Kinesiska fantasyfilmer, som det finns en enormt rik flora av, kan ofta framstå som b-filmer, i det att effekterna går från fantastiska till mediokra, skådespeleriet går från mästerligt till kalkonartat, humorn från charmig till cringe, och genren har en rik tradition av camp, där man stundtals medvetet, särskilt i Hong Kong-fantasy, -vill- att kulisser och effekter ska se lite lagom fejk ut. Några särskilt sevärda är:
Painted Skin: En hulijing (rävdemon), kärar ned sig i en dödlig man och försöker få honom att överge sin fru.
Painted Skin II: The Resurrection: Fristående uppföljare, ännu bättre, den mest sevärda av alla kinesiska fantasyfilmer. Extremt ojämn dock, dess bästa scener är helt fantastiska medan andra är cringe. Zhou Xuns förföriska rävdemon är tillbaka efter att ha varit fängslad i en isfylld avgrund i århundraden, och vill nu övertyga en vanställd Tang-prinsessa att byta kropp med henne så att hon kan bli dödlig, och så att prinsessan kan få den man hon älskar. Detta leder till flera sensuella, semi-lesbiska scener med fantastiskt fantasy-bildspråk. Jag lärde mig halva mitt kinesiska fantasy-vokabulär genom att se alla scener med Zhou Xun och Zhao Wei, demonen och prinsessan, som bär hela filmen, om och om igen.
A Chinese Ghost Story: En HK-klassiker som har allt. Enormt stilbildande fantasyfilm från 1989 med den klassiska kärlekshistorien mellan en mesig byråkrat och ett sorgligt men välvilligt spöke, en crazyballs daoist-demonjägare, stop-motion-zombier, eldbollar, demoniska tungor, en heroisk resa till helvetet, och kanske filmhistoriens koolaste bågskytte. Se dock upp, det finns cirka en miljard remakes och uppföljare, det är originalet man måste se. Gavs faktiskt ut på VHS i Sverige, av Filminstitutet.
The Sorcerer and the White Snake/It's love: En förförisk ormdemon kärar ned sig i en mesig människo-man, men en buddhistmunk försöker stoppa deras kärlek eftersom Amithaba-buddan förbjuder sådana förbindelser.
The Fox Lover: En människokung lovar bort sin efterblivne son med en rävfé, men tusen miljarder hjärtskärande förvecklingar uppstår i ett pastelligt himmelrike. Extremt camp, extremt charmig.
League of Gods: Verkligen inte en bra film, särskilt inte jämfört med de andra jag tipsat om här, men om någon vill ha en inblick i hur batshit insane och visuellt och tematiskt kreativ kinesisk fantasyfilm kan vara, då är den mycket sevärd. En highlight är Fan Bingbing, som tycks född till att spela ärkeond förförisk rävdemon på samma vis som Zhou Xun i Painted Skin var född till att spela tragisk antihjälte-varianten av förförisk rävdemon.