Nekromanti Demagorapastan ????

Eleas

Hero
"Om folk tror att handpåläggningar kan hela och de tror på gudar och allt möjligt varför skulle de då inte tro på ett helande te ????"

...vilket leder till den automatiska följdfrågan. Varför skulle folk som tror på handpåläggning inte kunna tro att en helande salva är bättre än ett helande té?

--
Björn
- som dricker helande Red Bull

Eleas

Hero
"Faktiskt så gäller denna tråd om örten Demagora och inte om några helande kristaller ( Ville bara upplysa dig eftersom att du var ute och cyklade )"

Helt stillsamt måste jag påpeka att man helst bör läsa igenom någons inlägg helt innan man drar förhastade slutsatser. Det torde då vara ganska självklart att jag kom med en analogi och inte ett faktiskt exempel på just en sådan situation.

Men å andra sidan, om du vill kan jag dra paralleller mellan alla viktreducerande bluffmedel som säljer som smör i solsken kontra effektiva, men impopulära behandlingsmetoder. Detta skulle i så fall vara om du nödvändigtvis behöver ett exempel på just dålig medikament som säljer bättre än bra.

Men det ska väl inte behövas?

--
Björn

Eleas

Hero
"Precis enligt mitt tycke och jag har precis försökt övertala våran "kära" Baron Marak om det."

Verkligen? Inte för att vara sån, men för mig tycks det ganska omvänt.

"Nej de kanske inte tänker regelmässigt men prismässigt om vi ska se det på det sättet. Nog köper en person en ört som verkar mer än en annan om den är billigare och inte tvärtom."

Tolkar det som att du anser att folk automatiskt köper den medicinskt bäst lämpade örten, vilket rent incidentellt är fel. Själv argumenterade jag för det omvända, dvs att folks vidskeplighet kan spela betydligt större roll när det gäller inköp av läkemedel.

--
Björn
- snake oil salesman

Baron Marak

Swordsman
Anledningen till att man skulle tro mer på en helande salva är att den är just en helande salva. Salvor lindrar i de allra flesta fall. Därmed skulle man lätt anta att det är bättre än ett the vilket man inte skulle få någon större lindring av i det direkta intrycket.
Angående blommor så skulle det inte märkas om man så tog maskros, man skulle lätt kunna säga att det är vildvippor...

Bryr mig egentligen inte så mycket om att det ena kostar mindre än det andra fastän det är billigare med bla bla bla...
Ger bara en liten förklaring till varför priset är som det är.

Mäster Atrion

Warrior
Jag tror inte att det ska behövas men när du börjar snacka om helande kristaller rätt ut från tomma intet så trodde jag att du var ute och cyklade men jag kanske hade fel.

Mäster Atrion

Warrior
Nej jag menar inte att de köper den mest lämpade örten men om du frågar vem som helst om de köper en ört som kostar 80 sd för en dag och verkar inte så mycket så skulle de aldrig köpa den om något är billigar och gör samma sak om den till och med är bättre.

Så jag tyckte bara att 80 sd är för mycket för en dags vård. Det är nästan en helares halva månads lön för en dag så något fel måste det ju vara inom örten.

Eleas

Hero
"Jag tror inte att det ska behövas men när du börjar snacka om helande kristaller rätt ut från tomma intet så trodde jag att du var ute och cyklade men jag kanske hade fel."

Kanske det, ja. Oh well, spelar inte nån större roll i vilket fall.

--
Björn

Eleas

Hero
"Så jag tyckte bara att 80 sd är för mycket för en dags vård. Det är nästan en helares halva månads lön för en dag så något fel måste det ju vara inom örten."

Sant nog, men sen får man också tänka på det faktum att folk ofta använder bakvänd logik. Alltså: "Den här salvan är så dyr att folk inte hade använt den om den inte var bäst!" - resonemanget.

--
Björn