Nekromanti Demoner?

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Måste man vara koboldisk för att pumpa ut hundratals kongelat, och använda sig av zombier, i en mörk krypta någonstans, med en stor golem som vakt utanför dörren...?

Tycker jag inte faktiskt. Större sammanslutningar av magiker, specialiserade på alkemi, skulle väl kunna ha ganska stora ansamlingar av kongolerade filament.
Jag skulle kunna tänka mig att ett antal kongolerade filament skulle duga utmärkt som betalning för tid spenderad att lära sig alkemi t.ex.


Ponera nu att jag är din spelare, och har kommit på att göra detta. Men du vill inte döda min karaktär.

P|uTONiUm som spelare, jag själv som SL och jag vill inte döda P|uTONiUms karaktär... Det känns väldigt osannolikt.../images/icons/laugh.gif
 

Hamsterbane

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
92
Location
Skeå
Re: elaka rps med storhetsvansinne.

Nu var det ett tag sedan jag var SL, men jag skulle göra ett av två följande grundalternativ.

1. Anpassa kampanjen efter elaka rps med storhetsvansinne.

2. Anpassa elaka rps med storhetsvansinne efter kampanjen.

Jag tycker om storslagna kampanjer, så alternativ 1 är det jag förmodligen skulle välja /images/icons/grin.gif De av rp:arna som inte har storhetsvansinne kan man nämligen efter första uppdraget ge någon fet belöning typ en överstepost i armén där den maktgalne rp:n är kung. Det ska nog gå att klumpa ihop dem mot ett gemensamt mål, det borde gå särskilt lätt när man låter en jättelik hög av makt hägra inför de församlade rp:arna och samtidigt gör klart att enda vägne till makten är att samarbeta.
I ett rollspel som halvt om halvt spelades på friform (närhelst vi fick tid) där jag var SL blev rp:arna tidigt kungar och uppnådde vi spelets slut apoteos eftersom den gamle överguden tyckte att de förtjänade det då de faktiskt lyckats ta över världen /images/icons/devil.gif

Sedan kan du om du vill göra en kampanj enbart för nekromantiker; säg åt de andra spelarna att också göra sådana. Men då är det vanligtvis enklare att säga åt spelaren i fråga att göra någon annan gubbe förstås.

Då återstår att förklara det svåra alternativet; att anpassa rollpersonerna. Att alltid sabba för dem och aldrig låta nekromantikerna uppväcka döda vore ju inget roligt, därför kanske man kan använda deras egna krafter som redskap i äventyret? Låt nekromantikern eller demonbesvärjaren bli uppsökt av ett/en nekromantikertempel/demondyrkarkult som erbjuder honom massor av krafter (när han utfört några prövningar, som händelsevis råkar vara samma uppdrag som de andra rparna är ute på...)
Om man ska sabba för dem har man ju det lätt, däremot. Låt en viktig ingrediens saknas, och utlovas ifall han hjälper de andra rollpersonerna. Låt en demon som din demondyrkare dyrkar upp lägga en förbannelse på rp:n när han fumlar, en förbannelse som endast bryts vid ett särskilt villkor, annars blir även han demon. Dra in hans nekromantikerlicens... Uppslagen är oändliga /images/icons/cool.gif
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Men, blir man då koboldisk av att man vill döda någon med hjälp av filamenten? Jag ser egentligen det koboldiska i det hela. RPn kan ju helt enkelt vara sjuk i huvudet.

Frågan är däremot: Hade du tillåtit ett mord på Soldarns rikskonung eller någon annan "viktig" person, bara för nöjets skull? D.v.s., utan att föra vidare äventyret utan bara för att... man har lite att göra /images/icons/smile.gif.

"P|uTONiUm som spelare, jag själv som SL och jag vill inte döda P|uTONiUms karaktär... Det känns väldigt osannolikt..."

Vad har jag nånsin gjort dig för ont?!! /images/icons/wink.gif Just ja, jag glömde den obligatoriska hata-Plutte-andan.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Men, blir man då koboldisk av att man vill döda någon med hjälp av filamenten?

Nej, varför skulle man vara koboldisk? Det är ju inte såå svårt att tillverka dessa filament. Och att sedan bruka dem är ju minst lika lätt. Det är ju inte så att det är nåt övervåld på systemet.

Min fråga är snarare: Varför har ingen gjort det tidigare?


Frågan är däremot: Hade du tillåtit ett mord på Soldarns rikskonung eller någon annan "viktig" person, bara för nöjets skull?

För nöjes skull? Då är det nog dags att ha ett snack med spelaren tror jag. Har han däremot en anledning, då kan det genast bli lite mer intressant.
Sen misstänker jag att det inte blir så simpelt att dräpa den gode rikskonungen. Det kommer att kräva viss planering och inblandning av tredje part, vilket kommer öka risken för exponering av planen... och vad händer då?
Kan bli intressant....


