Nekromanti Demon: the whatever och Godmachine

God45

#PrayersForBahakan
Nya Demon spelet till WOD kommer handla om att spela tjänare till the Godmachine (NWOD Cthulhu). Jag har inte sett spelet än eftersom det inte är klart så det här kommer bara röra grund konceptet... Men jag gillar inte det.

Demon: The fallen till OWOD var väldigt hårt kopplat till en kristen/jusisk verklighet berättad från demonernas synvinkel. Medan jag tyckte de gick för lång in i osmakligt och rakt upp och ner hädiskt territorium så var grund idéerna solida, intressanta och roliga att spela med.

NWOD är väldigt mycket en toolbox istället för en setting men grundantagandet från Mage: the awakening gör att man inte kan ha Gud. Detta kan vara en anledning till att de valt att göra något annorlunda från Fallen. Men Mage har också himmelen och helvetet som grundantagande och sedan har vi The abyss, the inferno och The scary bad eller vad det hette som också är från mage. Så vi skulle ha kunnat ha mer traditionella demoner istället för techno cthulhu grejer från the godmachine...

Är det här bara jag som vill ha det som förr och inte vill ha förändringar eller är det här att man sätter fel titel på ett spel för att sälja det med nostalgi?

Jag vet inte och jag har inte uttryckt mig bra... Men diskutera!

Mundo

Myrmidon
Jag har personligen alltid tyckt att det bästa av OWOD spelen är just Demon: The fallen på grund av loren. Att man spelade de fallna änglarna och de grymt coola karaktärskoncept man kunde få ut av det.

Att spela tjänare till Cthulhu känns riktigt B i jämförelse men å andra sidan så är det väl typ bara nya Changeling som jag tycker är bättre än de gamla böckerna, så jag kanske är fel person att fråga.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gillade det gamla Demon, åtminstone på ett teoretiskt plan. Fick aldrig spela speciellt mycket. Såg det aldrig som osmakligt, å andra sidan tycker jag inte hädiskhet är osmakligt.

Jag gillar att de gör något nytt. Det är inte som att det blir svårt för gnälliga oWoD-fans att konvertera gamla Demon om de nu bara vill ha samma sak igen.

Sodivra

Champion
Jag har aldrig hört om The God-machine tidigare, men namnet var ballt, så jag googlade det och läste lite. Vad är din take på The God-machine?

God45

#PrayersForBahakan
Arvidos MC said:
Jag har aldrig hört om The God-machine tidigare, men namnet var ballt, så jag googlade det och läste lite. Vad är din take på The God-machine?
Godmachine var ganska cool i den första blåa boken som någonting okänt och mystiskt som var där ute någonstans och kunde påverka saker. Men jag är inte förtjust i att de mer eller mindre gjorde det till en great old one i den nya boken. Det är en ny twist på en great old one, men en great old one.

God45

#PrayersForBahakan
Mundo said:
Jag har personligen alltid tyckt att det bästa av OWOD spelen är just Demon: The fallen på grund av loren. Att man spelade de fallna änglarna och de grymt coola karaktärskoncept man kunde få ut av det.

Att spela tjänare till Cthulhu känns riktigt B i jämförelse
Det här var mer eller mindre min reaktion. Hade de döpt spelet till något annat hade jag nog inte haft samma reaktion.

Ond bråd död

Swashbuckler
Mundo said:

Att spela tjänare till Cthulhu känns riktigt B i jämförelse men å andra sidan så är det väl typ bara nya Changeling som jag tycker är bättre än de gamla böckerna, så jag kanske är fel person att fråga.
Håller med.Demon: the Fallen var grymt coolt. Reglerna var förstås dåliga, men det får man ju räkna med.

Riktigt synd att de väljer att skippa den kristna bakgrunden, för demoner/änglar blir ju rätt meningslösa utan sånt. Chtulhu hör dessutom till de nördgrejer -tillsammans med Monty Python och Zombies - jag inte alls bryr mig i.

God45

#PrayersForBahakan
Chtulhu hör dessutom till de nördgrejer -tillsammans med Monty Python och Zombies - jag inte alls bryr mig i.
Någon kommer kalla ut mig på att det inte alls är cthulhu. Men det är verkligen det, techno cthulhu förvisso men ändå Cthulhu.

God45

#PrayersForBahakan
Något coolt man skulle kunna göra med The Godmachine är att göra det till en Exarch från Mage: the awakening som valt att ge sig in i buren av någon anledning. Den får förmågan att agera mer direkt men är också teoretiskt sårbar.

