DoD Definitive overview of Riotminds DoD differences?

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
248
Cheers folks. There seems to have been multiple versions of the Riotminds DoD "6". Is there a site out there that walks through each version and talks about the differences between them?

Failing that, is there a supernerd who can run down the game line?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Är det alla Riotminds utgåvor du talar om? För DoD6 är bara en utgåva. RM släppte, lite beroende på hur man räknar, fyra, fem eller sex stycken, varav DoD6 bara är den första.
 

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
248
Är det alla Riotminds utgåvor du talar om? För DoD6 är bara en utgåva. RM släppte, lite beroende på hur man räknar, fyra, fem eller sex stycken, varav DoD6 bara är den första.
Ah okay, I thought they were all called 6. Yeah, every utgåva then
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,265
2000 - Drakar och Demoner 6
Denna versionen var Riotminds första. Denna versionen var en underlig mix av traditionellt BRP-DoD och AD&D, då det använde ett levelsystem och en del Yrken(egentligen klasser) kändes mycket mer traditionellt D&D än DoD. Speciellt präster och heliga krigare med sin egen typ av magi var rätt nytt för DoD. I regelboken presenteras det två separata religioner för människor med egna besvärjelser, samt även präster/heliga krigare för alver och dvärgar som också får egna besvärjelser eller förmågor. Religionerna är det som främst börjar förankra världen Trudvang. Det finns nidendomen som uppenbarligen är en fantasy version av kristendomen där man dyrkar guden Gave och tror att människor är fallna änglar. Och nidendomens främsta konkurrent Gerbanis som är polyteistisk med den högste guden Storme och inslag av nietzscheanism. Alverna blev övergivna av sina gudar men har nedärvda heliga förmågor. Dvärgarnas präster bränner in heliga runor på sin kropp som de fick av en mystisk ormgud från underjorden. Orcher finns inte i denna versionen av DoD utan är ersatta av olika sorters troll. Orcher kommer dock introduceras senare
Snösaga
. Världen Trudvang finns inte direkt beskriven i regelboken, men utöver religioner så nämns även specifika språk för olika delar av världen och namn på några geografiska platser men ingen karta över världen finns i boken.

Monsterboken Jorges Bestiarium släpptes till denna versionen och det var först här världen Trudvang verkligen började ta form. Vi får här för första gången en karta över hela världen Trudvang med beskrivningar av dess varelser, blandat med mycket intressant lore från bokens berättare Jorge Gronjfard. Den nya religion Hamingjes som är en sorts andebesvärjande med benknotor och samlande av kroppsdelar från varelser introduceras. Främst avsedd att användas för ondsinta troll och eller exempelvis mänskliga elakingar.

Äventyren Vildhjarta och Snösaga skrevs till denna versionen. Dessa fungerar även som settingböcker.

2002 - Drakar och Demoner 6 Expert Rollpersonen (DoD6 Expert)
Detta är en regelexpansion till DoD6 men i praktiken är det en helt ny version av spelet. Man behöver fortfarande DoD6 mestadels för trollkarlars och prästers besvärjelser och en del tabeller. Reglerna blev mycket mer detaljerade speciellt för färdigheterna. Raserna och Yrken för rollpersonerna får lite mer anknytning till Trudvang och lite mindre generiskt. Level-systemet plockas bort. Eller att Level-systemet kringås kanske man kan kalla det. Kan tillägga att boken är definitivt nödvändig för att få klarhet i hur vissa grundläggande mekaniker om hur magi egentligen ska funka som grundregelboken DoD6 lämnar väldigt oklart. Stridssystement blev även lite friare och inte lika inrutat som i grundspelet (regeln om fri stridskapacitet). Införde även mer utförliga regler om att tillverka extrakt av växter.

Världsböckerna Osthem och Mittland är märkta med DoD6 Expert som system. Vilket visar att Expert var de facto de nya grundreglerna för spelet.

2003 - Drakar och Demoner 6 Reviderade (DoD6R)
Denna versionen är en helt ny version av DoD6 som har fört samman de viktigaste förändringarna från DoD6 Expert in i grundspelet. Level-systemet är i praktiken borta. Det finns dock fortfarande en del skillnader från DoD6Expert rörande hur färdigheter funkar (mer detaljerade i DoD6Expert) och hur Yrken fungerar något annorlunda. Man kan fortfarande använda DoD6Expert ihop med DoD6R men inte lika viktigt som det var med DoD6 från 2000, utan mer smaksak vilken version (DoD6R eller DoD6Expert) som man använder som primära grundregler.