Just ja, jag glömde den obligatoriska hata-Plutte-andan.

Jaa.... nu har ju silvret lugnat ner sig lite... det känns naturligt på nåt vis... jag vet inte.../images/icons/wink.gif
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"Det kommer att kräva viss planering och inblandning av tredje part"...

Gör det inte mer komplicerat än det behöver vara! Det är ju bara att gå fram till honom och döda honom (eller stå på 500 meter och göra det). Sen var det slut med det /images/icons/smile.gif.

"Varför har ingen gjort det tidigare?"

Hur vet du det? /images/icons/smile.gif Tänk på alla de här supermäktiga grejerna i L&H, exempelvis. Ondska på burk. Den är överallt. Den ser oss. Ondskan... (eller nåt)
 

Jokimmolator

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
116
Location
Skellefteå
Jag går nog på Hamsterbanes linje (och Hamsterbane, tro inte att du inte är avslöjad! /images/icons/grin.gif), att har man att göra med en magiker med sådana planer blir det svårt att anpassa honom till kampanjen alla gånger, så storslagna planer får storslagna konsekvenser säger jag bara!

Och just att döda kungen av Soldarn skulle antingen resultera i att ... *tänker en liten stund* ... någonting fann magikern först, kanske en annan magiker, eller att konungen överlevde attacken tack vare Den-där-magiska-artefakten-som-räddade-honom-men-som-du-inte-vet-någonting-om! Den artefakten kan man ha till mycket, ska jag säga, och av orsaker som framgår av namnet kan man hitta på de exakta effekterna efteråt...
Kanske de reflekterar magin tillbaka till kastaren? /images/icons/devil.gif
Och i vilket fall som helst så kan Spelledaren efter alltihop tussa vadsomhelst efter Spelaren, något så farligt behöver nämligen kungar tussa vad som helst efter....
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Gör det inte mer komplicerat än det behöver vara! Det är ju bara att gå fram till honom och döda honom (eller stå på 500 meter och göra det). Sen var det slut med det .

apapapp... Detta kräver nogsam analys... Låt se... om kungens livgardister och.... det samlade magiker.... en P|uTONsk synvinkel.... intressant.... och sålunda.... alternativt handlingsmönster.... omen....


Hur vet du det?
Eh? Dödat rikskonungen? Det borde vara känt tycker jag/images/icons/wink.gif. För övrigt så borde en så stor magisk manifestation som avbrännandet (jag hävdar att detta verb finns) av ca 20000 kongolerade filament märkas och diskuteras./images/icons/clever.gif


Ondska på burk. Den är överallt. Den ser oss. Ondskan... (eller nåt)

*slap* Skärp dig!/images/icons/grin.gif
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"För övrigt så borde en så stor magisk manifestation som avbrännandet (jag hävdar att detta verb finns) av ca 20000 kongolerade filament märkas och diskuteras."

Det var precis det jag menade. Men de magiska urladdningsgrunkorna som blev kvar efter magin kanske har förtvinat med åren, och blivit... högmagiska områden! /images/icons/smile.gif Eller områden med magistormar?

En alltför fet nekrotropisk besvärjelse kanske gör ett område magidött för biotropi.

Som jag alltid har sagt: Dra ned rullgardinen, krypskyttarna ser dig!
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Försöker man använda för mycket energi kommer man med största sannolikhet råka ut för okontrollerad dissipation - Naturens egna sätt att återställa balansen.

Precis. Och så sker, eftersom väldigt få magiker kan hantera enormt stora mängder magisk energi- de är helt enkelt för dåliga på Besvärjelse-färdigheten. Men om magikern redan har tillräckligt många filament för att sänka svårighetsgraden för detta slag till rimliga nivåer, är Balansens lag uppfylld; den enorma krafthanterandet är ju betalat för, genom de kongelerade filamenten... /images/icons/cool.gif

Det hela beror alltså på hur man tolkar Balansens lag. Om man tolkar den rent regeltekniskt, är det alltså möjligt. Vill man försöka lägga in någon form av "förnuftsmässig" tolkning, kanske det blir annorlunda. Problemet är dock att det vi kallar "förnuftsmässigt" är i så fall taget från hur vår värld fungerar, inte Mundanas. Och blir sålunda helt orelevant...
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Re: Felfinnande!

Ataxotropiska kongelat? Är det jag som missminner mig eller kan man göra ataxotropiska kongelat?
Man kan göra ataxatropiska kongelat. De ser ut som små svarta garnnystan, om jag inte missminner mig.

De som (vad man vet) inte går att tillverka är teotropiska, daimotropiska och psykotropiska (och eventuellt oneirotropiska, om aspekten finns).

/Cernael san
 
Top