Men det är kanske bara jag som vill ha köra ett mage spel där man slås med Gud. :gremlaugh:

Nu är jag inte enormt insatt i hela diskussionen om Demon: The Frutang och The Godmachine Chronicle. Jag har dock läst en del forumtrådar om ämnet, och jag vill förtydliga att i det nya Demon spelar man "fortfarande" fallna "änglar".

Spelarkaraktärerna är inte lydiga kuggar i gudamaskineriet. Av en eller annan anledning hände något som fick ens karaktär att bli självständig och att skjuta ifrån sig The God Machine och dess planer. Vad man har för mål istället vet jag inte, men jag vet att demonerna man spelar är självständiga varelser och inte blinda tjänare.

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Nya Demon spelet till WOD kommer handla om att spela tjänare till the Godmachine (NWOD Cthulhu). Jag har inte sett spelet än eftersom det inte är klart så det här kommer bara röra grund konceptet... Men jag gillar inte det.

Demon: The fallen till OWOD var väldigt hårt kopplat till en kristen/jusisk verklighet berättad från demonernas synvinkel. Medan jag tyckte de gick för lång in i osmakligt och rakt upp och ner hädiskt territorium så var grund idéerna solida, intressanta och roliga att spela med.

NWOD är väldigt mycket en toolbox istället för en setting men grundantagandet från Mage: the awakening gör att man inte kan ha Gud. Detta kan vara en anledning till att de valt att göra något annorlunda från Fallen. Men Mage har också himmelen och helvetet som grundantagande och sedan har vi The abyss, the inferno och The scary bad eller vad det hette som också är från mage. Så vi skulle ha kunnat ha mer traditionella demoner istället för techno cthulhu grejer från the godmachine...

Är det här bara jag som vill ha det som förr och inte vill ha förändringar eller är det här att man sätter fel titel på ett spel för att sälja det med nostalgi?

Jag vet inte och jag har inte uttryckt mig bra... Men diskutera!
Vid första anblick så tycker jag att det låter jättecoolt med godmachine och technodemoner. <.<'

Men kristen mytos-demoner är ju också väldigt charmigt.

cogitare

Swashbuckler
krank said:
Det är inte som att det blir svårt för gnälliga oWoD-fans att konvertera gamla Demon om de nu bara vill ha samma sak igen.
Nä, det kommer verkligen vara skitenkelt för enligt Onyx Path/White Wolf själva så kommer de ge ut en "Translation Guide" INNAN de ger ut Demon: the Frutang.

Nedan saxat från OP/WW 'relase schedule':
July 2013

Demon Translation Guide –.Provides the ability to translate characters from Demon the Fallen to Demon the ??? and visa versa. 50 pages. PDF/PoD..

August 2013

Demon the ???– A new game line- answering many fan requests- a new look at those creatures of fire and darkness: fallen angels, nightmares from the nether realms, servants of the God Machine or something else entirely? Includes codified rule sets of those rules developed over the last few years including: Shards, SASs, Tiers, as well as a rich background for players to immerse themselves in. 320 pages. PDF/PoD Hardcover/ Deluxe Kickstarter

Upplägget med nya Chronicle-böckerna är att ge nWoD en backstory (men inte en kontinuerlig metaplot). Som de själva uttrycker det så vill de skapa en "rich backstory" som spelarna sedan kan bygga på och lättare svara på frågan "vad gör man" och därmed lättare skall kunna komma igång att spela snarare än att varje SL och grupp själva måste komma på hur de vill använda sin toolbox. Toolbox:en finns fortfarande men de presenterar ett "default" sätt att göra det eller en default backstory i varje fall. Så som jag uppfattat det efter alla blogposter och foruminlägg som varit om just GMC och Strix-Chronicles.

Cog.

Zorbeltuss

Hero
Jag kan hitta absolut noll info på detta, min google-fu suger väl som vanligt, men finns det några länkar så jag slipper kommentera utan att veta ett egentligt skvatt om den nya demon?

/Zorbeltuss

God45

#PrayersForBahakan
Zorbeltuss said:
Jag kan hitta absolut noll info på detta, min google-fu suger väl som vanligt, men finns det några länkar så jag slipper kommentera utan att veta ett egentligt skvatt om den nya demon?

/Zorbeltuss
Jag hörde om det på en podcast jag lyssnade på men nu kan jag inte komma på vilken. Sorry :gremfrown: