Nekromanti Demoners Rang

Gripen

Veteran
Joined
4 Jan 2007
Messages
15
Location
Oskarshamn
Jag hade lite tankar om vad för rang t.ex. Xinu, Lucatha den fallne och de andra ärkedemonerna har. Någon som vet eller har förslag?
 

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Bra fråga! :gremsmile:
Jag tror inte det står i något officiellt material men om Xinu är ungefär lika kraftfull som Dibuk har han väl cirka rang 20? Det är bara en grov gissning men det finns ju ceremoni för att försöka få Dibuk att manifestera sig och den har magnitud 20.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Att tillägga att magnitud 20 cermonin som får dibuk att manifestera sig ÄR ENDAST OM DIBUK VILL DET SJÄLV. Han blir inte tvingad. Därför borde dibuk ha mycket högre rang än 20.


Lite OT bara :påtal om Rang. Är det inte ganska lätt att göra vandöda med enormt stor rang barra man är hyffsat skicklig nekromantiker och är alledens för rik för sitt eget bästa?
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: OT

...
Och det kom du på nu?

Du måste tyvär också ha en massa tid samt uthållighet.
Återkom på Lich nivå eller när helt enkelt din magiker är Vandöd.

Men i grund är det så, ja.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
OT

...
Hmm. haha ja jag gjorde nog det :gremtongue:
Eller snarare, har tänkt på det tidigare men det komm upp i huvudet just nu
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Spoiler below


Vi kör med att demoner har ungefär följande på en 1- 15 skala

Rang 1 demoner är taffliga typ Impslikande och är ungefär lika små och dryga som vättar.

rang 2 demoner är lite hårdare och lite drygare och inte så taffliga längre Dvs kan lite magi, har någon speciell egensakp fast ganska tafflig egenskap då. Tex ,flyga, förföra, eller börja brinna utan skada.(elden ger väl en t6 T och S /runda)

Rang 3 demoner börjar bli jobbiga att slå ihjäl. Dom har bättre skills dom flesta runt 13 men vissa skills har dom 16-17 i(en eller två) sedan har dom ett par fjolliga förmågor två-tre stycken. och en halvhård grej.(typ oslynlighet eller skuggform)

Rang 4 demoner är lite mer dryga. dom e ungefär som 3 men har en till fjollig förmåga.

Rang 5 demoner börjar vara jobbiga på heltid: dom har typ 4 lätta fjolliga förmågor och två mellancoola förmågor. dom flesta skills dom har är mellan 12-15 och tre fyra mellan 15-18.
Dessa behhärskar vanligan tre fyra aspekter(olika bra) och har vanligen en hel massa följeslagare av rang 1-2 med sig.(om den inte är kontrolerad)
Dessa demoner är vanligen de hårdaste demonerna du kan nerkalla utan att göra deras vänner så förargade att dom hälsar på.

Rang 6 demoner har 5 fjolliga förmågor. 3 mellanbra förmågor en en ganska hård förmåga. Det kan röra sig om tex imunitet mot vanliga vapen eller frysa en person med bara blicken.
dearas färdighetere ligger vanligast mellan 15- 20 och dom handhar ca 5 aspekter till deras förfogande.Dessa har vanligen en hel del följeslagare med sig ,både demoner och vandöda men även en del demonkultister.

Rang 10-12. Dessa demoner är endast underställda demonfurstarna eller onda gudar. Dessa går under namnet ärkedemoner. Dessa har runt 12 fjolliga förmågor 7 mellan bra
4 halvhårda och 2 hårda förmågor och (ibland 1 skithård)
(hårda förmågor kan vara att frammkalla svält eller pest över ett område stort som en stad. nedkalla ett eldhav som täcker en stad eller baraimunitet mot all magi av magnitud 6 eller lägre. eller total imunitet mot en aspekt.(en svinhård förmåga kan vara att döda en hel by på några hundra invånare.Att nedkalla ett eldhav som täcker ett rike. eller tankeläsa en hel arme.) Tex är väktarna för drömmaren Aeon av denna rang.

