Re: Tankar
Jag har mer ett problem med att jag enligt Björn den Godes resonemang inte hade fått poäng för 'samsara', medan 'karma' och 'nirvana' är okej.
Det är ju det som är roligast. Alfapet (eller "Scrabble" nu för tiden) handlar ju inte om att kunna språket, utan om det mycket mer specifika (och nördigare) att kunna
SAOL 13.
Det gäller bl.a att veta
vilka icke-grundformer som får läggas, där alla scrabble-spelare värda sitt salt får plugga in orden NEDSOTAD, ROAD, ÖGON, SÄMRE och FÖTTER, m.m. För oss som inte är nördiga så blir det därför något av ett bluffmoment i spelet. Varje gång en spelare lägger ett tveksamt ord så kan man välja att
syna ordet; alltså slå upp det i ordlistan. Om man har rätt så tas ordet bort och det blir din tur, men om du hade fel så får du tio minuspoäng. Jag lyckades en gång lägga något ord genom att koppla an till ett redan lagt ord via kopplingen ÖH (som jag visste stod i fetstil i SAOL 13) med ett så välskådespelat nervöst och osäkert ansiktsuttryck att min farsa valde att syna ordet med ett brett leende, som om han var nöjd över att ha fått en chans att sätta dit mig ordentligt, men tji fick han!
Jag blir helt skolflickeförälskad när jag hör Scrabblespelare grymta om att MÅKNING fanns med i SAOL 12:3 men sedan har tagits bort, eller underbara inlägg som dessa:
"Hälsa att dom kan stoppa upp sin CERATASK nånstans och ta och skriva in FÖN, BLÄ, ETAN och SILT i stället!"
"Varför ska de ta bort NISCHSTATY?"
"håll i er nu: EHO försvinner!"
"Kanske förlorar vi EHO men vinner en splitter ny DVD?"
"Fick följande meddelande med e-post idag från en person som arbetar med nya SAOL-upplagan:
"Hej! Som det ser ut nu kommer SAOL 13 att innehålla ett 50-tal nya ord som innehåller bokstaven z. Bland dessa återfinns t.ex. CHORIZO, ZOMBIE, MUZAK och ZOOM.""
"Försvinner KALMERA? Men det ordet används ju regelbundet. Tittar Horace aldrig på "På spåret"?
"Kalmera dig, Watson", säger Björn Hellberg nästan varenda vecka. Vad ska han nu hitta på?"
"klassiker som får tacka för sig är SLÖAX, UHU och MAXIS."
"AINO ersätts helt med AINU i den nya upplagan. Bra!"
"Vad roliga de är. I SAOL 12 ändrade de ju från CSARDAS till CZARDAS. Jag har en, nu mycket gammal, brorson som försökte rulla CZARDAS i en av sina första tävlingar. Då gick det inte. Nu går det alltså snart inte igen."
osv.
Ni måste ersätta ert småborgerliga språkintresse med det mycket nördigare
SAOL-intresset. Att kunna språk är ju som att titta på Idol och dricka mellanöl, i jämförelse. Skamligt!