Mortal: The Ordinary
"Skulle vara kul att se siffror på hur många människor det finns i WoD..."
Det är inte så intressant, men det intressanta är att de tillhör sex olika klaner eller "Folkgrupper" (kaukasier, amerinder, negroider, semiter, asiater och australaboriginer), som i sin tur är indelade i ett antal olika blodslinjer eller "Nationer" som intrigerar inbördes. Dessutom finns det några folkgruppslösa och nationslösa personer som sammanfattas i den sjunde klanen, "anarkisterna". Det mest nyskapande i "Mortal: The Ordinary" är att personer i olika Folkgrupper kan flytta över från en Nation till en annan som egentligen inte tillhör ens folkgrupp. Det är alltså fullt möjligt för en från klan Negro från Marocko Nation att flytta till Sweden Nation, trots att denna domineras av klan Caucasia.
Människor har ett antal specialförmågor eller "disciplines" som gör dem speciella. Bland annat har de Blandness, vilket är en mer kraftfull variant av Obfuscate som gör dem så trista och gråa att de helt enkelt smälter in i bakgrunden; Obstinacy som gör att de helt enkelt vägrar ändra på sig; Rationality som gör att de vägrar att tro på övernaturligheter från de övriga WW-spelen, osv. Speciella regler för Conformity finns också. Conformity är ett värde som visar hur väl man passar in i sin Nation och Klan. För mycket Conformity så tappar man all initiativförmåga och blir en nickedocka. För lite Conformity så sticker man ut så från mängden att man blir utmobbad och klanlös. Så det är en känslig balans mellan de två för att få något som medger rörlighet i samhälle och individualism, vilket är en enorm rollspelsutmaning.
En extra finess är Roles, eller "roller", som är ett antal olika karaktärsdrag som man kan aktivera i olika situationer. En person med låg Conformity kan till exempel aktivera rätt Role i rätt situation, och får då en mer balanserad Conformity, samt att ett antal disciplines också aktiveras och attribut kan ändras. Man kan se det som ett antal "under-rollpersoner" till rollpersonen, helt enkelt. Ett exempel skulle kunna vara en rollperson med en Role som Hacker. I normala fall har rollpersonen hög Conformity och låg Charisma och Manipulation, men skulle han få möjlighet att aktivera sin Role så får han en extra plopp i Charisma och Manipulation och Conformity sjunker med två ploppar.