Nekromanti Dela gärna med er...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
...av era erfarenheter när/om ni spelar Vinterskogens Hemlighet. Alla synpunkter och idéer till hur man kan göra äventyret bättre mottas tacksamt.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vid en första anblick ser äventyret mkt bra ut. Min spelgrupp är inte så stor så jag kommer nog inte köra äventyret fullt ut. Kommer snarare att använda det som inspirationskälla, det är väl ok?;)

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"

Master_Z

Swordsman
För mig tar det 24 timmar att ladda ner det så det är lite tufft. Men skolan har ju datorer =)

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"

Nerosuferoth

Swordsman
För mig tar det 24 timmar att ladda ner det så det är lite tufft.

24 timmar?! JAG har seg uppkoppling och det tog knappt fem minuter att ladda ner Vinterskogens Hemlighet. Jag lider med dig...

Nerosuferoth

Klatu Verata Nictu

ShangHi

Veteran
24 timmar (du måste skoja) jag har vänner med så slöa datorer att det kan ta upp till en 10 min att ladda en stor sida, men du skrev (till bergting) att du har 56k det är bara inte möjligt...

Master_Z

Swordsman
Jag har ett 56K modem som är otroligt segt idag. Skall försöka en gång till.

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"

Nerosuferoth

Swordsman
Hittills har jag bara positiva erfarenheter av Vinterskogens Hemlighet. Inga problem att ladda hem, snygg layout och fina bilder (som alltid). Jag har bar läst en rad här och där eftersom det inte är säkert att jag kommer vara spelledare, men det lilla jag snappade upp skvallrar om en riktigt mysig stämning:) Nu återstår bara att spela det...

Om ni bestämmer er för att släppa en version med högupplösta bilder eller till och med gör en tryckt bok (det senare tror jag inte kommer att hända, men om) så kommer åtminstone jag att skaffa bådadera.

Nu ska här spelas!!!

Nerosuferoth

Klatu Verata Nictu

Helgonet

Veteran
En liten tanke som ej bör läsas av spelare.

Vart tog brodern till mannen i inledningen egentligen vägen? Det vore kul med lite ledtrådar om honom också, kanske har de två bröderna besökt Gelle eller så återfinns det spår av honom hos trollen?
Mina spelare är iaf lika mycket på jakt efter honom som efter hemligheten.
I övrigt tycker jag att äventyret är bra, det som kan skapa problem för petiga personer kan väl vara att det vore minst sagt dumdristigt att ge sig ut i kylan med den utrustning rollpersonerna troligen har med sig om det är sommar överallt annars.

Ex nihilo nihil fit

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo... (spoiler)

...Theo undrade också var brodern tagit vägen.

Anledningen till att man inte hittar mer info om brodern är:

1. Det behövs inte för äventyret.
2. Spelare måste lära sig att allting inte kan förklaras i alla äventyr. Vissa saker hittar man helt enkelt inte lösningen på... :)

Alltnog, för dem som vill lägga in brodern som saknas i början rekommenderar jag något av följande alternativ:

1. Broderns kropp hittas i snön i närheten av trollens grotta. Mannen var uppenbarligen skadad och flydde från tollens grotta när han dukade under för kylan. Rollpersonerna ser att mannen är lik mannen i inledningen, och kan därför dra slutsatsen att mannen är den förlorade brodern.

2. Rollpersonerna hittar brodern svårt skadad och fången i trollens grotta (de tänker ha honom som slav). Förutom problemet med förbannelsen måste de nu tackla problemet med hur de tar med sig den sårade mannen. En fördel är att han kan berätta mer om trollen (typ vad de heter och hur många de är, OCH om rollpersonerna frågar så vet han att de har nått ihop med Hekla).

Jag föredrar nog den andra varianten.

Tack för en bra och användbar observation!

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Helgonet

Veteran
Re: Jo... (spoiler)

Det är och förblir ett ouppklarat mysterium för mina spelare, det gör bara saken roligare.

Ex nihilo nihil fit

Rickard

Urverk speldesign
Det här fick jag ur äventyret. Jag har inte spelat det än.

Välskrivet, jag fick några idéer om hur jag skulle rollspela karaktärerna medan jag läste.
Detaljerade kartor och beskrivningar till rummen, precis som i gamla äventyr. Bra? Njaa, det kan sluta med att SL sitter med näsan i papprerna medan denne läser innantill.
Fick mig att tänka på hur kung Bore och de andra årstiderna eg. fick sina namn och kom till.
Hur kommer det sig att en björn har lika mycket KP som Vigdis?
Teckensnittet var mycket väl läsligt, trodde först att det var Times New..

/[color:green]Han</font color=green> som tänker spela äventyret i Ereb, efter ett par smärre ändringar