Nekromanti Dela upp regelboken

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Vi har varit med om att man delar upp regelboken i världsbok och regelbok. I RuneQuest så hade man olika häften för magiker, spelledaren, världen och så vidare. Själv sitter jag och skriver på lite regler och jag har sedan år tillbaka redan skrivit klart färdighets- och hjälteförmågebeskrivningarna med flera saker som mest uppraddas. Detta för att jag spelar och behöver den informationen medan kärnreglerna har jag däremot alltid haft i huvudet. Nu har jag kommit till den punkt där jag kan kopiera in färdighetsbeskrivningarna i regelboksfilen... men jag tvekar.

Alltså allvarligt. Hur tråkigt är det inte att sitta och läsa igenom en regelbok med en massa färdigheter, besvärjelser och dylika saker som mest är uppraddade efter varandra. Det tar mest bara plats. Åtminstone tycker jag det. Så istället vill jag dela upp det. I själva huvudregelboken så har jag bara namnen på färdigheter och dylikt och sedan tänkte jag dela in det man behöver ta med sig till spelmötet i ett spelhäfte. Hatar vi inte alla att "behöva" (man måste inte) släpa med oss ett tjog böcker till ett spelmöte? Varför finns inte "detta behöver du enbart" i en speciell bok? Själv tycker jag det är menlöst att dela upp i en världsbok och regelbok. Jag ser inte poängen med det. Det är det dummaste påhittet sedan vattenkokaren.

Många rollspel brukar ha quick play-regler och Usagi Yojimbo-spelare brukar skryta med att man bara behöver 2 sidor regler för att spela spelet. Ok, men den informationen är så kompakt så jag undrar om det är till för spelare som har spelat spelet i 3-4 år. Själv har jag haft mycket nytta av att kunna ha färdighets-
beskrivningarna som ett separat häfte, så när någon spelare har frågat något när flera spelare skapat rollpersoner tillsammans har jag bara kunnat räcka personen färdighetshäftet och koncentrera mig på annat.

Så min fråga är om vad ni skulle tycka om att saker som dessa inte finns i regelboken, utan istället så hänvisas man till ett separat häfte. Min givna fråga är också om ni stött på någon annan speciell indelning i något rollspel som ni gillade och har haft nytta av åtskilliga gånger.

Ni kanske undrar varför jag ens frågar detta och inte bara kör på som jag tycker? Tja, den här tråden är mer en reflektion än något jag verkligen behöver svar på.

/Han som hade tänkt att ha "Vad är rollspel" som ett separat rollspel
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Vad jag egentligen tycker om uppdelningar är jag inte riktigt säker på. Dock är det trevligt med kompletta rollspel i tunna böcker. :gremlaugh:

Däremot, angående just det aktuella problemet: skriv kortare beskrivningar. Med tillräckligt korta beskrivningar av färdigheter etc. kan man inte klaga på att de tar plats.


/Dimfrost
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Förstår jag dig rätt om det du funderar på att göra är att skilja ut "regelmekaniken" från "prylarna"? En färdighet är ju egentligen inte någon regel, bara en tillämpning av reglerna, på samma vis som ett vapen är en tillämpning av reglerna. Jag tycker i alla fall att det låter bra. (Försök dessutom att hålla listor och tabeller någorlunda samlade så man slipper bläddra fram och tillbaka i femtielva häften för att ta reda på något - men som gammal EDD-spelare är du ju redan bekant med det problemet.)

För övrigt så 1) ser jag fram emot HDD (Drakar och Demoner Han, för det är väl det du filar på?) 2) är vattenkokaren en nästintill oumbärlig köksattiralj och 3) har du kanske webbhistoriens mest irriterande avatar just nu. :gremtongue:

Dewil
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
"Förstår jag dig rätt om det du funderar på att göra är att skilja ut 'regelmekaniken' från 'prylarna'?"
Ah, en jättebra beskrivning. Tack för den.

"...på samma vis som ett vapen är en tillämpning av reglerna."
Japp. Vapentabellen (som förvisso bara är på några rader) hör till den också.

