Jaggernaut
Hero
- Joined
- 6 Aug 2003
- Messages
- 941
Qadosh
man åldras ju inte av att alstra psykotropi. men en demon som tar energi från ett offer kanske orsakar qadoshförlust och att anledningen till att dom inte ber om psykotropi är just att dom är demoner, dom kan inte använda psykotropi till att överleva.
Men förklara då varför de slukar själar & andar på andeplanet och hur de kan växa och bli mäktigare av det ifall de inte kan utvinna energi ur det?
Nu är det väl inte helt säkert att offren åldras då demonerna tar energi från dem men en annan sak kan ju också vara att de inte bara tar psykotropi utan även biotropi.
alltså det finns teotropiska själar (gudar) verkar få energi från frivilliga undersåtar som får positiv qadosh. daimotropiska själar (demoner) som stjäl energi och ger (förmodligen) negativ qadosh. och psykotropiska själar (neutrala) som inte behöver någon energi.
alla är en sorts själ.
Men Qadosh är ett mått på hur helig man är, dvs hur nära man står sin gud. Om en troende blir anfallen av en demon som drar kraft (livskraft) från denne blir inte guden mindre välvilligt inställd till den troende?
om man får hög qadosh så ska man tydligen kunna bli en gud. så om man får hög negativ qadosh så skulle man kanske kunna bli en demon. vilket kanske är resultatet av en borttoning. man börjar som en ynklig demon som knappt syns. det vanligaste ödet är att demonen inte lyckas eller vill ta energi och återgår till att bli en själ igen, dock en svag sådan. men om man tar energi så kanske man till slut skulle kunna kalla sig en riktig demon. i balans syfte så krävs det nog mycket energi. så en mäktig demon skulle ha mycket låg qadosh. själva borttoningen sker pga att anden tappar sitt psykotropiska jag på en gång (pga misslyckat psy slag) anden orkar inte hålla kvar sin nuvarande existens längre. så en varelse med mycket hög psy skulle i teorin direkt bli en någotsådär lagom demon istället för att börja sin nya existens som en skuggliknande demon pga den låga qadoshen som krävs för att själen ska bli en demon. men nu finns det ju ingen med så hög psy.samma sak gäller kanske gudar. med skillnaden att de flesta inte motstår pga deras syn på gudomlighet.
Intressant teori, ännu en till skaran. Det jag tycker är mest intressant är att ju mer man går åt något håll i Qadosh-skalan så får man mer och mer stänk av antingen daimotropi eller teotropi i sig. Teotropin gör att det levande väsendet får starkare bindning, teotropin knyter samman biotropin (och psykotropin) så att den sönderfaller långsammare (läs mer om vävar här). Daimotropin är däremot tvärtemot, den sliter sönder väven istället. Det är detta är borttoningen, att daimotropin har blivit så stark att vävarna inte orkar hålla samman längre och rispas upp.
Enligt mig fungerar det inte (kommer till det i stycket under) men det är coolt. Jag måste fundera på ett sätt att implicera det med det andra.
Det som talar emot den här teorin är att man kan få Qadoshförlust utan demoners påverkan. Genom misslyckande av magi, ceremonier och av handlingar. Sedan finns det kulter som Azradeus barn (visserligen finns det en gud högst upp där) som dyrkar demoner, frammanar lägre sådana och lyder Nyahrl'am Shaggai som styr i Azradeus frånvaro. Än fast dessa har mycket med demoner att göra får de inte negativ Qadosh. Sedan har ju även lamiorna hög Qadosh och de är som tidigare nämnt demoniska varelser (det får ju nästan ses som officiellt då Blaffy var med och skrev V&N).
Läs det här för mer om Qadosh. En del av det här blev officiellt iom Eon III.
gör för att få energi dock. lever man som en svag demon/gud/själ så förlorar man sina minnen efterhand. så enbart om man får stor tillgång på energi på kort varsel så kan man minnas sin tidigare existens. detta förklarar återfödelse utan minnen då dessa orsakas av föredetta demoner och gudar. själar som lämnar kroppen lever oftast i andeplanet tills dom blir demoner eller gudar. själar som irrar runt på andeplanet blir svagare tillsa dom förlorar minnena och återföds. minnen från ett tidigare liv orsakas av att själen får tag på en kropp ovanligt tidigt, innan alla minnen försvinner. det är då små glimtar som bakgrunds tabellresultatet.
Det tråkiga med detta är att man då inte kan få glimtar från längre tillbaka i tiden än typ ett tiotal år kanske. Och sedan borde inte detta resonemang att det blir mindre och mindre besjälade varelser på Mundana om nu inte det skapas nya själar för att jämna ut (och öka på lite) med alla själar som blir utplånade, dvs slukade av demoner osv.
om en gud skulle få låg qadosh, alltså mer runt 0. så skulle förmodligen guden bli en psykotropisk själ. och mäktiga demoner som får hög qadosh alltså runt 0. så skulle den ochså bli en psykotropisk själ.
Fast på något sätt känns det konstigt (inte bara ovanstående utan att gudar också har Qadosh). Liksom Qadosh är ju hur nära man står sin gud (positiv Qadosh alltså, negativ är ohelighet, icke-existens). Så beroende på hur nära guden står sig själv avgör hur mycket Qadosh guden har? Sen kan man se det som att gudens Qadosh beror på hur många anhängare denne har, alltså hur mycket kraft guden får från dem.
Men värt att tänka på. Innan livet (alltså liv som inte enbart består av antingen teotropi, daimotropi eller psykotropi) fanns vad levde gudarna av då? Och vad levde de av på den tiden det bara fanns gudar och demoner? (alltså innan psykotropin ens existerade) Då gick det tydligen att överleva utan anhängare som alstrar psykotropi (som omvandlats till teotropi) åt en. Vilket medför att det måste finnas sätt för gudar att överleva utan en stadig tillförsel av psykotropi, en eller flera andra kraftkällor.
om man lyckas med ceremonier så kan man få positiv qadosh.
om man misslyckas med magi så kan man få negativ qadosh.
detta tyder på att ceremonier är heliga och magi är, eh, demonisk.
Misslyckas man med ceremonier dissiperas filamenten okontrollerat vilket har lika stor risk att leda till Qadoshförlust som med magier av samma magnitud.
reglerna om gudar och magi verkar vara gjorda för att spelarna även i verkliga livet inte ska vara överens om hur gudar fungerar. en som spelar magiker pratar om magiteori och en som spelar troende pratar om att gudar fungerar annorlunda. hållar ni med?
Jo och inte bara att reglerna är svårtolkade utan det medföljer flera olika teorier (magikers respektive troendes osv) på hur allting är.
/Jaggernaut - demonsionsanalys.
man åldras ju inte av att alstra psykotropi. men en demon som tar energi från ett offer kanske orsakar qadoshförlust och att anledningen till att dom inte ber om psykotropi är just att dom är demoner, dom kan inte använda psykotropi till att överleva.
Men förklara då varför de slukar själar & andar på andeplanet och hur de kan växa och bli mäktigare av det ifall de inte kan utvinna energi ur det?
Nu är det väl inte helt säkert att offren åldras då demonerna tar energi från dem men en annan sak kan ju också vara att de inte bara tar psykotropi utan även biotropi.
alltså det finns teotropiska själar (gudar) verkar få energi från frivilliga undersåtar som får positiv qadosh. daimotropiska själar (demoner) som stjäl energi och ger (förmodligen) negativ qadosh. och psykotropiska själar (neutrala) som inte behöver någon energi.
alla är en sorts själ.
Men Qadosh är ett mått på hur helig man är, dvs hur nära man står sin gud. Om en troende blir anfallen av en demon som drar kraft (livskraft) från denne blir inte guden mindre välvilligt inställd till den troende?
om man får hög qadosh så ska man tydligen kunna bli en gud. så om man får hög negativ qadosh så skulle man kanske kunna bli en demon. vilket kanske är resultatet av en borttoning. man börjar som en ynklig demon som knappt syns. det vanligaste ödet är att demonen inte lyckas eller vill ta energi och återgår till att bli en själ igen, dock en svag sådan. men om man tar energi så kanske man till slut skulle kunna kalla sig en riktig demon. i balans syfte så krävs det nog mycket energi. så en mäktig demon skulle ha mycket låg qadosh. själva borttoningen sker pga att anden tappar sitt psykotropiska jag på en gång (pga misslyckat psy slag) anden orkar inte hålla kvar sin nuvarande existens längre. så en varelse med mycket hög psy skulle i teorin direkt bli en någotsådär lagom demon istället för att börja sin nya existens som en skuggliknande demon pga den låga qadoshen som krävs för att själen ska bli en demon. men nu finns det ju ingen med så hög psy.samma sak gäller kanske gudar. med skillnaden att de flesta inte motstår pga deras syn på gudomlighet.
Intressant teori, ännu en till skaran. Det jag tycker är mest intressant är att ju mer man går åt något håll i Qadosh-skalan så får man mer och mer stänk av antingen daimotropi eller teotropi i sig. Teotropin gör att det levande väsendet får starkare bindning, teotropin knyter samman biotropin (och psykotropin) så att den sönderfaller långsammare (läs mer om vävar här). Daimotropin är däremot tvärtemot, den sliter sönder väven istället. Det är detta är borttoningen, att daimotropin har blivit så stark att vävarna inte orkar hålla samman längre och rispas upp.
Enligt mig fungerar det inte (kommer till det i stycket under) men det är coolt. Jag måste fundera på ett sätt att implicera det med det andra.
Det som talar emot den här teorin är att man kan få Qadoshförlust utan demoners påverkan. Genom misslyckande av magi, ceremonier och av handlingar. Sedan finns det kulter som Azradeus barn (visserligen finns det en gud högst upp där) som dyrkar demoner, frammanar lägre sådana och lyder Nyahrl'am Shaggai som styr i Azradeus frånvaro. Än fast dessa har mycket med demoner att göra får de inte negativ Qadosh. Sedan har ju även lamiorna hög Qadosh och de är som tidigare nämnt demoniska varelser (det får ju nästan ses som officiellt då Blaffy var med och skrev V&N).
Läs det här för mer om Qadosh. En del av det här blev officiellt iom Eon III.
gör för att få energi dock. lever man som en svag demon/gud/själ så förlorar man sina minnen efterhand. så enbart om man får stor tillgång på energi på kort varsel så kan man minnas sin tidigare existens. detta förklarar återfödelse utan minnen då dessa orsakas av föredetta demoner och gudar. själar som lämnar kroppen lever oftast i andeplanet tills dom blir demoner eller gudar. själar som irrar runt på andeplanet blir svagare tillsa dom förlorar minnena och återföds. minnen från ett tidigare liv orsakas av att själen får tag på en kropp ovanligt tidigt, innan alla minnen försvinner. det är då små glimtar som bakgrunds tabellresultatet.
Det tråkiga med detta är att man då inte kan få glimtar från längre tillbaka i tiden än typ ett tiotal år kanske. Och sedan borde inte detta resonemang att det blir mindre och mindre besjälade varelser på Mundana om nu inte det skapas nya själar för att jämna ut (och öka på lite) med alla själar som blir utplånade, dvs slukade av demoner osv.
om en gud skulle få låg qadosh, alltså mer runt 0. så skulle förmodligen guden bli en psykotropisk själ. och mäktiga demoner som får hög qadosh alltså runt 0. så skulle den ochså bli en psykotropisk själ.
Fast på något sätt känns det konstigt (inte bara ovanstående utan att gudar också har Qadosh). Liksom Qadosh är ju hur nära man står sin gud (positiv Qadosh alltså, negativ är ohelighet, icke-existens). Så beroende på hur nära guden står sig själv avgör hur mycket Qadosh guden har? Sen kan man se det som att gudens Qadosh beror på hur många anhängare denne har, alltså hur mycket kraft guden får från dem.
Men värt att tänka på. Innan livet (alltså liv som inte enbart består av antingen teotropi, daimotropi eller psykotropi) fanns vad levde gudarna av då? Och vad levde de av på den tiden det bara fanns gudar och demoner? (alltså innan psykotropin ens existerade) Då gick det tydligen att överleva utan anhängare som alstrar psykotropi (som omvandlats till teotropi) åt en. Vilket medför att det måste finnas sätt för gudar att överleva utan en stadig tillförsel av psykotropi, en eller flera andra kraftkällor.
om man lyckas med ceremonier så kan man få positiv qadosh.
om man misslyckas med magi så kan man få negativ qadosh.
detta tyder på att ceremonier är heliga och magi är, eh, demonisk.
Misslyckas man med ceremonier dissiperas filamenten okontrollerat vilket har lika stor risk att leda till Qadoshförlust som med magier av samma magnitud.
reglerna om gudar och magi verkar vara gjorda för att spelarna även i verkliga livet inte ska vara överens om hur gudar fungerar. en som spelar magiker pratar om magiteori och en som spelar troende pratar om att gudar fungerar annorlunda. hållar ni med?
Jo och inte bara att reglerna är svårtolkade utan det medföljer flera olika teorier (magikers respektive troendes osv) på hur allting är.
/Jaggernaut - demonsionsanalys.