Regelexpansionen DoD6 Expert Magi (släpptes 2004) är en revidering av magisystemet och kan användas ihop med DoD6 Expert eller DoD6R. Magisystemet blir här mycket mer komplext och här introduceras även fem olika arketyper av besvärjare i Trudvang med olika tillvägagångssätt. Reviderade versioner av alla besvärjelser för trollkarlar finns med i boken.

Äventyret Eldsjäl släpptes till DoD6 Reviderade.

2006 Drakar och Demoner Trudvang (DoDT)
En helt ny version av DoD men som har mindre fokus på kontinuitet med Drakar och Demoner utan har mer fokus på att fördjupa spelet i världen Trudvang. Tar bort de traditionella grundegenskaperna från BRP och inför ett system som kallas Exceptionella Karaktärsdrag. Den största förändringen är Fördjupningar som påminner om Feats i D&D 3e, men eftersom det inte är ett system med klasser kan man ha hur många Fördjupningar som helst. Finns det något som utmärker DoDT så är det fokuset på Fördjupningar. Samt att de stackars halvlängdsmännen anses inte höra hemma i Trudvang längre så de är nu borta. En del lore ändrades eller utbroderades. Mer detaljer för religion och mer spelmekaniskt distinkta magisystem för olika religioner.

Världsböcker och regelexpansioner:
Trudvangs Äventyrare
Vastermark
Eld och Sot
(om dvärgar)

Äventyr:
Galtevår
Likstorm
 
Last edited:

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,265
You are the absolute champion, thank you!
Tackar! Har gjort lite redigeringar för förtydligande. Jag har ännu inte nämnt Jubileumsutgåvan(egentligen en DoDT revidering) eller DoD Retro från 2016. Jag kan fylla i lite om dom senare eller får vi se om någon annan vill fylla i.
 
Last edited:

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
248
Tackar! Har gjort lite redigeringar för förtydligande. Jag har ännu inte nämnt Jubileumsutgåvan(egentligen en DoDT revidering) eller DoD Retro från 2016. Jag kan fylla i lite om dom senare eller får vi se om någon annan vill fylla i.
Im familiar with 2016, but it might still be helpful for other people reading the thread
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,265
2012 Drakar och Demoner - Jubileumsutgåvan
Namnet syftar på DoD's 30års jubileum. Denna versionen är DoD Trudvang 2.0. Baserad på reglerna från Riotminds onlinetjänst. Uppdelad i de två böckerna Regler och Trudvang . Den här versionen är väldigt konstig att kalla en jubileumsutgåva då det är den versionen av DoD som absolut mest av alla försöker distansera sig från Drakar och Demoner förutom namnet.

Reglerna har ändrats en del från DoDT. Färdigheterna har blivit färre och är numera bara 10 st. Vilket gör att Fördjupningar blivit ännu mer framträdande än i förra versionen. Innehåller endast regler för att spela människor. Alfer, dvärgar, halvalfer och halvtroll är inte önskvärda längre.

Boken Trudvang är rätt intressant då den slår samman info om världen från en rad böcker: Osthem, Mittland, Vastermark, Eld och Sot, Trudvangs Äventyrare(utökad info om mänskliga folkslag), DoDT boxen 2006 (mänskliga religioner) och Snösaga(Arkland). En del olika saker har tagits bort, ändrats eller i sällsynta fall expanderats. Den södra världsdelen Soj får äntligen en efterlängtad officiell beskrivning men den är väldigt tunn och får rätt lite utrymme jämfört med tidigare material. Alferna får ännu en omskrivning (av flera tidigare). Nu är dock beskrivningen av deras religion från DoDT boxen bortplockad. Samma sak med dvärgarna även om större delen av materialet från Eld och Sot finns med. Antagligen för att enligt nya agitprop är dom inte är menade att spelas som rollpersoner. "Vi har alltid varit i krig med Valkalainen/Thrilheim"

Eftersom boken täcker så mycket är det förståeligt att en del saker behövts trimmas ner. Största problemet är alla korrekturmissar både i texten och speciellt kartorna. Såsom att textstycken refererar till text som tagits bort eller namn på kartor som saknas eller inte stämmer. Detta gör att tillgång till de äldre böckerna såsom Ostem och Mittland fortfarande är nödvändiga för att ge en sammanhängande beskrivningar av flera länder. En helt onödig och konstig ändring är att alla skalor för avstånd på kartorna är borttagna medvetet. Flera bilder i boken är fula lågupplösta versioner från äldre böcker. Jag får dock säga att texten blir mer lättläst i det nya formatet även om boken själv blir mer otymplig.

Regelvarianten som Jubileumsutgåvan bygger på verkar ligga till grund för den engelska översättningen av 2017 Trudvang Chronicles.
 