"(Försök dessutom att hålla listor och tabeller någorlunda samlade så man slipper bläddra fram och tillbaka i femtielva häften för att ta reda på något - men som gammal EDD-spelare är du ju redan bekant med det problemet.)"
Jättebra tips. Jag hade tänkt att göra ett tabellhäfte (ok, jag har redan ett) som man kan skriva ut flera stycken utav som innehåller alla tabeller som behövs under karaktärsskapandet (för det har jag märks behövts). I regelboken kommer de dock vara utspridda. Vapen- och färdighetslistor krävs det dock bara en utav (från vad jag erfarit åtminstone).

"1) ser jag fram emot HDD (Drakar och Demoner Han, för det är väl det du filar på?)"
Bara för att fula mig så har jag kallat den EDoD, vilket står för "Elimääs Drakar och Demoner".

Så, nu var det officiellt också. Bara två forumiter har vetat om det tidigare (varav en i flera år).

"3) har du kanske webbhistoriens mest irriterande avatar just nu. :gremtongue:"
Hihi. Tackar.


/Han som mest gjorde detta inlägg för att kommentera det första han citerade
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
håller med till hundra procent... är sååååååå trött på att man i vissa rollspel skriver en kvartsida eller ännu mer om en självförklarande färdighet i stil med "Rida" eller "Dyrka upp lås"... mest för att fylla ut känns det som.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
"...självförklarande färdighet i stil med "Rida" eller "Dyrka upp lås"... mest för att fylla ut känns det som."
Visst, och felet med mina färdighetsbeskrivningar är att jag slänger in spelledartips för hur man ska använda dem. Jag menar, jag har spelat DoD i så många år att jag har fått göra helt enkla tolkningar då det inte beskrivits hur man ska gå tillväga.

När ska man slå slag för Rida? Hur ska man avgöra när man rider ikapp? Vad har konster för svårighetsgrad? Vad händer vid strid? För Låsdyrkning kan jag ställa lika många frågor. Visst, jag håller med om att man inte ska ordbajsa, men jag vill ändå visa upp vad man ska använda färdigheten till.

Men visst. Ni två kanske har rätt. Jag målar upp ett ickeproblem, eftersom jag antagligen löst det dumt ifrån början. Nog för att jag "bara" har 14 sidor färdighetsbeskrivningar fördelade på 48 färdigheter.

/Han som citerar Rida och de två efterkommande färdigheterna för att visa ordbajseriet (och som ser att han borde ta och skriva om delar av sina färdighetsbeskrivningar för att få bättre flyt i texten)

från mina regler said:
Rida
Att skritta med en häst är något alla kan göra, så denna färdighet används när ryttaren vill hoppa med hästen, galoppera över ojämn mark, lugna ett skenande riddjur, slåss, tävlingsrida eller stanna efter galopp. Om man fumlar i ett Rida-slag eller misslyckas med en konst så ramlar ryttaren av riddjuret. Att falla av från en galopperande häst ger differensen i fallskada. Om fummel, så dubblas skadan. När man rider ikapp så ska ett slag göras. Effekten som ryttaren får på sitt slag läggs till hästens förflyttning. Den som får högst resultat vinner. I längre sträckor så läggs bara ryttarens Nivå till på förflyttningen. I strid till häst så kan vapnets CL aldrig vara högre än FV i Rida. Vid strid eller explosioner måste ett Svårt Rida-slag göras när det gäller att hindra ett icke stridstränat riddjur från att råka i panik eller till för lugna ner denne om den råkat i panik. Vissa kulturer rider på flygdjur och det är i så fall en egen färdighet. Observera att dvärgar ogillar att rida då dessa får svindel om dem saknar indirekt kontakt med marken.



Nivå 1: Hoppas du har en livförsäkring.
Nivå 2: Har baskunskap om hästens behov och kan göra enklare underhåll, som rykta den, på riddjuret.
Nivå 3: Kan sko, rida in och utföra avancerade ridkonster som hoppa upp på riddjuret eller klättra runt dess kropp
Nivå 4: Har ingående kunskaper om riddjuret och kan rida utan att använda tömmarna.
Nivå 5: Klarar av att hantera riddjur från andra kulturer utan problem. Djuret hyser automagiskt ett förtroende.



