Nekromanti Demonhybrider.

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Till de SL´s som godkänner demonhybrider.

Hur mycket spelar demonens "arv" in i hybriden?
Vilket inflytande har "pappa" demon över junior?
Hur mycket inflytande har "pappa" över juniors demoniska förmågor?
Vilka demoniska fördelar / Nackdelar ger ni spelarna?
Och var står "Demon farfar" i frågan?

Sedan vänder vi på myntet:
Var står Eon´s alehanda gudar och drakar i frågan?
Vilka resurser är de redo att sätta in mot ovälkomna ellement?
Hur utbret är konceptet i den värld du spelar?
Lika vanligt som animerade skellett eller så ovanligt som en Lich?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Hybridens arv från sin farsa är olika stort beroende på vilken typ av demon farsan var. Då det inte finns någon bok om demoner är det svårt att komma på exakta utseende förändringar, men något av det som karaktiserar demonen finns kvar. Som t ex: en hybrid av en irrlicht torde kanske lysa med något blått ljus ur ögonen, och eller andra kroppsöppningar. Demoniska förmågor till det tidigare exemplet kan vara att hybriden kan man kolla i vandöda boken på belial med en irrlicht bunde till sig.
Fördelarna med att vara en hybrid är att man får en eller flera demoniska förmågor, man kan alstra daimotropi, man lever längre. Som nackdelar kan man ta t ex: att hybriden måste få tag på själar lite då och då för att kunna fungera normalt. Hybriden kan ju bli väldigt konstig på grund av att han är delvis demon. Om det syns på honom att han är hybrid får han ju antagligen bland annat inlvisitionen efter sig.

I mitt Mundana är det väldigt sällsynt med demonhybrider, kanske ungefär lika vanligt som lichhar.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,867
Location
Värnhem, Malmö
Mycket ovanligt i mitt Mundana... men jag skulle knappast betrakta reanimerade skelett som "vanligt" där heller. När jag började spela fannas det minsann inte några reanimerade skelett... eller stridskonster... eller värden för monster... eller vikter på utrustning...

Jag ser nog helst att demonarvet är subtilt. De är mycket obehagligare om de ser ut som en människa och nästan beter sig på det viset också. Arvet tar sig antagligen formen av förmågan att göra oväntade saker (överleva fruktansvärda skador, inte ta skada av eld, plötsligt bita strupen av en fiende) än av rent fysiska förändringar. Svagheterna märks framför allt då man drabbas av något gjort för att repellera demoner. Den demoniska biten av släkten försöker antagligen manipulera personen från skuggorna, detta för att få ett mer subtilt verktyg.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Hur mycket spelar demonens "arv" in i hybriden?
Vilket inflytande har "pappa" demon över junior?
Hur mycket inflytande har "pappa" över juniors demoniska förmågor?
Vilka demoniska fördelar / Nackdelar ger ni spelarna?
Och var står "Demon farfar" i frågan?
Nu har jag ju ingen vidare erfarenhet av demonhybrider som spelare, men mitt enkla svar blir "varierar från fall till fall enligt överenskommelse som diskuterats fram mellan SL och spelare". När det gäller SLP:s "som det passar".

Var står Eon´s alehanda gudar och drakar i frågan?
Vilka resurser är de redo att sätta in mot ovälkomna ellement?
Tja, gudarna går väl från Daakkyrkans "döda alla till varje pris" till en lite mer nådefull "döm efter fallet" (kanske, tja, Imay eller Cirza?), även om de flesta nog lutar åt det första. Daak och Mahktah lär vara de största motståndarna. Vad gäller drakarna lär mortuach köra "kill on sight", medan lumian snarare går efter "på vilket sätt skulle denna individ kunna utgöra ett hot/verktyg för mig och mina planer?", och utnyttjar/förgör därefter.

Hur utbret är konceptet i den värld du spelar?
Lika vanligt som animerade skellett eller så ovanligt som en Lich?
De finns där jag behöver dem :gremwink: Hittils har det figurerat två, samt en jag är osäker på, fast den första var ett nybörjartilltag och de andra finns i en kampanj där det är en ganska hög koncentration av sådana saker. Antar att de är lika vanliga som, tja, drakar kanske? Eller, lite vanligare. Som "riktiga" nekromantiker (dvs. sådana som reanimerar), snarare, fast lite ovanligare. Svårt att säga utan tillförlitlig statistik.

Och nu, en motfråga: hurså? Är det rena intressefrågor, eller letar du efter inspiration? Eller?
 

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Jag är förvisso ingen SL i Eon, än i alla fall! :gremsmile:
Personligen tycker jag det är roligare, som någon annan också skrev, om de demoniska förmågorna manifesterar sig på något subtilt sätt. Jag tycker alltså inte om när demoniska karaktärer har horn i plytet, brinnande hål istället för ögon eller klär sig i rockar framställda av människohud (misslehud godkänner jag dock!).

Det blir mer roligt om förmågorna, så länge de inte aktiveras i alla fall, inte är synliga OCH inte helt under karaktärens kontroll. Har man fått övernaturliga förmågor av en demonisk släkting så händer det nog lite allehanda konstiga saker lite då och då! Du kan t.ex. tvinga karaktären slå ett viljeslag när han/hon blir sårad, arg, förödmjukad, eller på något annat sätt riskerar att tappa besinningen och då på ett lämpligt, spontant och okontrollerat, sätt manifestera en eller flera lämpliga demoniska förmågor. Det kan t.o.m. vara roligt om personen som spelar karaktären inte själv känner till sina krafter och att de börjar göra sig märkbara under er kampanj! Det kommer nog få honom att hålla sig alert! :gremlaugh:

Jag tror inte att pappa demon speciellt skulle visa sig för sitt halvblod till son. Du kan kanske få karaktären att se eller höra saker. Karaktären kan t.ex. höra faderns uppmuntrande ord när han är i färd med att göra något elakt/ont eller få mardrömslika syner när de är som minst väntade.

