Rising said:
Va?
I D&D har man visserligen experience points och level, vilket man kanske kan kalla "dubbla skalor", men det har ju DoD också i sådana fall, med sina FV och erfarenhetspoäng.
Japp. Och jag vill bara ha en skala.
Såhär hade jag ju tänkt mig systemet: "Nivå" är antalet poäng man spenderat. När man spenderar poängen betyder de ju lite olika saker, där långtifrån alla kan uttryckas logaritmiskt (man köper mängd skada, avstånd, nackdelar, fördelar, svagheter, en massa sånt). Nivå är alltså inte hur många poäng man får spendera, eller hur många erf man tjänat, utan nivå är helt enkelt den exakta summan poäng varelsen kostat att skapa enligt byggarsystemet.
Alla slag sker mot Nivå. Det finns specialgrejer man kan köpa till sina vapen t.ex som gör att man "lokalt" har högre nivå. Exempelvis: Jag har nivå 20, men när jag skjuter med min strålkanon har jag +5, alltså 25. Utom när det regnar, för då har jag -6 (alltså sammanlagt -1) i fyra rundor.
Man slår alltid mot sin nivå, eller sin modifierade nivå, as the case may be.
Jag får helt enkelt inte riktigt ihop det med tanken på logaritmiska kurvor.
Å andra sidan är jag fortfarande inte helt säker på att jag fattat de logaritmiska kurvorna helt och hållet heller. Jag är helt enkelt för matte-dum för det här, tror jag.
Rising said:
Det lilla spelet Hamsterfight som brukade finnas här på rollspel.nu fungerade faktiskt exakt sådär, och det var ju rätt kul. Dante hade två miljoner poäng, har jag för mig.
Som sagt: Ett sådant system kräver hjälp av en maskin av något slag - och det avgör liksom diskussionen för min del när det gäller bordsrollspel. Jag kan dock diskutera det som ett datorspelsinslag, och där känns det kanske intressantare.
Jag har nog högre acceptans där; liksom, ska vi ändå i stort sett brädspela (vilket det alltid känns som för mig så snart det blir speligt) så har jag egentligen inga problem med att det krävs miniräknare. inte konstigare än att det krävs minis eller nåt som kan vara istället för minus, och att det krävs nåtslags "spelplan".
Rising said:
Hur tänker du nu? D&D är fullt med buffningar och sänkningar och funkar ju utmärkt. En flankning ger ens vänner +2 liksom, vilket betyder en ökning på 10% oavsett om det är kobolder eller dracolicher som gör det. Vad är det för "dubbel skala" med det?
Uh... i D&D är väl ens level inte lika med ens FV, eller hur? Man har ett FV, som man får plus på, och en level, som signalerar hur allmänt bra man är. Eller?
Alltså; om ens FV är lika med ens level, som är lika med antalet poäng man spenderat på sin varelse, och leveln/färdighetsvärdet/antalet poäng ska tolkas efter en logaritmisk skala, blir det inte konstigt med modifikationerna?
Som sagt, jag funderar på om jag inte är för korkad för logaritmtänket här. Jag får det liksom inte att gå ihop i huvudet. Det är därför jag lutar åt miniräknar lösningen; i can wrap my head around it, jag förstår systemet ganska lätt.
//Krank, dum