och superkrafter. Bella blir plötsligt kompetens, och hela slutgrejen i böckerna är en stridsscen värdig Marvel när Marvel är som bäst. Helt annan grej.

Så; jag tycker att det är ett asbra namn. Det anknyter till en genre med rätt gräsliga värderingar i grunden, och när man sen läser spelet får man en skön kontrast mellan verkligheten och den skruvade fiktionen.

Att välja bort ett rollspel baserat på dess namn är lite som de som hatar Twilight utan att ha läst böckerna, och vägrar läsa böckerna "för att vampyrerna glittrar". Det blir liksom så ytligt.

God45

#PrayersForBahakan
Spec Ops: The Line är så jävla bra att det är svårt att beskriva! Det är dock en jätte spoiler att som jag fick veta innan jag började spela...

Spelet är baserat på Heart of darkness.

Sista Twilight borde ha regiserats av Cronenberg, det hade rockat! :gremlaugh:

Men jag tänker inte spela ett spel som har Panty explosion i namnet. Vill du göra ett vettigt spel skaffa ett vettigt satans namn. Vill du sälja mig ett seriöst spel ha ett seriöst namn.

Samma sak som om jag hade börjat se Buffy the vampire slayer, som har ett jätte löjligt namn, och det hade varit jätte allvarligt och mörkt hade jag slutat se på serien. Ge mig vad ni säljer mig med namnet!

krank

God45 said:
Spec Ops: The Line är så jävla bra att det är svårt att beskriva! Det är dock en jätte spoiler att som jag fick veta innan jag började spela...
Ja, samma här. Å andra sidan, hade ingen berättat för mig att det fanns en cool berättelse i spelet så hade jag antagligen inte spelat det. Det är verkligen inte den sortens spel jag spelar i vanliga fall. Och nu sitter jag har och saknar bara fyra achievements på Steam... =)

God45 said:
Sista Twilight borde ha regiserats av Cronenberg, det hade rockat! :gremlaugh:
Ja gud ja! =)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
God45 said:
Men jag tänker inte spela ett spel som har Panty explosion i namnet. Vill du göra ett vettigt spel skaffa ett vettigt satans namn. Vill du sälja mig ett seriöst spel ha ett seriöst namn.

Samma sak som om jag hade börjat se Buffy the vampire slayer, som har ett jätte löjligt namn, och det hade varit jätte allvarligt och mörkt hade jag slutat se på serien. Ge mig vad ni säljer mig med namnet!
Här har vi ju precis vad den här diskussionen handlar om. Med mina referensramar är Panty Explosion ett väldigt passande namn. Jag förstår att det är provocerande men ser det inte som oseriöst. Det markar också (för mig) tydligt vad det är frågan om genremässigt (särskilt tillsammans med flickan som gråter i regnet på omslaget).

krank

God45 said:

Tja, du har rätt till din åsikt, men som du noterat kan en sådan hållning innebära att man missar väldigt bra saker - som Buffy.

Att inte spela spel som har ett fånigt namn är alltså en ganska, eh, ickekonstruktiv princip vars syfte jag inte riktigt begriper.

För mig är det spelets helhet jag bedömer, och då kan namnet vara en del av helheten. I fallet Buffy är till exempel namnet en tydlig blinking till B-skräckfilmer och liknande, från vilka Whedon tog en massa inspiration. Hela grejen i Buffy är ju kontrasten mellan "high school-tjej" och "vampyrdödare", så även om titeln i sig är fånig, så är fånigheten en del av en större helhet.

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
God45 said:

Tja, du har rätt till din åsikt, men som du noterat kan en sådan hållning innebära att man missar väldigt bra saker - som Buffy.

Att inte spela spel som har ett fånigt namn är alltså en ganska, eh, ickekonstruktiv princip vars syfte jag inte riktigt begriper.