Last edited:

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,265
Ytterligare personliga reflektioner:

Vid tiden för först Riotminds "Sparlåga" ca 2009 och sedan Jubileumsutgåvan 2012 var måttet rågat för mig sedan länge. Det var enligt mig helt tokigt med ännu en omskrivning av reglerna som borde ha fått sin definitiva form i DoDT från 2006, vilket var fjärde försöket. DoD6 Reviderade som kom kort dessförinnan (2003) borde ha varit den version man gick vidare med och bara kört på som Järnringen gjorde med Mutant UA. Det är ju ändå en sorts BRP i grunden så alla kommer ändå bara spela med pärmar av husregler. Men Riotminds ansåg att hade de fått utrymme att forma DoD mer efter helt eget tycke nu, vilket ledde till DoDT 2006. När beslutet väl var gjort så borde fokus varit helt på att uppdatera hela DoD6 för att sedan gå vidare med att expandera världen. Alla regelversioner splittrar äventyr, settingböcker och regelexpansioner i fem olika versioner. Fler om man inkluderar Trudvang Chronicles/DoD Onlinetjänsten. Vilket gör Riotminds DoD till det mest plottriga och osammanhängande produktlinje för ett rollspel som kan tänkas. Det som var efterlängtat var fortsatt fokus på expansion av världen och nya äventyr. Föreställ er om Järnringen hade gjort samma sak med Mutant Undergångens Arvtagare. Det hade varit helt otänkbart.

Trudvang har hört till mina favoriter av svenska rollspelsvärldar så det är rätt vemodigt att se tillbaka hela vägen till år 2000 och se hur allt slutade. Speciellt eftersom att enligt mig så hade Trudvang till sist ha hittat ett lämpligt hem i D&D 5e i form av Trudvang Adventures 5e. Riotminds DoD hade redan från start starka influenser av AD&D och rätt tidigt så nämndes möjligheten att göra en version av Trudvang till D&D 3e/D20, men det blev inte av. 5e Trudvang fick ett oväntat abrupt slut när Riotminds sålde Trudvang till CMON. Riotminds verkar själva vara bekväma med att jobba med vidare med 5e då det är vad deras nyare projekt använder.

Skulle jag rekommendera någon en inkörsport för Trudvang skulle jag säga använd alla världsböcker man kan få tag på för lore, men använd Saga av Tomas Arfert och supplementet Saga Trudvang av Anders Lekberg. Eller 5e versionen.
 
Last edited:

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
248
That is quite a ride. Thank you so much for writing it up.
One wonders at the internal decisions and discussions that must have happened.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Glöm inte de två olika digitala utgåvorna, som båda var lite tweakade versioner av det vid tidpunkten senaste regelsystemet.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,265
Glöm inte de två olika digitala utgåvorna, som båda var lite tweakade versioner av det vid tidpunkten senaste regelsystemet.
Jag såg inget värde i dom när det begav sig så jag använde dom aldrig. Jag är mest bara lite bekant med den tryckta versionen som fanns i 2012-böckerna, samt en smula med Trudvang Chronicles. Så det får lämnas till att fyllas ut av någon som har bättre insikt om de versionerna än jag.
 
Last edited:

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
248
So there are 5 versions of the rules in print, 6 if you include Trudvang chronicles AND 2 more digital versions?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
So there are 5 versions of the rules in print, 6 if you include Trudvang chronicles AND 2 more digital versions?
Ja. En version lanserades i december 2010 och en i december 2014. När det begav sig skrev jag lite om den första versionen här. Den var i princip en wiki.

Jag har tyvärr ingen koll på hur mycket/lite onlineversionerna skilde sig från reglerna i papper. Att de skilde sig vet jag, dels för att de vid tiden såldes in med "uppdaterade regler!" dels för att DoD-fans kommenterat det tidigare. Om det sen rörde sig om stora förändringar eller bara lite korrektur, det vet jag inte.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,530
2000 - Drakar och Demoner 6
Denna versionen var Riotminds första. Denna versionen var en underlig mix av traditionellt BRP-DoD och AD&D, då det använde ett levelsystem och en del Yrken(egentligen klasser) kändes mycket mer traditionellt D&D än DoD. Speciellt präster och heliga krigare med sin egen typ av magi var rätt nytt för DoD. I regelboken presenteras det två separata religioner för människor med egna besvärjelser, samt även präster/heliga krigare för alver och dvärgar som också får egna besvärjelser eller förmågor. Religionerna är det som främst börjar förankra världen Trudvang. Det finns nidendomen som uppenbarligen är en fantasy version av kristendomen där man dyrkar guden Gave och tror att människor är fallna änglar. Och nidendomens främsta konkurrent Gerbanis som är polyteistisk med den högste guden Storme och inslag av nietzscheanism. Alverna blev övergivna av sina gudar men har nedärvda heliga förmågor. Dvärgarnas präster bränner in heliga runor på sin kropp som de fick av en mystisk ormgud från underjorden. Orcher finns inte i denna versionen av DoD utan är ersatta av olika sorters troll. Orcher kommer dock introduceras senare
Snösaga
. Världen Trudvang finns inte direkt beskriven i regelboken, men utöver religioner så nämns även specifika språk för olika delar av världen och namn på några geografiska platser men ingen karta över världen finns i boken.