Simma
Kännetecknar simkunnigheten och ger ett mått på hur bra man håller andan. Utövaren kan hålla andan i Nivå minuter. Ankor kan tillgodose sig ända upp till nivå 4, utan att behöva köpa i färdigheten.



Nivå 1: Kan hålla sig över ytan.
Nivå 2: Hanterar bröst- och ryggsim väl.
Nivå 3: Kan crawla och flyta.
Nivå 4: Kan dyka UTH meter ned i vattnet.
Nivå 5: Har förmågan att helt kunna andas i vattnet.



Sjövana
Täcker all information om sjölivet. Vad sakerna heter ombord, hur man hanterar ett skepp, hur resistent man är mot sjösjuka, vilka privilegier som man har och vilka skrock, seder och jargong det finns bland sjömän.



Nivå 1: Känner till några av termerna som används ombord.
Nivå 2: Har kunskap om det mesta som finns på och i havet och kan utföra de flesta sysslorna ombord.
Nivå 3: Kan navigera och förutspå vädret och har kännedom om vilka flagg skepp kan segla under.
Nivå 4: Känner haven och hamnstäder utan och innan samt vissa specifika skepp och kaptener.
Nivå 5: Arbetet ombord flyter mycket snabbare när utövaren är ombord skeppet.
 

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
[off topic] Dvärgarnas indirekta kontakt

"Observera att dvärgar ogillar att rida då dessa får svindel om dem saknar indirekt kontakt med marken"

Lite korrektur: Vilka är dem? Syftar du på dvärgarna borde det väl vara de. Vad är det för indirekt kontakt de saknar när de rider? Menas det att dvärgar får svindel då de saknar kontakt med marken, ex. då de bärs av något/någon. Menas det med indirekt kontakt underlaget. "Dvärgar får svindel om de saknar kontakt med underlaget" är då mer tydligt.

Saknar indirekt kontakt med marken ger för mig fantasier om att dvärgarna mentalt inte är kontaktade med marken på något sätt.

Annars angående trådämnet har jag ingen åsikt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Uäh! 48 färdigheter! :gremshocked:

Fast det var ju inte så farligt långa beskrivningar ändå, jag förstår att det var mängden som gör att det känns som mycket text. Själv har jag skrivit mina färdighetsbeskrivningar så här:

Terone said:
Rida
Rida täcker upp konsten att rida på alla olika sorters riddjur, vare sig det är vanliga fogliga ridhästar, hetsiga rovtranor från öknen vid Carbasal eller slöa garrasödlor. Vidare är konsten att framföra en vagn inräknad i färdigheten. Att köra ett tåg eller annan mer teknologiskt avancerad farkost är dock snarare en kunskapsfärdighet. Vanligtvis används Harmoni, Balans eller Intellekt.
Specialiseringar: visst riddjur eller vagn


Rörlighet
Rörlighet mäter färdigheten i att hoppa, springa, klättra och vid högre nivåer allsköns akrobatiska konster. Klättrar gör man med Fysik, liksom man utövar aktiviteter under långa tidsperioder när uthålligheten spelar in; annars används vanligtvis Balans.
Specialiseringar: Klättra, Hoppa, Gå på lina


Sjökunnighet
Sjökunnighet är konsten att framföra ett skepp, inte bara flodpråmar och oceanfarare utan även mer exotiska farkoster som zeppelinare och drömskepp. Navigation och andra rent teoretiska göromål utförs med Intellekt, men i allmänhet används Balans eller Världsvana.
Specialiseringar: Flodpråm, Oceanfarare, Zeppelinare
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
"jag förstår att det var mängden som gör att det känns som mycket text."
Precis och då kanske du förstår mitt "problem" och min tveksamhet? Utöver detta har jag 61 hjälteförmågor, 45 vilda förmågor, runt 30 stridskonster, drygt 30 besvärjelser samt lite vapen (som förvisso inte borde uppta mer än 1 A4-sida). Jag vill inte pressa in det i en regelbok med den layout jag tänkt mig, utan vill ha lite andra artistiska friheter med dem.