Ett exempel: Karaktären kanske sitter med sina vänner vid ett bord på favorittavernan och vänder sig om för att spana in den fylliga och granna servitrisen som går förbi honom. Han klappar till henne på rumpan, för en örfil som belöning och vänder sig tillbaka för att få sig ett gott skratt med sina vänner men när han ser dem igen ser han dem som ruttna kroppar med vita små likmaskar som får kläderna och den fuktiga och missfärgade huden att röra på sig. Precis när karaktären är på väg att tappa ölkruset i knät och ropa till av förvåning och rädsla så svärmar det ut massa svart ohyra ut munnarna på hans döda kamrater och de börjar svärma runt karaktären. Han kanske slänger sig på golvet för att skrapa av de stingande insekterna men just som han ropar på hjälp och försöker sopa iväg ohyran med händerna så försvinner synen och alla i tavernan står nu och tittar bekymrat på karaktären!

Nu var mitt exempel kanske inte så bra men du fattar...utsätt honom för hemska syner i situationer som han tror är "säkra". Eller kanske just efter han utfört en synnerligen god handling.
Arvet borde spela viss roll. Beroende på vilken demonsort pappan var (jag kan inte alls något om mundanas demoner!) så kan du ge lämplig(a) skuggvärden (lämpligen så låga att han får en specialisering) på karaktärens värden inom heder, lojalitet, amor och de andra. Håll skuggsiffrorna hemliga för dig själv. Hamnar karaktären i en situation som berör något av de attributerna så får han slå ett viljeslag för att se om han handlar "mot bättre vetande", alltså föjer sitt arvs instinkter.

Gudar...varför skulle gudarna ingripa? Är en demonhybrid ens så betydande att en gud skulle bry sig? Personligen skulle jag köra med att gudarna inte bryr sig alls. I extrema fall skulle gudar, som är kända för att relativt ofta manifestera sina avatarer, kanske kunna ingripa om karaktären vanhelgade deras helgedom eller slaktade deras präster eller så. Jag skulle nog hålla gudarna utanför det hela, men det är ju en smaksak.
Jag ska SL:a Eon till sommaren och jag kan säga redan nu att jag kommer hålla övernaturliga saker mycket sällsynt. Det mystiska blir mer skrämmande och effektfullt om det används sparsamt. Det var mina 2€.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Det är mera ett intresse av hur man som sl resonerade när man tillåter en sådan Abomination, i brist på andra ord.

Samt, väcka diskusionen hos de som tillåtit liknande ting att hända.

Ad&d 2nd edition är ett lysande exempel på vad som händer utan fundering på balans.

"Hej, jag spelare min level 1 fighter minotaur. Jag har mer HP än alla i gruppen tillsammans och jag är starkare än dubbla medlet av gruppen"
Med sådan obalans kommer resten av gruppen att sluta spela karraktärer och börja söka... POWER
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Kan fortfarande inte förstå varför demonhybrider finns med i Eon överhuvudtaget. Enligt min mening är det bland det sämsta införda i eon på länge.
(jag kommer nog inte ändra mig i frågan när demoner släpps heller. Men den får fan komma snart tycker jag)

Arvet är subtilt enligt mig och personen ser nog 'offtast' ut som en vanlig mäniska.Däremot så får nog personen olika demoniska förmågor,helt beroende vilken sorts demon fadern var.
Fadern har inget som helst inflytande över hybriden om den inte personligen söker upp den och utkräver den.
vilka förmågor/nackdelar beror helt på spelstil och 'mäktighetsnivå' på spelarna´s Rp.

Farfar demon skulle nog inte vara så glad på det hela, om det inte kan användas för deras fördel.
Men, i mitt mundana så finns det inte några mormor eller farfar demoner. Demoner kan inte föröka sig fysiskt om man så säger man+kvinnademoner=babydemoner. nee det krävs dryg daimotropi för att omvandla en själ till demon.


Som tidigare sagt gudarnas mundana del är nog ganska"hämta facklor och högafflar pöbel! vi skall bränna detta odjur i Guds namn!"
skulle fenomenet befinna sig i något land där religion är statskyrka(de flesta alltså) så kommer nog den ha fina problem med kyrkan. Dvs tempelriddare och arga inkvisitörer redo med elden i högsta hugg.
Drakarna, tjaadu mortoach är väl det vanliga.står du i närheten blir du mat, är du längre bort blir du det inte då hon inte orkar bry sig.
lumian. "vilekn del i mina plottar kan detta fenomen ha för mig eller lär det förstöras?"
Utbreddheten är som tidigare sagt obefintligt om inte oexisterande(möjligen kan man höra om sådanna myter i just sagor och myter)
men skulle jag köra med det så skulle jag säga ungefär lika vanligt som urgamla drakar eller att gudar manifesterar sig.
(och för att göra det hela klart på hur vi spelar så skulle jag säga 1:100 000 000 ungefär.)
(eller om spelarna skule slå det på övernaturliga skulle jag kräva att dom slog samma resultat en gång till eller två.

Elvis- "He dosent like you"
"I´ll be carefull"
"you´ll be dead, Im wanted dead in twelve starsystem"
"this little guy is not worth the effort"
(lightsaber+arm=severd arm+cool looking jedi)
 
Top