Monsterboken Jorges Bestiarium släpptes till denna versionen och det var först här världen Trudvang verkligen började ta form. Vi får här för första gången en karta över hela världen Trudvang med beskrivningar av dess varelser, blandat med mycket intressant lore från bokens berättare Jorge Gronjfard. Den nya religion Hamingjes som är en sorts andebesvärjande med benknotor och samlande av kroppsdelar från varelser introduceras. Främst avsedd att användas för ondsinta troll och eller exempelvis mänskliga elakingar.

Äventyren Vildhjarta och Snösaga skrevs till denna versionen. Dessa fungerar även som settingböcker.

2002 - Drakar och Demoner 6 Expert Rollpersonen (DoD6 Expert)
Detta är en regelexpansion till DoD6 men i praktiken är det en helt ny version av spelet. Man behöver fortfarande DoD6 mestadels för trollkarlars och prästers besvärjelser och en del tabeller. Reglerna blev mycket mer detaljerade speciellt för färdigheterna. Raserna och Yrken för rollpersonerna får lite mer anknytning till Trudvang och lite mindre generiskt. Level-systemet plockas bort. Eller att Level-systemet kringås kanske man kan kalla det. Kan tillägga att boken är definitivt nödvändig för att få klarhet i hur vissa grundläggande mekaniker om hur magi egentligen ska funka som grundregelboken DoD6 lämnar väldigt oklart. Stridssystement blev även lite friare och inte lika inrutat som i grundspelet (regeln om fri stridskapacitet). Införde även mer utförliga regler om att tillverka extrakt av växter.

Världsböckerna Osthem och Mittland är märkta med DoD6 Expert som system. Vilket visar att Expert var de facto de nya grundreglerna för spelet.

2003 - Drakar och Demoner 6 Reviderade (DoD6R)
Denna versionen är en helt ny version av DoD6 som har fört samman de viktigaste förändringarna från DoD6 Expert in i grundspelet. Level-systemet är i praktiken borta. Det finns dock fortfarande en del skillnader från DoD6Expert rörande hur färdigheter funkar (mer detaljerade i DoD6Expert) och hur Yrken fungerar något annorlunda. Man kan fortfarande använda DoD6Expert ihop med DoD6R men inte lika viktigt som det var med DoD6 från 2000, utan mer smaksak vilken version (DoD6R eller DoD6Expert) som man använder som primära grundregler.

Regelexpansionen DoD6 Expert Magi (släpptes 2004) är en revidering av magisystemet och kan användas ihop med DoD6 Expert eller DoD6R. Magisystemet blir här mycket mer komplext och här introduceras även fem olika arketyper av besvärjare i Trudvang med olika tillvägagångssätt. Reviderade versioner av alla besvärjelser för trollkarlar finns med i boken.

Äventyret Eldsjäl släpptes till DoD6 Reviderade.

2006 Drakar och Demoner Trudvang (DoDT)
En helt ny version av DoD men som har mindre fokus på kontinuitet med Drakar och Demoner utan har mer fokus på att fördjupa spelet i världen Trudvang. Tar bort de traditionella grundegenskaperna från BRP och inför ett system som kallas Exceptionella Karaktärsdrag. Den största förändringen är Fördjupningar som påminner om Feats i D&D 3e, men eftersom det inte är ett system med klasser kan man ha hur många Fördjupningar som helst. Finns det något som utmärker DoDT så är det fokuset på Fördjupningar. Samt att de stackars halvlängdsmännen anses inte höra hemma i Trudvang längre så de är nu borta. En del lore ändrades eller utbroderades. Mer detaljer för religion och mer spelmekaniskt distinkta magisystem för olika religioner.

Världsböcker och regelexpansioner:
Trudvangs Äventyrare
Vastermark
Eld och Sot
(om dvärgar)

Äventyr:
Galtevår
Likstorm
Fantastisk sammanställning, men vill vara lite petimetrig. Visst skrevs Snösaga till Expert, inte till grund-sexan?
 

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
248
Vill också passa på att lyfta Nanoapans gamla recension av det icke-existerande "Trudvang: En tid för hjältar".
Interesting, was this a project that fell through?
 
Top