Gurgeh nämnde jättar, men man ska komma ihåg att även fornnordiska troll på många sätt var dåtidens demoner. (Riktiga fornnordiska troll såg nämligen inte ett dugg ut som John Bauer-troll) De första dokumenterade trollen i vår historia avbildades som bepälsade skuggskepnader likt "demoner" med svansar, och de gjorde sig osynliga, använde svartkonst och gäckade arbetare i gruvor, m.m. Den urgamla ätten "Trolle" har ett vapen där en hiskelig varelse är avbildad, och den liknar i våra ögon mer en demon än ett Trudvang-troll.
I mitt Trudvang låter jag trollen vara lite mer magiska och "demon"-aktiga än de föreslås vara. Jag använder exempelvis inte skogstroll så mycket, utan har hittat på några egna varianter, såsom Nidtrollen, vilka använder magiska förmågor, bländverk och gyckelspel för att gäcka/angripa äventyrarna.
Sedan leker jag mycket med rastlösa andar, gengångare och spöken, så med de här varelserna på varsin sida av de traditionella demonerna, så anser jag inte riktigt att det behövs några traditionella demoner i så stor utsträckning.
När jag väl använder dem så är det mest för att skrämmas. Typ, jag kan berätta om någon urålderlig demon och dra några spökhistorier om hur världen kommer att gå under om demonen vaknar, men jag stoppar inte in dem som rena fiender i äventyren.
Det känns bra. Både "drakar" och "demoner" blir något som alla spelare är rädda för att möta, men som aldrig (förutom i Snösaga, förstås) dyker upp och konfronterar äventyrarna.
/Rising