Ja, jag vet att folk kommer att sucka över att jag har långa listor men jag tycker de sakerna som jag nämnt ovan är häftiga. :gremlaugh: Sedan är det inte direkt att jag har många "prylar" som jag tänkt att visa upp som huvudargument till varför man ska spela med mitt system. Det är rätt... 80-tal att marknadsföra sig så. *gluttar på Gondicas baksida*

Men huvudpoängen är i alla fall att oavsett hur korta/långa beskrivningarna är så är de tråkiga att läsa, så jag vill stoppa undan dem och bara visa dessa kortfattat så att läsaren får en hum om vad denne får. På så sätt kan personen koncentrera sig på att läsa vidare om hur man använder prylarna. Alltså, dela upp regelboken i regler och prylar.

/Han som märker att han har en tendens att visa upp sitt regelsystem så fort han nämner det
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Ett mycket tveksamt inlägg från en något yrvaken rollspelare.

Det jag föreställer mig som idealiskt är en kort uppdelning i ytterst få böcker/häfter. Om du verkligen vill skilja det regeltekniska från det andra mer beskrivande så tycker jag att du ska göra ett häfte som äckligt kortfattat beskriver reglerna och siom man bara tar till när man är ytterst tveksam. Det skulle kunna bli spelledarens lilla räddare i nöden när han inte riktigt vet. Detta borde innefatta exempelvis dina tabeller och kortfattade listor.

Om du sedan känner att du måste rikta dig till folk som inte själva kan inse innebörden av att rida så tror jag att det är en bra idé att skriva alla sådana lulliga beskrivningar på ett ställe så att man kan hitta dem för att per definition tolka dem. Dock föreställer jag mig att det skulle framstå som någonting för förstagångsspelare som har noll koll på rollspel.

Det som blir över; världen och dess specialiteter kan nog sammanfattas ganska lagom långt lite vid sidan av så att om det någon gång i framtiden skulle dyka upp en modul skulle man inte förväxla regler och fakta med det du anser vara världsbeskrivningar. Annars finns det nog en överhängande risk att folk blir förvirrade.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Varför finns inte "detta behöver du enbart" i en speciell bok?
Jo, jag skulle gjärna vilja se en sådan bok till varje rollspel. Det skulle vara smidigt att kunna ta med en sådan bok & bara ta med resten av tjoget böcker när man verkligen behöver dem.
En nackdel kan ju vara med en sådan bok är att om man måste ta reda på något som står i den "vanliga" regelboken & man inte har med den. Kan vara lite jobbigt kanske, men sådant kanske man kan lösa i vilket fall ändå.
 

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
ibland kan det verkligen behövas

låter som ett bra system för "stora" rollspel med regelböcker på 200 sidor som är lite smått görjobbiga att släpa med sig. och att hitta i. därför håller jag mig helst till "små" rollspel på typ 7 a4. sen tycker jag att man inte ska ha långa beskrivningar på vad varje färdighet innebär utan färdigheter som det räcker med att läsa namnet för att fatta t.ex skjuta pilbåge, leta, springa, ljuga, använda sina tre meter långa dreadlocks till att slåss med osv osv. i princip omöjligt att missförstå.
 

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
bra beskrivningar. själv vet jag inte hur drakar och demoner reglerna funkar då jag aldrig spelat det men det var bra beskrivningar på de olika nivåerna. påminner om vampire the maskerad som också har sådana "nivåer" på färdigheter.
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
Instinktivt ryggar jag tillbaka vid tanken på separata häften.. ("Men du, var fan står det nånstans?" "I den här.. eller vänta.. i den här tror jag ..") Men nog fan kan det vara effektivt.

Om du har en huvudbok kan den lista upp saker kortfattat, sen har du ett bihäfte som förklarar detaljer och vad nivåerna innebär.

Checklistor är alltid bra, och att samla tabeller, dels i direkt anslutning till där de förklaras i text, men också en duplicering i separat häfte att snabbslå i. Det är inte förbjudet att upprepa information, bara det fyller en funktion som lättillgänglighet.

Men undvik saker som "Vad spelaren behöver veta" och "Vad SL behöver veta", det där leder bara till förvirring; "Står det i den eller den boken?" "Tja, är det något spelaren behöver veta eller?"

Kanske göra en bok med olimmad rygg där man kan pilla ut kapitlen som man vill. Ok, folk får panik av att kapitlen flyger iväg och saknas huxflux eller är i oordning. Det är minsann en svårknäckt nöt det där..
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
håller med till hundra procent... är sååååååå trött på att man i vissa rollspel skriver en kvartsida eller ännu mer om en självförklarande färdighet i stil med "Rida" eller "Dyrka upp lås"... mest för att fylla ut känns det som.

Fast det beror helt och hållet på hur breda färdigheter spelet har - ju bredare, ju större beskrivning, anser jag.

Dessutom behöver nytillkomna rollspelare mer stöd än veteranerna - utan info om tider för att dyrka upp låset eller hur en jakt till häst går till enligt reglerna faller färdigheterna rätt platt.
 

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
kanske såna där pärmar med register är en bra ide. då kan man ju plocka ut och sätta i delar av reglerna som är uppdelade i kapitelhäften. då e det bara att hmm jag behöver veta vad färdigheten konstruera en atombomb med hjälp av tandpetare och hemmagjort snor innebar. steg 1 öppna pärmen. steg 2 kolla efter kapitlet färdigheter. steg 3 plocka ur häftet och bläddra upp Konstruera en atombomb med hjälp av tandpetare och hemmagjort snor. steg 4 (det kanske mest komplicerade) efter du läst och uppdaterat dina grå celler. STOPPA TILLBAKS HÄFTET I PÄRMEN. då är det lättare att hitta den nästa gång.
 

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
Dessutom behöver nytillkomna rollspelare mer stöd än veteranerna - utan info om tider för att dyrka upp låset eller hur en jakt till häst går till enligt reglerna faller färdigheterna rätt platt.

på ett rollspel utan långa beskrivningar behövs kanske en mer erfaren spelledare eller iallafall en som lätt kan hitta på bra regler efter hand
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Nog för att jag "bara" har 14 sidor färdighetsbeskrivningar fördelade på 48 färdigheter.
Du måste ha bantat rätt hårt. I den sammanställning av DoD som jag själv gjorde för drygt 10 år sedan hade jag slängt in nästan alla färdigheter som förekom i olika moduler. Det blev 116 stycken! Det var ganska många helt onödiga färdigheter i den listan.

/tobias
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Tidsbrist

Jag varker orkar eller har tid att läsa igenom alla befintliga svar, så om jag skriver något som någon redan sagt, slå mig lite och häng mig lagomt ill påsk på ett kors!

Men nu till saken. Jag tycker det är jättebra med en "folder" som man kan ta med sig på rollspelsträffen, enkelt uppdelat och korsrefererat. Men jag vill fortfarande ha skiten i boken. Jag vill ha ett komplett rollspel i en bok, jag gillar det konceptet. Är det någon del som spelarna INTE bör ta del av, lägg det i ett separat kapitel, är det någon del som spelarna BÖR ta del av, lägg det separat.

Jag tycker dock att den där foldern är jättebra. I en situation där hela spelet kostar tryckt ca. 259:-, skulle jag kunna köpa det och sedan betala runt 80:- för en sådan folder. Dels för att jag får ha boken som SL medan spelarna får kolla i foldern, dels för att jag skulle älska att ha den i ryggsäcken för att kunna köra spelet lite varstans (allt man behöver är foldern, tärningar och karaktärer+spelare).

Men rollspel skall komma i böcker, och vara kompletta.
Jag blev först skitsur, sedan irriterad, när jag insåg att jag var tvungen att skriva ut saker från Neogames hemsida för att komplettera EON2 (folkbeskrivningarna).
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Marinheraldik [NT]

Möhöhöhö! Som om inte vanlig heraldik var illa nog. :gremsmile:
 
Top