vad jag skulle säga så har Xinu, den fallne, Lucatha och andra demonfurstar rang 13-15. Deras krafter är i sig själva oövervinerliga jämnförbart endastmed de hårdaste av drakar eller två till tre ärkedemoner. Deras förmågor skulle kunna bringa hela asharien till ett hav av eld eller bringa svält och fattigdom till jargien. ensamm hugga ner en arme på 10000 man utan att fördrivas tillbaka till deras rike.
Dessa är jämnförbara med lågt ståeende gudar, men ingen ensam demon kan mäta sig med strålglansen och makten som hos en gud. de vekaste av gudar skulla kunna göra detsamma som demonfurstarna och de mäktigaste gudarna skulle inte kunna bli rubbad ens av alla demonfurstar. Men gudar lär ha tillbedjare, demoner äter själar..

This is just my oppinion on daemons for Eon.
 

Gripen

Veteran
Joined
4 Jan 2007
Messages
15
Location
Oskarshamn
Lucatha den fallnas ritual

Tack för alla svar, anledningen är att jag håller på med ett äventyr där uppdraget går ut på att stoppa en ritual där en ritualmagiker försöker åkalla just Lucatha den fallna. Tanken är att den inte skall lyckas men vill ändå ha lite kött på benen om hur den genomförs. Ni kan ju läsa nedan och sedan komma med kommentarer. Det är lite oklarheter om vad de olika "nyvklarna" som krävs vid nerkallandet finns, det får ni ha i åtanke då äventyret inte är helt färdigt.

Nycklarna
Själva nycklarna är 5 till antalet som vid själva nedkallningen placeras i varsitt (1 nyckel är speciell) dodecagram (tolvuddig stjärna) i de yttersta spetsarna av ett pentagram (femuddig stjärna). Dessa är en skalle, en sten, ett horn, en staty och ett krukkärl med Lucathas eget blod. Alla dessa föremål går inte på något sätt att förstöra med de kunskaper Mundanas befolkning i nuläget besitter. Själva ritualen beskrivs i en bok som en sanarialv vid namn Cerandian har i sin ägo, boken heter “Den fallnas vägledning“.

Den första nyckeln är en svart deformerad skalle som Lucatha den fallne lät binda tiotusen fallna själar i, detta som ett hån mot de gudar försvararna tillbad. Dessa fungerar som själsoffer till ärkedemonen när han nedkallas. Den skall placeras i det dodecagram som ritats på den nedre vänstra udden av pentagrammet. En person som håller i skallen kan förnimma mycket svaga avlägsna skrik. Fanns i ruinstaden Ralon.

Den andra nyckeln ser ut som en mycket svart sten, ungefär dubbelt så stor som en vuxen människas näve. Detta var Lucathas fysiska kropps hjärta senast han vandrade på Mundanas jord. Vid nedkallning skall den även denna gång tjäna som hans fysiska manifestations hjärta Den skall placeras i det dodecagram som ritats på den högra övre udden av pentagrammet. En person som håller i stenen i kan känna mycket svaga pulseringar. Finns i ruinstaden Yold.

Den tredje nyckeln är ett ungefär halvmeter långt horn helt i svart med ett flertal röda strängar som slingrar sig runt basen. Detta horn hade Lucathas senaste manifestation i pannan och innan han lämnade Mundana slet han bort det för att lämna kvar en del av sin mörka kraft på dess jord. Vid nedkallning kommer han att åter placera hornet i sin panna för att ytterligare öka sin kraft. Den skall placeras i det dodecagram som ritats på den övre vänstra udden av pengagrammet. En person som håller i hornet kommer att efter en tid kunna urskilja svaga konturer och andar från andeplanet. Finns i ruinstaden Vazago.

Den fjärde nyckeln är en 2 dm hög staty i vitaste sten. Denna staty är en direkt avbildning av hans senaste manifestations utseende. Istället för fötter har den klövar, händerna slutar i överdimensionerade klor, den har en svans och vingar. Det enda egentliga mänskliga draget är ett överskönt ansikte som dock pryds med ett horn i pannan. Den skall placeras i det dodecagram som ritats på den översta udden av pentagrammet. En person som håller i statyn kommer känna sig olustig och som om någon iakttar honom. Finns i Träskveden.

Den femte nyckeln är Lucathas eget blod. Det är tappat i ett svart krukkärl (2,5 liter) och det är med detta blod själva dodecagrammen och pentagrammet skall ritas. Blodet är mycket frätande och en person som kommer i direkt kontakt med det får Ob1T6 poäng Trauma och Ob2t6 poäng Smärta, blodet är väldigt mörkt till färgen. Krukkärlet kan inte förstöras med den magi eller teknik raserna idag besitter. En annan märlig sak är att blodet verkar återbildas i krukkärlet om det av en olycka, eller medveten handling, skulle hällas ut. Utspillt blod återbildas efter en halvtimme om det inte kommer i kontakt med något av de andra nycklarna. Finns i lamornas borg i Damarien.

Ytterligare två saker krävs för att ritualen helt ska lyckas. Det första är ett besjälat offer som placeras i det dodecagram den nedre högra udden av pentagrammet. Det andra är ett besjälat offer som villigt offrar sig till Lucatha. Vid nedkallandet skall personen befinna sig i pentagrammets mitt där Lucatha sedan kan förtära dennes själ och ta dess kropp i besittning. Det är den här biten Ninna framförallt har misstolkat, hon tror istället att hon genom ritualen kommer få ofantliga makter och omskapa sig till en lisch när det istället blir hennes död och själs eviga lidande.

Den Fallnas Vägledning
Författare: Okänd
Språk: Danarthiska (Danarthisk skrift)
Läsbarhet: Svårläst (Ob4T6)
Förkunskap: -
Kunskapsinnehåll: Förklarar ritualerna “Lucatha den fallnas märke, Lucatha den fallnas skydd samt Lucatha den fallnas nedkallning”. All nödvändig information om hur ritualerna genomförs samt behövs finns här samt hur nycklarna skall placeras (se nedan och “Nycklarna“ på sidan 2).
Tillgång: Tre exemplar.
Sidantal: 102
Utseende: Boken är gjord i rött läder med titeln skriven med svarta bokstäver. Sidorna är av människoskin och texten är skriven med blod.
Ritualer
Lucatha den fallnas märke (16)
Färdigheter: Alstra ikonotropi (Ob4T6), Alstra semotropi (Ob2T6), Alstra ataxatropi (Ob4T6), Alstra ataxatropi (Ob2T6), Ritual (Ob4T6), Ritual (Ob2T6).
Tidsåtgång: 20 timmar.
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Provisorisk
Beskrivning: Skapar ett pentagram med ett dodecagram i varje udd av pentagrammet där nycklarna skall placeras. När ritualen är genomförd börjar blodet pentagrammet samt dodecagrammen är gjorda av lysa rött. Ritualen förstärker platsen så att ritualen “Lucatha den fallnas nedkallning” kan genomföras.

Lucatha den fallnas skydd (12)
Färdigheter: Alstra ikonotropi (Ob4T6), Alstra semotropi (Ob2T6), Alstra ataxatropi (Ob4T6), Alstra ataxatropi (Ob2T6), Ritual (Ob4T6), Ritual (Ob2T6).
Tidsåtgång: 8 timmar.
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Provisorisk
Beskrivning: Denna ritual är till för att skydda magikern när han sedan börjar med den sista ritualen, “Lucatha den fallnas nedkallning“. När ritualen är genomförd börjar mystiska tecken uppträda på hela magikerns kropp, de är röda och svarta i färgen samt skimrar svagt.

Lucatha den fallnas nedkallning (22)
Färdigheter: Alstra semotropi (Ob4T6), Alstra ikonotropi (Ob6T6), Alstra daimotropi (Ob4T6), Alstra daimotropi (Ob2T6), Alstra ataxatropiska (Ob4T6).Alstra ataxatropi (Ob4T6), Ritual (Ob4T6), Ritual (Ob6T6), Ritual (Ob2T6), Ritual (Ob2T6).
Tidsåtgång: 28 timmar.
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Permanent
Beskrivning: Öppnar en kraftfull port till platsen där Lucatha har sitt hov. Ju längre ritualen håller på desto tydligare märks det. Först hörs svaga skrik för att sedan öka till vrålande och skärande skrik. Även glimtar från den andra sidan börjar göra sig synliga, mindre demonyngel och förtvinande själar börja också ta sig igenom, därför är det viktigt att magikern har genomfört ritualen “Lucatha den fallnas skydd “. Annars kommer personen i fråga möta sin död genom att levande bli förtärd. När ritualen närmar sig sitt klimax kommer marken att börja skaka kraftig, skalven kan kännas inom en radie av fem mil omkring platsen. Även himlen börjar ge gensvar, över platsen börjar moln cirkulera och sugas uppåt och ett svagt rött skimmer verkar lägga sig så långt ögat kan nå. När ritualen lyckats kommer Lucatha uppenbara sig och ta den villiga personens kropp. Från skallen börjar vita, grönskimrande själar först sakta sedan allt snabbare dras för att försvinna in i hans kropp medan han snabbt börjar förtära det besjälade offrets kött. Efter ätandet som inte tar lång stund kommer han ta upp stenen och trycka in den i sitt bröst med ett enormt vrål som kan höras milsvid. Därefter tar han upp hornet och trycker in det i pannan hukandes medan vingar, klövar, en svans och kraftiga muskler framträder över kroppen. Snabbt, som en blixt, försvinner ljuden, skalven och himlen börjar åter bete sig normalt. Nu står Lucatha den fallna på Mundanas jord, och han är här för att återta det han nekades för en eon sedan.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Lucatha den fallnas ritual

Själv skulle jag väl aldrig orka göra ritualen, speciellt inte med tanke på att det fortfarande inte finns någon kanoninformation av hur detta skulle gå att göra, men jag kan säga att du inte behöver oroa dig för att att magikern lyckas... snarare kommer det att bli något i stil med "ok, dissipera nu de 22 filamenten..." (Ritual Ob6T6 med 28 timmars utmattning, någon? :gremwink:)

Ganska roligt läge dock; RP har just tagit sig igenom den onda magikerns alla väktare och fällor, och finner denna i färd med att i ett mycket åldrat och förvirrat tillstånd fajtas mot ett par demoner efter ett antal okontrollerade dissipationer... om hon inte helt enkelt har försvunnit.

Annars ser väl ritualen ok ut: bryter lagom mycket mot de magiska reglerna och är tillräckligt ohyggligt svår, även om jag själv skulle vilja ha den 30+ i timmar, bara för sakens skull :gremwink: Det är bara en sak som fattas...

Människooffer!!! (kom igen, lischritualen kräver tolv offer och ett självmord, Lucatha den fallne borde vara minst ett par gånger värre ! :gremwink:)
 

Gripen

Veteran
Joined
4 Jan 2007
Messages
15
Location
Oskarshamn
Re: Lucatha den fallnas ritual

Aha nu jag har tagit till mig det du skrev och det har genomförts vissa förrändringar, får se vad du tycker om det här:

Själva nycklarna är 5 till antalet som vid själva nedkallningen placeras i varsitt (1 nyckel är speciell) dodecagram (tolvuddig stjärna) i de yttersta spetsarna av ett pentagram (femuddig stjärna) som befinner sig inuti ett större dodecagram vilket i sin tur har ett mindre pentagram i varje udd. Dessa är en skalle, en sten, ett horn, en staty och ett krukkärl med Lucathas eget blod. Alla dessa föremål går inte på något sätt att förstöra med de kunskaper Mundanas befolkning i nuläget besitter. Själva ritualen beskrivs i en bok som en sanarialv vid namn Cerandian har i sin ägo, boken heter “Den fallnas vägledning“.

