Nekromanti Demoner?

Perola

Veteran
Hej
Jag har ett stort problem. En i min rp grupp vill använda sig av demoner. Han har skaffat sig de besvärjelser som han behöver just för att befalla demoner ock liknande, men jag har ingen aning om hur demonerna ser ut. Då menar jag inte till utseendet utan värden och liknande, tex var är det för någon skillnad mellan en rang 3 demon eller en rang 4 demon. Och då det kommer att ta ett tag innan demoner och vandöda (eller vad den nu heter) kommer ut så undrar jag om det är någon som kan hjälpa mig. Det skulle vara jättebra ifall någon i från noegames kunde ge mig en hint om hur jag ska göra.

Sen är det en sak som jag undrar över. Säg att man är tio magiker som är duktinga alkemister. De börjar sedan att lägga ner all sin vakan tid på att kongelera fillament. Efter en så där tio år skulle det betyda att de har 73 000 fillament. om man sedan gör en bevärjelse som anväder sig av 73 000 fillament så kan man göra nästan vad som hels. tex lägga eld areaeffekt över hela mundana. Kom ihåg att man kan använda extra fillamen för att sänka någon färdihet i bevärjelsen så att även om du vill använda 10.000 fillament i besvärjelse så behöver inte färdigheten blir svår för du kan lägga 10.000 fillament på att just föränkla den alttså bevärjelse 20.000 fillament (ob1t6).

Bara en ful tanke som jag kom på.
//P-O

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Jag har ett stort problem. En i min rp grupp vill använda sig av demoner. Han har skaffat sig de besvärjelser som han behöver just för att befalla demoner ock liknande, men jag har ingen aning om hur demonerna ser ut. Då menar jag inte till utseendet utan värden och liknande, tex var är det för någon skillnad mellan en rang 3 demon eller en rang 4 demon. Och då det kommer att ta ett tag innan demoner och vandöda (eller vad den nu heter) kommer ut så undrar jag om det är någon som kan hjälpa mig. Det skulle vara jättebra ifall någon i från noegames kunde ge mig en hint om hur jag ska göra.

Tuff skit
Jag skulle helt enkelt snällt och fint förklara för honom att han inte får spela demonolog (dom är väl ändå inte så uppskattade av samhället misstänker jag /images/icons/wink.gif )

Sen är det en sak som jag undrar över. Säg att man är tio magiker som är duktinga alkemister. De börjar sedan att lägga ner all sin vakan tid på att kongelera fillament. Efter en så där tio år skulle det betyda att de har 73 000 fillament. om man sedan gör en bevärjelse som anväder sig av 73 000 fillament så kan man göra nästan vad som hels. tex lägga eld areaeffekt över hela mundana. Kom ihåg att man kan använda extra fillamen för att sänka någon färdihet i bevärjelsen så att även om du vill använda 10.000 fillament i besvärjelse så behöver inte färdigheten blir svår för du kan lägga 10.000 fillament på att just föränkla den alttså bevärjelse 20.000 fillament (ob1t6).

Åååå....
Ja....

I funktion av SL så skulle jag nog låta mina spelare sitta och kongalera filament i 10 år.
Fast med tanke på att filamnet är så snårigt dyrbara så kommer dom naturligtvis bli utsatta för räder och banditer och andra illvilliga magiker som vill åt deras skatt.

Om dom händelsevis lyckas med att hålla kvar i alla sina filament under 10 års banditräder samtidigt som dom kongelarar filament för fullt.
Om dom dessutom lyckas hålla kvar sitt lugna sinne (att göra samma sak varje dag i 10 år kan få vem som helst att flippa /images/icons/smile.gif).

Om dom kan göra allt det här, och faktiskt börjar förberede besvärjelsen.
Ja du...
I funktion av SL så skulle jag nog låta deras lokala gud stiga ned och stoppa dom.
Tänk på det, gudarna har inget intresse av att Mundana går under i en enorm eldstorm, och dom har definitivt kraften att stoppa hela förfarandet.

/Naug

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Jag har ett stort problem. En i min rp grupp vill använda sig av demoner. Han har skaffat sig de besvärjelser som han behöver just för att befalla demoner ock liknande, men jag har ingen aning om hur demonerna ser ut."

Rent till utseendet - tänk dig en massa armar, vassa tänder, fradga, tentakler... och så vidare. Helt enkelt - visualisera dig det mest skräckinjagande du har sett eller kan komma på. En spindelliknande varelse från Doom är ett bra exempel, Mephisto i Diablo II är också en cool demon.

