Martin3
”Ulv”
- Joined
- 7 Sep 2020
- Messages
- 977
Hej alla härliga rollspelare!
Minns du den där gamla goda spelkänslan när man kunde vara uppe hela natten och spela helgen igenom? Vi vill fånga den känslan men hinna packa in allt på en spelkväll en vanlig vardag. Nu tycker vi oss ha nått dit och vill dela med oss av det vi skapat, för att förhoppningsvis underhålla fler!
Vi är ett nystartat företag bestående av några vänner som tänkt publicera ett rollspel under 2021. Vi kommer att starta en crowdfundingkampanj för att ge ut en produkt bestående av inte mindre än tre spelvärldar med tillhörande scenarion, baserade på ett gemensamt regelsystem.
Regelsystemet Dekaeder har växt fram hos oss under 20 års spelande. Det är ett traditionellt, tämligen regellätt rollspel som kombinerar våra erfarenheter med nya bra idéer som kommit i rollspelsvärlden de senaste åren. Begreppet “neotrad” som används här på rollspel.nu är något som vi tycker passar Dekaeder. Spelmässigt gillar vi fisktanksmodellen och har byggt in tekniker för att utveckla och spelleda sådana scenarion som en naturlig del av spelsystemet.
Alla spelare ska vara med aktivt runt spelbordet så att spelledaren kan fokusera på att utveckla och gestalta spelvärlden och handlingen. Vår lösning på detta är att lägga mer regelansvar på spelarna och även smyga in en del berättarmakt för dem i det annars traditionella spelandet.
De tre spelvärldar vi tänker ge ut är följande:
Den första spelvärlden är Pax Tyrana, som kan beskrivas som sword & sorcery-fantasy inspirerad av antikens Rom. Republiken Tyras glupska imperium sprider sig sakta över världen och rike efter rike fogas till listan av lydstater. Handlingen utspelar sig i de här fjärran utkanterna där Tyras styre fortfarande är svagt, där skogarnas och tjärnarnas mörka djup ännu rymmer hemligheter och där traktens gamla gudar och hövdingar alltjämt härskar.
Rollerna är till exempel diplomater, legionärer, lokala auxiliärer, mystiker från olika kulter eller varför inte drakögda “monsterviskare”. Oavsett bakgrund är de utskickade att tampas med politiska och militära problem i republikens fjärran utkanter. Det som börjar som ett utmanande äventyr med krigande legioner, intriger och drakar leder så småningom in i rollernas samveten. Vilken är den egentliga konflikten och vilken sida ska rollerna stå på? Ska de göra sin plikt, karva ut en bit av världen åt sig själva, eller ska de stå upp för det de tror på och för sina närmaste?
Den andra spelvärlden är Incidentkommissionen, ett alternativhistoriskt Sverige där
mystiska händelser och vilda konspirationsteorier antyder en enorm hemlighet; vi är under anfall! Det är 1993 och det Kalla Kriget håller världen i sitt grepp. Sverige-Finland, ett land sedan århundraden, håller sig neutralt mellan stormakterna medan de politiska spänningarna växer. I rikets östra halva växer rösterna som kräver självständighet när politiken i landet blir allt mer auktoritär. Mitt i allt detta hemlighåller myndigheterna ett ökande antal incidenter där utomjordiska farkoster med fientligt uppsåt rekognoserar jorden och mänsklighetens förmågor, till synes inför kommande angrepp.
Rollerna utgörs av handplockad svensk militär personal som uppvisat särskilda mentala förmågor och motståndskraft. De utgör rikets försvarslinje mot de utomjordingar som spionerar på mänskligheten, men de behöver även mörklägga händelser för att undvika masspanik. Vad är utomjordisk aktivitet och vad är mänskligt spionage i Kalla Kriget? Hur länge kommer det ta innan utomjordingarna gör en fullskalig attack och kommer mänskligheten kunna stå emot? Är det rätt att hemlighålla vad som händer och att vara en del av konspirationen? Vilken ställning tar rollerna i det alltmer polariserade politiska klimatet?
Den tredje spelvärlden är Frihandlare, en mjuk scifi-värld med retrokänsla som fokuserar på rymdflygande och actionäventyr i den yttre rymden där mänskligheten byggt otaliga kolonier, stationer och baser. Kassettdatalagring, elektronrör och strålvapen. Vad kan gå fel?
Rollerna är arketypiska sf-äventyrare som t ex fraktpiloter och stridspiloter, mekaniker, mekahumanoider, xenohumanoider och mutanter. Med rymdskepp och laserpistol så tampas de med slemma rymdpirater, giriga megaföretag, hänsynslösa myndighetsagenter, korrupta koloniadministratörer och kanske en och annan märklig xenoartefakt. Fokus på cinematiska rymdfärder och rymdstrid!