Hoppar över beskrivningen av nycklarna som finns ovan och går direkt in på:

Ytterligare ett par saker krävs för att ritualen helt ska lyckas. Det första är ett besjälat offer som placeras i det dodecagram den nedre högra udden av pentagrammet. Det andra är ett besjälat offer som villigt offrar sig till Lucatha. Vid nedkallandet skall personen befinna sig i pentagrammets mitt där Lucatha sedan kan förtära dennes själ och ta dess kropp i besittning. Det är den här biten Ninna framförallt har misstolkat, hon tror istället att hon genom ritualen kommer få ofantliga makter och omskapa sig till en lisch när det istället blir hennes död och själs eviga lidande. Utöver detta krävs ytterliggare tolv stycken besjälade offer som skall placeras i var sitt mindre pentagram som finns på det större dodecrammets uddar.

Även två av ritualerna har genomgått vissa förändringar:

Lucatha den fallnas märke (18)
Färdigheter: Alstra ikonotropi (Ob4T6), Alstra semotropi (Ob2T6), Alstra ataxatropi (Ob4T6), Alstra ataxatropi (Ob2T6), Ritual (Ob4T6), Ritual (Ob4T6).
Tidsåtgång: 24 timmar.
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Provisorisk
Beskrivning: Skapar ett dodecagram med ett pentagram i varje udd samt ett större pentagram inuti dodecagrammet, det större pentagrammet har även det ett dodecagram i varje udd där nycklarna skall placeras. När ritualen är genomförd börjar blodet dodecagrammen samt pentagrammen är gjorda av lysa rött. Ritualen förstärker platsen så att ritualen “Lucatha den fallnas nedkallning” kan genomföras.

Lucatha den fallnas nedkallning (28)
Färdigheter: Alstra semotropi (Ob4T6), Alstra ikonotropi (Ob2T6), Alstra daimotropi (Ob4T6), Alstra daimotropi (Ob2T6), Alstra ataxatropiska (Ob4T6).Alstra ataxatropi (Ob2T6), Ritual (Ob4T6), Ritual (Ob4T6), Ritual (Ob4T6), Ritual (Ob4T6).
Tidsåtgång: 42 timmar.
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Permanent

Precis som du nämnde är de fortfarande inte korrekt regeltekniska men det är ju inte meningen heller :gremtongue: Kan ju nämna att den tredje ritualen även den genomgick vissa förändringar men de är så få att det inte är värt att ta upp dem.
Tja... enda sättet att genomföra den sista ritualen är väll i så fall att använda sig av någon kronotropisk ritual innan, eller helt enkelt vara lich, belial eller liknande så man slipper modifikation på grund av utmattning :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Lucatha den fallnas ritual

Ser inga problem med ritualen (ritualerna för lischen bryter ju också magireglerna, och de är ändå långt mindre episka. Magin var helt enkelt häftigare förr.)

Vad gäller utmattning kan det även fixas genom droger och/eller artefakter; astrotropin har ju effekter för att minska utmattningen. Annars så är det där med att belialer inte behöver sova jobbigt; min spelare funderade helt seriöst över möjligheten att använda belialer till att skapa portalnätverk över Mundana... (de blir ju aldrig trötta och klagar inte)

Över huvud taget är det ganska lätt att hitta saker i magin som borde ha utnyttjas av olika regimer för länge sedan. Problemet är att spelarna har fått för sig att det är jag som ska förklara anledningen för det...
 
Top