Nekromanti Dem Rulez!

Frixeray

Swordsman
(Allt detta skulle säkert kunna skrivits bättre, men va fan!)

En tanke slog mig tidigare idag (Aj!) med tanke på bl.a. diskussionerna om låsningar o. dyl.

Vi sätter upp en lista på förslag över hur vi på forumet vill ha det varvat med lite Eonforumsspecifika detaljer, typ förkortningar. Förbättra FAQ:en om ni så vill.

Jag har en del förslag, men väljer att låta er andra komma med förslagen först, så att det inte ser ut som en lista över vad jag vill ha.

Huvudtanken med detta är att minska ner antalet nya trådar så att en intressant tråd kan överleva mer än tre dagar.

Nå, vad sägs?

nicole

Warrior
Jag är för en FAQ i forumet (det gapade jag en massa om här.)

Jag tycker att dessa frågor hör till FAQ:

"Var får jag tag i krigarens väg och annat material till Eon"
"Var kan jag sälja mina Eon-prylar"
"Vad betyder förkortningarna V&N, M&M, M&V..."
"Hur gör jag för att få skriva moduler till Eon"
"Vilken ras är bäst"

Eleas

Hero
Låter bra. Låtom oss göra så.

Förslag är svar på frågor av typen "varför blev min tråd just låst" och "vilka inlägg har vi sett för många av". Hade jag varit elak hade jag yrkat på nolltolerans mot särskrivning och korrfel, men detta är ju å andra sidan Neogames eget forum... :gremwink:

//Björn - the best a man can get

Morgoth

Swashbuckler
FAQs har för ovana att gå olästa

Jag är för en FAQ i forumet

Det finns redan en FAQ på forumet, och även om den inte är forumsspecifik så har den för ovana att gå oläst. Gröna användare bryr sig helt enkelt inte om att titta i den innan de börjar ställa korkade frågor. Det är tråkigt men sant.

nicole

Warrior
EON-FAQ finns

Det finns en EON FAQ också om man tittar efter ordentligt. *Pekar diskret uppåt* Det är den som det föreslogs utveckling av om jag fårstått saken rätt.

Om en FAQ inte blir läst kanske spikade meddelanden på temat "Läs FAQ" skulle kunna vara på sin plats.
Att inte läsa FAQ är ju bristande netikett och sådan råder man väl lämpligast bukt på medelst upplysning.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: EON-FAQ finns

Eller så lägger man en FAQ i ett klistrat meddelande. *upprepar mig* :gremsmile:

nicole

Warrior

Med tanke på det begränsade utrymmet i ett klistrat meddelande tror jag att det är bättre att hinta om FAQ eller varför inte länka den från det klistrade meddelandet?

Ackerfors

Alas, your rapids!

Utrymmet är begränsat ja, men det är mycket som får plats ändå. Kolla bara på det här inlägget som jag skrev för ett bra tag sedan. Det är inte helt fullt, men när jag pressade in hela listan så var den ful. Bara att räkna tecken ifall du vill. :gremwink: Nae, men jag tror att det finns utrymme så det räcker och blir över. Länkar är svårklickade har jag en känsla av. :gremsmile:

*upptäckte just att han är mer eller mindre omnämnd två gånger i Eon-FAQ:en* :gremgrin:

Azagthoth

Myrmidon
...men detta är ju å andra sidan Neogames eget forum...

Det är det inte alls. Det är www.rollspel.nus forum, som Neogames har deklarerat vara deras officiella webbforum.

Vi vill för övrigt inte stänga ute någon användare, vilket skulle bli fallet om det skulle vara nolltolerans gentemot korrekturfel och särskivningar. Det är mycket ovanligt att man inte förstår vad som skrivs, och är så fallet är det bara att fråga.

Eleas

Hero
"Det är det inte alls. Det är www.rollspel.nus forum, som Neogames har deklarerat vara deras officiella webbforum."

Stämmer, jag blandade ihop definitionerna.

"Vi vill för övrigt inte stänga ute någon användare, vilket skulle bli fallet om det skulle vara nolltolerans gentemot korrekturfel och särskivningar. Det är mycket ovanligt att man inte förstår vad som skrivs, och är så fallet är det bara att fråga."

...vilket var skälet både till att jag använde mig av en smiley och en uttrycksform som tydligt visade att jag inte menade vad jag sade seriöst.

//Björn - för det är du värd

Azagthoth

Myrmidon
...vilket var skälet både till att jag använde mig av en smiley och en uttrycksform som tydligt visade att jag inte menade vad jag sade seriöst.

Jodå, men jag "släckte tändstickan innan det blev en eldsvåda". Det finns faktiskt personer som besöker dessa forum som tycker så och inte skriver dit gula gubbar med diverse grimaser. Se det som ett officiellt uttalande av standardmall A1...

Eleas

Hero
"Jodå, men jag "släckte tändstickan innan det blev en eldsvåda". Det finns faktiskt personer som besöker dessa forum som tycker så och inte skriver dit gula gubbar med diverse grimaser. Se det som ett officiellt uttalande av standardmall A1..."

Ålrajjt, jag ser din poäng.*

<font size="1"> *Iofs, i ärlighetens namn måste jag erkänna att jag stundom delar deras frustration. Men nolltolerans är inte lösningen. </font size>

//Björn - om katten själv får välja

nicole

Warrior

mmm...Det är ju svårt det där med länkar, man vill dubbelklicka fast man bara skall enkelklicka *skratt*

Kollade in din lista. Point taken!

Morgoth

Swashbuckler
Blä.

Ah, nu kommer jag ju ihåg att det var ett jävla pillandes med FAQs för ett tag sedan. Tack för påminnelsen.

Att inte läsa FAQ är ju bristande netikett och sådan råder man väl lämpligast bukt på medelst upplysning.

Jag som trodde att bristande nätetikett var själva problemet på Eon-forumet. Folk vill ha handlingen, vill ställa frågorna, vill hitta människor att prata med. Många har nog kommit hit genom huvudsidan utan några större erfarnheter av andra forum. Ingen orkar trycka på någon dum länk. "Det är ju precis som att prata", tänker man nog.

Men om...

...Man skulle fixa så att ett PM skickas till varje ny användare, där det står att man ska kolla FAQ för det aktuella forumet innan man frågar. Om det handlar om regelfrågor så bör man också hänvisa till sökfunktionen. Nå, moderatorer, kan ni fixa detta?

Mvh Victor Palm...

...Som tror att detta skulle funka bra.

nicole

Warrior
Re: Blä.

mmm...Kanske, men man måste våga hoppas på att folk vill väl och på att folk kan bättra sig

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: FAQs har för ovana att gå olästa

Hade det gått att på något sätt skicka ett automatiskt meddelande till alla nybörjare där man betonar vikten av att läsa FAQ oavsett vilket forum de befinner sig på?

Ackerfors

Alas, your rapids!

Hmm...var det bara jag som fick det eller är det något jag drömt... Fick vi inte ett välkomstmeddelande när vi registrerade oss? *försöker minnas tillbaka*

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Fick vi inte ett välkomstmeddelande när vi registrerade oss? "

Det kan nog stämma, men jag tror inte att där stod någonting om att kolla FAQ.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Det kan nog stämma, men jag tror inte att där stod någonting om att kolla FAQ.

Nae men då vet vi att möjligheten att skicka ett sådant meddelande finns... :gremwink: