Nekromanti Demoner i D&D

Re: Snälla Conjurers...

Nu när du nämner det på det sättet så bli jag ochså sugen oå att kunna lite summon besvärjelser....Det skulle vara ganska coolt med en celestials som anfaller ondingarna.....tjoho! Men ett par Summon ska jag skaffa mig....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Oj, oj vilken rollspelstjänsla det blir när jag tar fram Genies...det ska bli kul! Jag ska skaffa någon liten oljelampa som jag kan ha mina genies i.....Sen ska jag gnugga tre gånger när jag vill ha fram honom för att utföra något......Jättecoolt! Det lär jag ju kunna göra med (lesser) planar binding och permanency.....

Staffan

Myrmidon

Nja, det vet jag inte om jag skulle gå med på som DM. En lampa som frammanar en genie är helt klart ett magiskt föremål, och inte bara en planar binding med permanency på. Det närmaste föremålet är efreeti bottle som har en efreeti fången i sig. Den kan öppnas en gång per dag, med 10% chans att efreeten är galen och anfaller, 10% chans att den ger dig tre önskningar varpå den försvinner, och 80% chans att den tjänar dig i upp till tio minuter den dagen. Varje dag får man slå på nytt. Flaskan i fråga är värt 150.000 gp (och tar med andra ord nästan ett halvår att göra), och kräver summon monster VII för att tillverka - d v s antingen är du level 13, eller så skaffar du 150 scrolls á 2.275 gp.

Det är mycket enklare att binda andar om man är en sha'ir (trollkarlvariant från Al-Qadim)...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Nightowl

Champion
Sha'irs rockar!

Instämmer - att ha ett föremål för att trolla fram genies kostar skjortan!

Man kan plocka fram genies med summon monster om jag minns rätt (level högt - djinn är level 7, jann level 8, kan inte hitta efreet - varför är jann svårare än djinn?) men annars är det bäst att använda rollspel - dvs sätta upp situationer där man får genies (bäst att börja med jann, för de spenderar en massa tid på Prime) att bli ens allierade.

En ring of djinni calling (tjuvkikar) kräver caster level 17 (huga!) och gate (huga med dubbelmuff!).

Sedan kan man ju behandla lägre demoner etc på ett lagom österländskt sätt...

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Men Sha'iren finns väl inte till 3ed, eller? I vår kampanj har jag ingen chans att ta fram 150.000 gp, så mycket får vi kanske på 300 spelmöten och vi har bara ungefär ett spelmöte per vecka.....betyder 6 års speltid om man bara sparar varje dag.....Summon monster VII kan man väl skaffa istället....och mana fram en genie varje gång man ska använda den......Eller också summon monster med permanency på.....fast det är väldigt hög lvl på det skulle jag tro.....

Flygande mattor(OT)

F-n, caster lvl 17 är ganska oåtkomligt. Men iden med att rollspela på ett österländskt sätt när man manar fram dem är en bra ide.....Är det någon som har någon aning om vad en flygande matta kostar förresten?

Staffan

Myrmidon
Re: Sha'irs rockar!

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Instämmer - att ha ett föremål för att trolla fram genies kostar skjortan!<p><hr></blockquote><p>
Korrekt uppfattat.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>varför är jann svårare än djinn?<p><hr></blockquote><p>
Undrade precis samma sak.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>En ring of djinni calling (tjuvkikar) kräver caster level 17 (huga!) och gate (huga med dubbelmuff!).<p><hr></blockquote><p>
Notera att "caster level" som står i föremålsbeskrivningarna inte är ett krav för att göra föremålet. Det är i stället en typisk caster level som gäller för ett slumpvis hittat föremål av den typen. Om en viss level krävs för att göra ett föremål står det listat som ett prerequisite (t ex cloak of resistance).

Dock så innebär kravet på gate ett effektivt krav på level 17, om man nu inte vill lägga ut löjliga mängder pengar på en kasse scrolls.

Och ja, sha'irer rockar. Tyvärr lär vi inte se någon officiell 3e-version av dem, eftersom WOTC inte verkar gilla klasser vars primära förmågor är slumpbaserade - detta angavs som skäl till att de inte har med några Wild Mages längre på ett GenCon-seminarium. Däremot finns en fan-baserad konvertering av Al-Qadim på <A HREF="http://www.zakhara.com" target="_new">http://www.zakhara.com</A> - se till att ladda ner den zippade PDFen, annars öppnar antagligen browsern filen med en plugin så man inte kan spara den.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Staffan

Myrmidon

Det finns en konvertering av lite allt möjligt Al-qadim-jox på <A HREF="http://www.zakhara.com" target="_new">http://www.zakhara.com</A>. Dock så förutsätter filen att man har tillgång till Arabian Adventures, 2e-reglerna till Al-Qadim.

Däremot finns inte Summon Monster med bland de spells som kan permanenteras. Vill man frammana varelser permanent får man använda Planar Binding, Gate, eller något liknande.

/Staffan

Staffan

Myrmidon
Re: Flygande mattor(OT)

18.000 till 53.000 gp, beroende på hur stor den ska vara. Kolla DMG under carpet of flying.

/Staffan

Nightowl

Champion

"Men iden med att rollspela på ett österländskt sätt när man manar fram dem är en bra ide....."
Ett dundertips är att hitta Tusen och en Natt på biblioteket. Nothing beats the original. Kan man hitta några av Ray Harryhausens gamla stop-motion-filmer på närmsta videotek ("Tjuven från Bagdad" är en dubbelhöjdare!) eller få tag på GURPS Arabian Nights är det också en höjdare - förutom Al-Quadim, då.

Det fanns också en "Complete..." speciellt inriktad på Sha'ir, som givetvis hette Complete Sha'ir. Har inte läst den, men det fanns magiker som byggde levande urverk i den så den kan inte ha varit helt värdelös...

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Jag tänkte mig att man skulle forska fram en permanenting av summon moster. Problemt är bara att när man kan göra det lvl-mässigt så kan man för länge sedan lägga planar binding, varför jag nog tror att planar binding är effektivare. Eller gate. Men det är knepiga spells att få, inte direkt för en nybörjare....

Hmm, 18.000 gp kan man ju få tag på eller bygga själv med craft wondrous item(eller vad som nu krävs)......

Staffan

Myrmidon

Craft wondrous item, fly och permanency krävs för mattorna. 18k ger en matta på 3x5 fot, som kan lyfta 300 pund - d v s ungefär en person med utrustning. Dock så blir den jäsikens snabb - 210 fot per runda.

Större mattor kostar mer, lyfter mer, och är långsammare. De största är 6x9 fot, lyfter 1200 pund, kostar 53k och flyger med en hastighet på 120 fot per runda.

/Staffan

Craft wondrous item verkar vara en feat som jag kommer att ta. Det är verkligen ballt att ha en flygande matta, och det passar in väldigt väl i vår kampanj eftersom jag är en orientalisk alv från calimshan.......Annars får jag köpa en, vet jag!

Tack Staffan & Nightowl

Aaah, flygande mattor, conjuring, incantatrix, cous-cous, arabiskt te, snabel skor, en tjänarimp och så mycket annat har jag fått ut av detta forum.....Det är verkligen skönt att man har något ställe där man kan bolla sina ideer....Skitkul!