Till stats... så här brukar jag göra: Slå fram alla attribut med 1T6 per filament (plus/minus litegrann, beroende på om den ska vara mäktig eller bara "del av en köttvägg"). Psyke brukar jag däremot inte slå fram, jag sätter det helt enkelt till nivåer runt 20-30 beroende på hur mäktig demon du har.

Sen kan du alltid slänga in lite pansarvärden, ungefär 2-3 pansar över hela kroppen per magnitud? En ganska mesig demon i ett äventyr (från neoGames, skall dock inte avslöja vilket för att undvika spoilers) hade exempelvis H6 K6 S6 på hela kroppen.

Den mäktigaste demonen jag sände på spelarna, hade runt 30-40 i pansarvärde (heltäckande), långa klor (liknade förresten Duriel från Diablo II väldigt mycket, spelarna döpte honom till och med till "Duriel" efter äventyret), psyke 30+, styrka långt över 100... den mesigaste hade runt 2-3 i alla attribut (konfronterades dock aldrig).

Kort sagt: Fantisera fram vad som helst som låter vettigt! /images/icons/smile.gif "Demoner" (som det korrekta namnet på modulen förresten lyder) kommer säkert inte att släppas förrän långt in på 2003 ändå...

"Säg att man är tio magiker som är duktinga alkemister. De börjar sedan att lägga ner all sin vakan tid på att kongelera fillament."..."Efter en så där tio år skulle det betyda att de har 73 000 fillament."

Kanske det som "M" har sysselsatt sig med i 10'000 år /images/icons/wink.gif.

Det enda rådet jag kan ge dig, om dina spelarna gör så, är att sysselsätta dem med något annat så att de helt enkelt inte får tid.
Tänk också på att ingredienser kostar (inte om man har ett stort labb, i och för sig, men då behöver man assistenter). Oavsett vad man behöver, så kostar det alltid att bedriva sådan verksamhet. Bland annat så behöver man själv minst 60 silver per månad att leva på, och (pålitliga och bra) alkemister är inte billiga. Dessutom så lär ingen vilja köpa hundratals, inte ens tiotals, kongelat av den som nu sitter och gör detta - så det får man knappast någon vinst på. Magiker kan ofta framställa kongelat själva, eller så används de som bytesvara - alltså inget som man slänger ut åtskilliga tusentals silver på.

Om det inte är några sviningt rika magiker som du talar om, så lär de få det kärvt... räkna med en kostnad på ungefär 300-500 per kongelat om man använder ingredienser, och en kostnad på ungefär 1'000 silver i månaden om man har en massa assistenter (plus kostnaden av ett stort labb, runt 30'000).

Kort sagt: Glöm det /images/icons/wink.gif.

Det finns tusentals komplikationer som gör att det där inte ska fungera. Och för att inte tala om riskerna...

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
demonolog (dom är väl ändå inte så uppskattade av samhället)

Rätt sagt Naug... min demonolog har ett pris på 1000silver på sitt huvud eftersom han råkade frammana en inuti en kyrka...

Del'Amarth

Veteran
elaka rps med storhetsvansinne.

Funderar lite på hur man får sånt att funka i en spelgrupp. Nekromantiker och demonblahaer passar ju som sagt inte perfekt i samhället. Vad har man för äventyr egentligen? .Inte alltid det funkar med äventyr med lik i potten?

Perola

Veteran
Hej igen

Jag har spelat rollspel i hop med mina kompisar i snart tio år jag vet vad det inebär att ta in demoner i kampanjen. Jag kan tillägga att vi kör väldigt episkt, just nu så spelar vi en kampanj där en rp spelar kronprins till Constantin XIV (Consaber) och resten hans rådgivar och lknande.(mycket politik blir det) För det andra så var mitt andra utlägg bara en ide jag fick när vi skapade en magiker. Det system som är nu gör nämligen det möjligt att om jag som kass magiker har tillgång till 100.000 fillment så gör det att jag kan släga besvärgelser likvärdiga eller värre än den som dvärgarna la över alverna. Det var en bart detta jag tycket var roligt, självklart så bestämer väl jag om någon i min rp grupp vill göra något sådanat, och det är inte jag kommer att godskänna i första taget.

Allt blir kanske lite klarare nu.
//P-O

Baron Marak

Swordsman
Att släppa ut 20.000 filament bara sådär innebär en ordentlig ändring i de magiska fälten. Det kommer att skapas ett totalt tjyvtjock magiskt fält på platsen där besvärjelsen tagit plats. Magikern kommer att slitas i bitar och spridas över hela Mundana. Sen att släpa på 20.000 kongelat är väl inte det lättaste att göra precis. Inte heller att skapa besvärjelsen... Fast det går ju att improvisera istället.
Men jag skulle inte tillåta något som en besvärjelse av den magnituden. Men ändå en skrämmande tanke. Tur att balanses lag finns...

Eskil

Warrior
Demoner är för det mesta otrevliga, egocentriska och allmänt farliga varelser. Att börja lägga sig i deras affärer eller blanda in dem i sina egna är ett jättebra sätt att få sin själ förpassad till kaos mörkaste hålor. Tänk på det när din spelare börjar kalla fram dem, de lär inte direkt vara lydiga tjänare, kan de misstolka eller förvränga något så att det skadar någon så gör de det. Demoner är, som sagt, väldigt farliga och opålitliga varelser.

Rörandes de där filamenten, borde det inte vara extremt farligt att använda så enorma krafter? Om bara något går fel så kommer den magiska energin att explodera i ansiktet på dig, desto mer energi, desto större smäll.

DAKRilla

Hero
Re: Demoner? [OT]

På tal om om kongelat. Hur alstrar man filament från en sådan egentligen? Måste man hålla i det? Måste kongelatet finnas inom ett visst vastånd?

Sabelkatten

Swordsman

Jag har för mig att det sagts tidigare att man måste ha det inom 10 cm. Jag antar att det menas "inom 10 cm från händerna" i det fallet - jag skulle iaf. se lite snett på magiker med kongelat-fyllda ryggsäckar...

/Henrik

Jag skulle säga att man är tvungen att ha ohindrad fysisk kontakt eller nått i den stilen..... Bör räcka med 'Jag plockar fram kongelatet och kastar 'Madrianna's Preventiva Profylax'

volador

Veteran
Det där med filamenten har faktiskt slagit mig med när jag spelade magiker... men det är ganska riskabelt - visserligen går det att sänka svårighetsgraden till Ob1T6 men de kanske är giriga och nöjer sig med Ob3T6? - ponera att den som kastar besvärjelsen fumlar, oavsett aspekt eller hur mäktig man är så finns det nog ingen som vill ha 20,000 okontrollerade dissipationer i pannan /images/icons/laugh.gif

Jokimmolator

Veteran
Det där med filamenten var onekligen en intressant tanke...

Ponera att det existerar en spelare som rollspelar taskigt; dvs han försöker genomföra den helt uppenbart ogenförbara idén. Omvärlden torde då veta att han är lite vansinnig. Ett par förslag på roliga och inte alltför konstiga spelledaråtgärder som jag skulle ta till om jag var SL:

1. När han skapat 10 + 1t100 kongelat får någon nys om saken (mycket troligt, hur många är det inte inblandade med alla assistenter och så?) och det blir ett väldans rabalder, hur stor risk politiskt och/eller magiteoretiskt är det inte med en magiker med massa kongelat? Dels är han en maktfaktor, dels kanske det inte är smart att pumpa ut kraft ur var den nu kommer från som en annan gruva, kraften kan ju ta slut och bilda magidöda områden i värsta fall...

2. När hans assistenter slår fummel helt plötsligt efter 20 + 1t100 kongelat börjar det brinna, och när alla står ute och flämtar och kollar om alla hann ut kommer de ihåg att det finns 50 kongelat som snart förstörs och dissiperar okontrollerat i ett skåp därinne... He he!

3. När han samlat ihop 100 + 1t100 kongelat börjar astralplanet vrida sig runt hans kongelathög och skapa Ob1t6 roliga effekter, typ förbannade elementarandar som tar tillbaka kraften, eller spontana omvandlingar tillbaka från kongelat till filament, eller osannolika händelser (ungefär som effekten av att var Ta'veren i Sagan om Drakens återkomst (för de av er som har läst den))...

4. Efter 34 kongelat får en slumpmässig dålig magiker nys om kongelattraven och beslutar att ha den för egna syften, dvs han bryter sig in om natten och börjar omvandla dem, vilket han inte klarar av... He he...

5. Han har inte råd.

Det var väl roliga idéer? Och vore jag SL skulle det vara MYCKET osannolikt att något dylikt inte hände, särskilt det sista, men om inte det sista hände så skulle sannolikt något av det andra att hända!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Ponera att det existerar en spelare som rollspelar taskigt;"

Regelmissbruk:

..."får någon nys om saken"...

Inte om han använder sig av exempelvis reanimerade lik som han har pillat in själar i (d.v.s., zombier kan lära sig mystiska färdigheter, genom att man sätter in andar eller demoner i dem), eller slavar upptränade i alkemi.

"När hans assistenter slår fummel helt plötsligt"...

Man kan inte fumla på Ob1T6.

"När han samlat ihop 100 + 1t100 kongelat börjar astralplanet vrida sig runt hans kongelathög och skapa Ob1t6 roliga effekter"...

Det står inte i regelboken.

"Efter 34 kongelat får en slumpmässig dålig magiker nys om kongelattraven"...

Hur då? Om man arbetar med antingen zombier eller slavar i någon enskild håla långt, långt borta, och exempelvis jagar för att överleva. Ingen kontakt med omvärlden.

"Han har inte råd."

Han jagar för att överleva. Zombier behöver varken mat eller lön. Han har dessutom tillräckligt med assistenter för att göra alla processer på Ob1T6 utan ingredienser.

Som spelledare, vad ska du göra åt saken? /images/icons/wink.gif Spelaren tar med ett antal - säg 20 - fototropiska kongelat i en axelväska och råkar gå förbi någon på gatan. Säg konungen av Soldarn. *zapp*

Hur skulle du lösa den hela som spelledare, om vi bortser från möjligheten att helt enkelt avliva eller inkapacitera rollpersonen (eller spelaren /images/icons/wink.gif)? Det är inte så snuskigt omöjligt att genomföra något sånt där, egentligen.

Baron Marak

Swordsman

Jag har då för mig att Rafali har ett kongelat i sin hand då hon alstrar från ett kongelat i inledningen av Mysik & Magi. Men det ska stå mer om hur man alstrar i grundboken...

Jokimmolator

Veteran
"Inte om han använder sig av exempelvis reanimerade lik som han har pillat in själar i (d.v.s., zombier kan lära sig mystiska färdigheter, genom att man sätter in andar eller demoner i dem), eller slavar upptränade i alkemi."

Nu ponerar du ju inte samma sak som jag ju! Det jag menade var en Spelare som fick en dum idé och i sitt labb mitt i stan började med ett livsfarligt projekt, men om det är fråga om en intelligent kobold-aktig spelare med en ohyggligt ambitiös plan så blir det andra bullar naturligtvis!

"Det står inte i regelboken."

Nej, det gör det inte, men det jag menade har sin grund i magiteori och inget annat! Att skapa ett väldigt lager av magisk energi kanske kan liknas vid att ladda ett föremål med ohyggligt mycket elektrisk energi; dvs om man inte har tänkt ut var man lagrar dem ordentligt, så kan det ske en plötslig urladdning som ingen trodde var möjlig eftersom ingen hade försökt skapa så mycket laddning på samma ställe förut...
Kongelathögar om hundratals kongelat är en företeelse som är så potentiellt mäktig att den borde märkas mycket tydligt på det plan där magisk energi har sin grund och är fullt synlig(eller dylik magisk teori).....

"Hur då? Om man arbetar med antingen zombier eller slavar i någon enskild håla långt, långt borta, och exempelvis jagar för att överleva. Ingen kontakt med omvärlden."

Nä, har han tänkt på allt korrekt så kan han känna sig trygg som en tomte i en Karl-Johanssopp, men om han inte har tänkt på alla potentiella faror finns de fortfarande kvar... Och tro inte att det finns färre faror i ödemarken! Utan att SL behöver börja med personangrepp kan han föra dit en enstörings-magiker som påstår att Spelaren inkräktar på hans revir, en slumpässig hord med monster kan komma strövande (inte var dag men någon gång kanske)... I princip så borde det vara så, att ju mer öde och avlägset desto fler konstiga företeelser finns det som han inte vet någonting om...

" ...utan ingredienser."

Hurså, behöver inga ingredienser? Den regeln missade jag nog, varför behöver han inga såna?

"Det är inte så snuskigt omöjligt att genomföra något sånt där, egentligen."

Det som är snuskigt omöjligt (eller i alla fall svårt!) är att skapa kongelathögar om 100-tals eller 1000-tals kongelat, men du har rätt i att det inte alls vore omöjligt att skapa kongelathögar av storleksordningen 10-tals kongelat! Tvärtom rätt genomförbart svårt...

"Som spelledare, vad ska du göra åt saken? Spelaren tar med ett antal - säg 20 - fototropiska kongelat i en axelväska och råkar gå förbi någon på gatan. Säg konungen av Soldarn. *zapp*"

Som Spelledare skulle jag fundera vad han hade för planer och hur genomtänkta de var. Var de så genomtänkta att han skulle kunna lyckas skulle jag tänka ut vad hans planer skulle få för effekter och ha en hel del roligt i beredskap när han zappade kungen av Soldarn... Utan att börja spåna idéer kan jag påstå att det finns många som skulle bli väldigt intresserade av någon som zappade kungen av Soldarn! /images/icons/grin.gif
Något att bygga en hel serie uppdrag på kanske...?

Vindhand

Myrmidon
Det står inte i regelboken.

Det är därför man har en spelledare... De är användbara till så mycket mer än att bara räkna tärningar och slå i tabeller. Det står väl i.a.f. i regelboken, även om det är Eon vi talar om?

Drakvrede

Swordsman
Tur att balanses lag finns...

Tyvärr så säger väl balansens lag bara i detta fall att om man vill dra av en 20 000-filamentseffekt, måste man på något vis få tag i 20 000 filament. Och att det sen blir SVÅRARE att klara effektslaget, vilket löste sig i det här fallet, eftersom magikern hade ytterligare 20 000 filament att spendera. Balansens lag säger ju egentligen ingenting om hurvida Stora Grejer är omöjliga...
/images/icons/cool.gif

Baron Marak

Swordsman
Balansens lag säger att allt måste betalas för. Energi måste alstras och kunskap måste förtjänas genom studier bla bla bla...
Försöker man använda för mycket energi kommer man med största sannolikhet råka ut för okontrollerad dissipation - Naturens egna sätt att återställa balansen.

Och om 40.000 filament är lite för mycket. Svårighetssänkningar spelar ingen roll vid så stora kvantiteter av filament. Det är ju trots allt ett område som drabbas på en urladdning på 400 kilotaum...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
..."men om det är fråga om en intelligent kobold-aktig spelare med en ohyggligt ambitiös plan så blir det andra bullar naturligtvis!"

Okej, sorry. Jag missförstod dig.

"Nej, det gör det inte, men det jag menade har sin grund i magiteori och inget annat!"

Jo, men anta nu att jag är en riktigt taskig koboldisk spelare som har gått in benhårt för att förändra världen på något våldsamt sätt /images/icons/laugh.gif. Klart man måste vrida och vränga på alla regler man kan hitta då.

..."men om han inte har tänkt på alla potentiella faror finns de fortfarande kvar... Och tro inte att det finns färre faror i ödemarken!"

Ja, men då ska du ju avliva rollpersonen. Det var ju det som du absolut inte skulle göra i mitt scenario! /images/icons/wink.gif

"Den regeln missade jag nog, varför behöver han inga såna?"

Man kan utelämna valfri ingrediens för att öka svårigheten med Ob1T6. Det är kumulativt, så man kan utelämna alla ingredienser för +Ob3T6. Svårigheten ligger då på Ob6T6, minus fem tärningar för ett stort labb.

"Det som är snuskigt omöjligt (eller i alla fall svårt!) är att skapa kongelathögar om 100-tals eller 1000-tals kongelat"...

Jag vill minnas att en av mina spelare skapade runt 100 ataxatropiska kongelat i försäljningssyfte. Han fick rea ut dem för ungefär en tiondel av priset /images/icons/smile.gif.

Men! Nu kommer det stora "Men"-et.
Måste man vara koboldisk för att pumpa ut hundratals kongelat, och använda sig av zombier, i en mörk krypta någonstans, med en stor golem som vakt utanför dörren...?

Vad sägs om en något rubbad nekromantiker som vill störta magikratin i Thalamur och återuppväcka det gamla riket Colonan?

Eller vad sägs om den där alkemisten som Soldarns rikskonung skickade till fästningen för att han bedrog honom? Han skulle mycket väl kunna få någon rubbning i huvudet (eller bli besatt av en demon?) och få för sig att pumpa ut 60 kongelat i syfte att döda.

Ponera nu att jag är din spelare, och har kommit på att göra detta. Men du vill inte döda min karaktär. Vad skulle du då göra åt det? Det var det jag menade från grund och botten!

Men, skit samma /images/icons/smile.gif. Det var bara ett tankeexperiment, när du ändå bragte (finns det ett sånt ord? Har för mig det...) på tal att göra 100-tals kongelat.