Nekromanti Dela upp svårighetsgrad eller inte?

entomophobiac

Low Prep High Play
Alltså, som jag använder tänket så fungerar det som följer:

*Du har två värden mellan ett och fem. Ju högre dess bättre.

*Lägg ihop dem.

*Försök slå under eller lika med med T10. Ju högre du slår dess bättre.

Och uppenbarligen kan då inte en klåpare - någon med exempelvis fyra som totalt värde - slå ett särskilt högt resultat, eftersom siffrorna begränsar honom.

Så "differensen" man pratar om behöver bara kräva ett visst resultat i form av en viss siffra på tärningen. Då ser man direkt om man lyckats eller inte. För det det rör sig om är att man begränsar tärningsslaget åt båda håll - både uppåt, med färdighetsvärdet, och nedåt med någon sorts tröskelvärde.

Rising

Vila i frid
*Försök slå under eller lika med med T10. Ju högre du slår dess bättre.

Och uppenbarligen kan då inte en klåpare - någon med exempelvis fyra som totalt värde - slå ett särskilt högt resultat, eftersom siffrorna begränsar honom.
Ja, det där den sortens system jag trodde att du gillade, med tanke på vad du skrev i ditt förra inlägg.

Ditt system i ditt förrförra inlägg påminner dock inte ett dugg om det där. Så här lyder ditt eget exempel:

*Svårt, maxdiff 0. Slå tre tärningar; ingen differens tillåten. Alltså måste alla tre tärningar vara lika med färdighetsvärdet för att du ska lyckas.

Och då spelar det ju ingen roll om ens FV är 4 eller 8, det är ju lika lätt att slå tre fyror som det är att slå tre åttor.

Det var därför jag undrade hur du egentligen hade tänkt med det systemet.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Dela upp svårighetsgrad eller inte? (OT)

Bah. Som vanligt missförstånd på grund av otydliga formuleringar. Men är man imbecil så är man... hehe.