Nekromanti Delad Qadosh

Helmgast
Vad händer om man har qadosh och två religioner, t ex Cirza och Martari?. Får man slå två förbättringsslag varje år, blir man av med all qadosh om man träder ut ur den ena? Om man låter Martari's inkarnation träda ner på Mundana och slår 3,3,1; blir man av med 7 i qadosh jämtemot Martari, men har kvar sin gamla vad det gäller Cirza???
Om man blir exkommunicerad (stava) ur Martari p g a att man har brutit mot ett tvång (t ex anfall alltid snabbt, bär aldrig hjälm blablabla, inför Martaribiskopen överKuku) kan man då undkomma med sina 10 i qadosh och fly till Cirza gangstas.
Frågorna kan bli många, jag önskar att Silversurfan också har några...

Proppa gärna in lite teologi och sånt i Schamaner & Andar, och absolut de teotropiska effekterna, de försvann ju.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Krille

Super Moderator
"Vad händer om man har qadosh och två religioner, t ex Cirza och Martari?. Får man slå två förbättringsslag varje år, blir man av med all qadosh om man träder ut ur den ena? "

Qadosh är ett värde som betecknar helighet rent generellt, inte helighet inom en viss religion. Att gå ut ur en religion är att svika sitt heliga löfte. Därmed rasar helighet som helhet, även om det är bra ur en annan religions synvinkel. Bryter du mot ett tabu i en religion så sjunker Qadosh som helhet, vilket innebär att även den andra religionen drabbas trots att det där inte finns några tabun för handlingen. Och så vidare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Om man förut var en mäktig man i cirzatemplet och sedan går med i martaris tro kan man ju inte vara lika mäktig som en helig martaripräst i den religionen. Jag tycker att man ska ha delad quadosh då quadosh är hur mycket gudarna tycker om en.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Krille

Super Moderator
"Om man förut var en mäktig man i cirzatemplet och sedan går med i martaris tro kan man ju inte vara lika mäktig som en helig martaripräst i den religionen."

...vilket representeras av att Qadosh sjunker till noll när man lämnar Cirzas tempel samt att rollpersonen får fler tabun och därmed riskerar att förlora Qadosh oftare och därmed snabbt blir ohelig i båda religionerna.

Skilj dessutom på helighet och kyrklig status. Det är två helt skilda koncept. Bara för att man är helig så betyder det inte att man har hög status. En helig man inom Cirza-templet får inte automatiskt hög status i Martari-orden, hur helig han än är. Däremot kan han mycket väl erkännas som helig av Martari-orden.

"Jag tycker att man ska ha delad quadosh då quadosh är hur mycket gudarna tycker om en."

Det är en dålig definition. En bättre definition är att Qadosh representerar en persons helighet. Vad gudarna tycker har ingenting med saken att göra.

- Krille

..vilket representeras av att Qadosh sjunker till noll när man lämnar Cirzas tempel samt att rollpersonen får fler tabun och därmed riskerar att förlora Qadosh oftare och därmed snabbt blir ohelig i båda religionerna.

Men man kan ha flera religioner! Om denna cirzagubbe inte byter utan bara lägger till martari så sänks inte hans quadosh.

Skilj dessutom på helighet och kyrklig status. Det är två helt skilda koncept. Bara för att man är helig så betyder det inte att man har hög status. En helig man inom Cirza-templet får inte automatiskt hög status i Martari-orden, hur helig han än är. Däremot kan han mycket väl erkännas som helig av Martari-orden.

Ha! Om man ska bli en högt uppsatt präst så måste man ha quadosh. Det står ju i Antagningskraven att man ska slå mot det och det i quadosh.

Vad gudarna tycker har ingenting med saken att göra.

Klart de har! Det är ju de som bestämmer om de ska skänka kraft, teotropi och dyl till personen i fråga.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Bjorn

Hero
Kan du ge en definition???

Skulle vara kul om du kunde ge en stringent definition på vad "helighet" är i mundana.

Tydligen så har ju inte gudarna nå't med saken att göra...

Å inte heller religionerna (efterssom Quadosh verkar vara "platformsoberoende").

Å nå'n almän slags "godhetspoäng" kan det ju inte gärna vara, efterssom objektiv godhet/ondska inte finns i mundana...

Så VAD är då egentligen Quadosh för något?!?

/Bjorn

Draugin

Warrior
Kan man ha flera Religioner?

Kan man ha flera religioner ??? jag har ivarjefall inte läst det nån stans och mina eon-böcker är så utlästa att dom har börjat tappa sidor...Jag tror inte Cirza gillar att du lämnat Religionen för att söka svar hos en annan gud...

Helmgast
Re: Kan man ha flera Religioner?

Ja, vissa religioner passar bra ihop med varandra, t ex Jordmodern och Samoritron. Jag undrar om du har boken religioner, det måste stå där.

Ps. Det vore kul om Marco eller CJS säger nåt i den här diskussionen. Ds.

Helmgast
Om man blir framgågsrik så får man 2T6+3 i Qadosh när man skapar sin RP. Blir man lyckad eller misslyckad får man ungefär hälften. Detta gäller även tempelriddare.

hatten

Swashbuckler
Re: HUR mycket ÄR mycket ?

Genom att få en framgångrik karriär så kan man komma upp i Quadrosh på 14 LÄTT...

HUR mycket HAR En standard bypräst som jobbat och varit rättrogen i 30 år och som kan använder flera ritualer ?

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...

Krille

Super Moderator
"Men man kan ha flera religioner! Om denna cirzagubbe inte byter utan bara lägger till martari så sänks inte hans quadosh."

Inte direkt, nej. Däremot indirekt, i och med att den som bekänner sig till både Martari och Cirza-tron får fler tabun som man måste rätta sig efter. Det blir alltså svårare att hålla sig inom två trosuppfattningar än en, och klarar man inte av det så sjunker ens Qadosh.

Vilket jag skrev tidigare.

"Ha! Om man ska bli en högt uppsatt präst så måste man ha quadosh. Det står ju i Antagningskraven att man ska slå mot det och det i quadosh."

Ja, men det står inte att hög Qadosh automagiskt leder till hög status. Qadosh är ett krav för hög status. Det är ingen väg till hög status. Viss skillnad.

"Det är ju de som bestämmer om de ska skänka kraft, teotropi och dyl till personen i fråga."

Och? Vad har teotropibingo med helighet att göra?

- Krille

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Har jag fattat rätt?

En person med Quadosh:
-18 = Är på väg att sluta existera.
0 = Man finns till men inte mycket mer.
18+ = helgonförklarad inom religonen och har eventuellt chans att uppgå i apotheos (skrev jag rätt?).

Detta betyder att om du umgås med en gud (d.v.s. är med i en religon) och ju mer du vistas hos en gud (höjd Quadosh med åren) så påverkar gudens närhet din mänsklighet. När man fått hög Quadosh så kan man BLI en gud (apotheos). Detta måste då betyda att man kan även kan bli klassad som halvgud (daemon). Quadosh är alltså ett mått på hur gudomlig din fysiska kropp är på väg att bli.

Vid borttoning (=ickeexistens) så tynar ju även ens ande bort vilket gör att quadosh även är ett mått på ens medvetenhet.
Själlösa djur=dumma, oförmåga att tänka till (fråga vilken Arne Weisse schaman som helst).
Vanarer och annat pack=Kan tänka logiskt(som vi) m.m.
Halvgudar (demoner)=Smartare än människor, mycket stor medvetenhet.
Gudar=Bortom mänsklig fattningsförmåga.

Man kan även säga såhär:
Djur: själlösa, ickeexistens. Borttonade varelser återföds som dessa. :)
Människor: Har själ, existerar.
Halvgudar (demoner): existerar i högsta grad, har gått ifrån återfödelsen. Behöver ej fysisk mat, vatten eller syre. Kan leva och lära för evigt. Priset är att de måste leva på andeplanet, kan ej dödas, har makt att manifestera sig fysiskt. Kan bindas (magi).
Gudar: Har gått steget längre. Har blivit mer än vad en människa kan förklara i ord eller tanke. Kan så vitt man vet inte bindas.

Hela förklaringen är från människas synvinkel. Demoner kan kanske döda demoner och binda gudar (men ej döda dem). Gudar kan kanske döda och binda varandra.

PS. Schamaner kan alltså prata och se gudar då de är på andeplanet vilket gör att en schaman kan få veta hur saker och ting egentligen gick eller ligger till (medan man tar en astral öl). Det mina vänner kallas makt eller sann inside information. :)

Radin

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Tempelriddare

Tempelriddare? Var står det om sådana? Var står det om riddare överhuvudtaget? De enda jag sett är Vandrande riddare.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori

Staffan

Myrmidon
Re: Tempelriddare

Tempelriddare står väl under yrket "Troende" i grundboken, och finns nog närmare beskrivet i Krigarens Väg och/eller Religioner.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Svarte Faraonen

ром и смерть
Apotheos (OT)

På tal om apotheos, är det möjligt att skapa en egen religion där man själv är gud och därmed skaffapå något sätt skaffa så mycket qadosh att man uppnår apotheos (detta är endast en teoretisk fråga, inte något jag planerar omsätta)?

Exempel: Magikern Sven Persson hamnar hos Oggaboggafolket, som aldrig upptäckt magin. Han vinner folkets dyrkan genom en massa pyrotropiska effekter, helande och sådant. Kan gamle Sven då bli en gud? Vad händer md hans Qadosh?

- Bobby

Helmgast
Re: Tempelriddare

Det står i "Krigarens Väg" och "Religioner"

Douggie

Warrior
Jag skulle nog se det som att Cirza var huvudreligionen och Martari bara en extra bonus. En qadosh för både religionerna.

Douggie