Här kommer vi att lägga upp mer material allteftersom vårt arbete fortskrider. Välkomna till vår del av forumet!
Minns du den där gamla goda spelkänslan när man kunde vara uppe hela natten och spela helgen igenom? Vi vill fånga den känslan men hinna packa in allt på en spelkväll en vanlig vardag. Nu tycker vi oss ha nått dit och vill dela med oss av det vi skapat, för att förhoppningsvis underhålla fler!
Vi är ett nystartat företag bestående av några vänner som tänkt publicera ett rollspel under 2021. Vi kommer att starta en crowdfundingkampanj för att ge ut en produkt bestående av inte mindre än tre spelvärldar med tillhörande scenarion, baserade på ett gemensamt regelsystem.
Regelsystemet Dekaeder har växt fram hos oss under 20 års spelande. Det är ett traditionellt, tämligen regellätt rollspel som kombinerar våra erfarenheter med nya bra idéer som kommit i rollspelsvärlden de senaste åren. Begreppet “neotrad” som används här på rollspel.nu är något som vi tycker passar Dekaeder. Spelmässigt gillar vi fisktanksmodellen och har byggt in tekniker för att utveckla och spelleda sådana scenarion som en naturlig del av spelsystemet.
Alla spelare ska vara med aktivt runt spelbordet så att spelledaren kan fokusera på att utveckla och gestalta spelvärlden och handlingen. Vår lösning på detta är att lägga mer regelansvar på spelarna och även smyga in en del berättarmakt för dem i det annars traditionella spelandet.
De tre spelvärldar vi tänker ge ut är följande:
Den första spelvärlden är Pax Tyrana, som kan beskrivas som sword & sorcery-fantasy inspirerad av antikens Rom. Republiken Tyras glupska imperium sprider sig sakta över världen och rike efter rike fogas till listan av lydstater. Handlingen utspelar sig i de här fjärran utkanterna där Tyras styre fortfarande är svagt, där skogarnas och tjärnarnas mörka djup ännu rymmer hemligheter och där traktens gamla gudar och hövdingar alltjämt härskar.
Rollerna är till exempel diplomater, legionärer, lokala auxiliärer, mystiker från olika kulter eller varför inte drakögda “monsterviskare”. Oavsett bakgrund är de utskickade att tampas med politiska och militära problem i republikens fjärran utkanter. Det som börjar som ett utmanande äventyr med krigande legioner, intriger och drakar leder så småningom in i rollernas samveten. Vilken är den egentliga konflikten och vilken sida ska rollerna stå på? Ska de göra sin plikt, karva ut en bit av världen åt sig själva, eller ska de stå upp för det de tror på och för sina närmaste?
Den andra spelvärlden är Incidentkommissionen, ett alternativhistoriskt Sverige där
mystiska händelser och vilda konspirationsteorier antyder en enorm hemlighet; vi är under anfall! Det är 1993 och det Kalla Kriget håller världen i sitt grepp. Sverige-Finland, ett land sedan århundraden, håller sig neutralt mellan stormakterna medan de politiska spänningarna växer. I rikets östra halva växer rösterna som kräver självständighet när politiken i landet blir allt mer auktoritär. Mitt i allt detta hemlighåller myndigheterna ett ökande antal incidenter där utomjordiska farkoster med fientligt uppsåt rekognoserar jorden och mänsklighetens förmågor, till synes inför kommande angrepp.
Rollerna utgörs av handplockad svensk militär personal som uppvisat särskilda mentala förmågor och motståndskraft. De utgör rikets försvarslinje mot de utomjordingar som spionerar på mänskligheten, men de behöver även mörklägga händelser för att undvika masspanik. Vad är utomjordisk aktivitet och vad är mänskligt spionage i Kalla Kriget? Hur länge kommer det ta innan utomjordingarna gör en fullskalig attack och kommer mänskligheten kunna stå emot? Är det rätt att hemlighålla vad som händer och att vara en del av konspirationen? Vilken ställning tar rollerna i det alltmer polariserade politiska klimatet?
Den tredje spelvärlden är Frihandlare, en mjuk scifi-värld med retrokänsla som fokuserar på rymdflygande och actionäventyr i den yttre rymden där mänskligheten byggt otaliga kolonier, stationer och baser. Kassettdatalagring, elektronrör och strålvapen. Vad kan gå fel?
Rollerna är arketypiska sf-äventyrare som t ex fraktpiloter och stridspiloter, mekaniker, mekahumanoider, xenohumanoider och mutanter. Med rymdskepp och laserpistol så tampas de med slemma rymdpirater, giriga megaföretag, hänsynslösa myndighetsagenter, korrupta koloniadministratörer och kanske en och annan märklig xenoartefakt. Fokus på cinematiska rymdfärder och rymdstrid!
Här kommer vi att lägga upp mer material allteftersom vårt arbete fortskrider. Välkomna till vår del av forumet!