För mig är det spelets helhet jag bedömer, och då kan namnet vara en del av helheten. I fallet Buffy är till exempel namnet en tydlig blinking till B-skräckfilmer och liknande, från vilka Whedon tog en massa inspiration. Hela grejen i Buffy är ju kontrasten mellan "high school-tjej" och "vampyrdödare", så även om titeln i sig är fånig, så är fånigheten en del av en större helhet.
Vad jag menade är att Buffy är och ska vara löjligt och tramsigt eftersom namnet och titlen är det. Jag är nöjd med Buffy som ett namn eftersom namnet beskriver hur serien är. :gremsmile:

Panty explosion låter löjligt och tramsigt. Är spelet inte löjligt och tramsigt och folk undviker det för att det de tror att det är löjligt och tramsigt har man skjutut sig rätt rejält i foten med namnet, eller hur? :gremwink:

krank

God45 said:
Vad jag menade är att Buffy är och ska vara löjligt och tramsigt eftersom namnet och titlen är det. Jag är nöjd med Buffy som ett namn eftersom namnet beskriver hur serien är. :gremsmile:
Tja, vi kan väl säga att jag inte riktigt håller med om att Buffy skulle vara läöjlig och tramsig. Element av humor, visst, men det finns en hel del mer...

God45 said:
Panty explosion låter löjligt och tramsigt. Är spelet inte löjligt och tramsigt och folk undviker det för att det de tror att det är löjligt och tramsigt har man skjutut sig rätt rejält i foten med namnet, eller hur? :gremwink:
Nej, det betyder bara att man sorterar bort folk som är såpass kortsiktiga och ytliga att de dömer ett spel utifrån namnet. =)

Zorbeltuss

Hero
krank said:
Att välja bort ett rollspel baserat på dess namn är lite som de som hatar Twilight utan att ha läst böckerna, och vägrar läsa böckerna "för att vampyrerna glittrar". Det blir liksom så ytligt.
Okej, jag är ytlig, jag vill kunna ha rollspelsböcker där jag inte behöver skämmas över namnet/omslaget eller förklara det för alla och en var när jag sitter och läser ur det på spårvagnen.
Jag hade nog kunnat läsa det om någon i min närhet hade haft det så jag hade fått en liten insikt i varför det är bra eller varför jag ska skaffa det, titel är dock den första och Enda reklam jag fått av Panty Explosion och det kommer vara så med det flesta rollspel i framtiden också, jag har varken råd eller tid att faktiskt bortse från titeln när rollspel har väldigt beskrivande titlar för vanligtvis stämmer det ju.

/Zorbeltuss som inte gärna klagar på saker han inte läst men det betyder inte att han inte går ut och läser dem för det.

Xyas

Swashbuckler
Zorbeltuss said:
Okej, jag är ytlig, jag vill kunna ha rollspelsböcker där jag inte behöver skämmas över namnet/omslaget eller förklara det för alla och en var när jag sitter och läser ur det på spårvagnen.
Tru dat!

slanfan

Hero
Vilka rollspel är OK att läsa på spårvagnen? Jag känner mig alltid lite töntig oavsett vilket det är...

Eksem

Champion
Snygga Story Games med diskreta titlar och pocket-formgivning. Själv läser jag premium-AD&D DMG på tunnelbanan som jag lagt i en schysst tygkasse som en hipster.

God45

#PrayersForBahakan
slanfan said:
Vilka rollspel är OK att läsa på spårvagnen? Jag känner mig alltid lite töntig oavsett vilket det är...
Inte world of darkness slashers, dåmfår du blickar...

Arfert

Facit
Skarpskytten said:
Arfert said:
OT-light: på tidiga 80-talet tyckte vi äldre spelare att AD&D var seriöst och DoD (som kidsen spelade) var oseriöst. :gremwink:

Alltså: ett spels seriositet avgörs av vilka som spelar det, och vad andra tycker om dem.
Och vi som spelade DoD - och tog det på så stort allvar som tolvåringar gör - tyckte att DnD (alla versioner) var sjukt oseriöst. Jag menar, levlar, det är ju orealistiskt. Och så kan man inte parera!?! Vad är grejjen med det. Nä tack.
Det var på engelska. Inte fan kunde en svensk kopia vara seriös? :gremwink: Särskilt inte om kobolder spelade det. :gremwink:

Arfert

Facit
På spårvagnen vadsomhelst, jag känner ingen i Göteborg. :gremwink:

På T-banan funkade Legend till exempel.

Man kanske skulle göra omslag som de gjort t.ex. med engelska Harry Potter? En vuxen variant, smakfullt och diskret, och en version för kidsen, med monster och personer i mangastil. :gremwink: