Respons respons respons...
Okej, jag betar av det i en rasslande takt, så häng med!
#1: Vi börjar med en riktig liten småsak. När du ska skriva ett komma, gör inget mellanslag innan kommat, men sätt ett efteråt. Då blir det som det ska vara. Ingen viktig grej, förvisso, men ändå. Nu börjar vi med det viktiga:
#2: "Magi är inte heller uttröttande"
Va?! Är det inte? Borde det inte vara det? Det ser ju häftigt ut när coola magiker står och blästrar iväg energiurladdningar och sedan står och är helt andfådda. Man fattar att det inte bara är att säga "hokus pokus" direkt, utan att det verkligen tär på krafterna att bruka magi. Nåja, ni får ha det hur ni vill, men berätta gärna hur ni har tänkt.
#3: Förresten, gå igenom utmattningslistan över vapnena. Jag tycker det var en skitbra idé med UP för varje vapen, men ni verkar ha satt UP beroende på hur mycket skada vapnet gör, och så funkar det ju inte riktigt. En stav är till exempel inte ett lika farligt vapen som ett svärd, men nog är det bra jobbigare att svinga det? Särskilt kortsvärd är ju bra då de är oerhört enkla att använda och ändå ger godkänd skada. Att dolkar är mer utmattande än pilbågsskytte gillar jag inte heller. Det är ganska jobbigt att spänna en långbåge texempel. Bra mycket jobbigare än att sticka lite med en dolk.
#4: Skadesystemet är rätt whack. Under normala omständigheter har du 20% chans att göra x2 i skada och 20% risk att få halverad skada. Med ett svärd eller en yxa (skada: 1T6) betyder det att du får en sådan här skadekurva:
1 skada: 5/30
2 skada: 6/30
3 skada: 5/30
4 skada: 4/30
5 skada: 3/30
6 skada: 4/30
7 skada: -
8 skada: 1/30
9 skada: -
10 skada: 1/30
11 skada: -
12 skada: 1/30
Nästan alla hugg gör pytteskada förutom ibland då man får in ett mördarhugg som är ungerfär 4 ggr dödligare än genomsnittshugget. Det låter iofs rätt verkligt i mina öron (obs! Jag vet dock ingenting om verklig strid) men den största anledningen till att jag tvekar är för att det är jobbigt att dividera och multiplicera mitt under pågående strid. Ett litet förslag (som ni verkligen inte behöver följa om ni inte vill) är att ge varje vapen fyra olika skadevärden.
Om svärd tex. skulle ha (Dålig:1T3, Medel:1T6, Bra: 1T6+2, Perfekt: 1T6+6) kanske det blir lättare att räkna? Dessutom skulle varje vapen få mer karaktär. Klubbor kunde till exempel ha jämnare skadekurvor (mindre skillnad mellan dåliga och perfekta träffar) medans det kunde variera rejält för spjut och pilar. Jag vet inte, bara ett förslag.
#5: Skriv ihop sammansatta ord.
Äh, nu blev det en sån där onödig anmärkning igen. Hoppas ni inte blir sura nu, men det är lika bra ni får höra det från mig. Alla sammansatta ord skall skrivas ihop som om det vore ett enda ord. Det ska alltså inte vara "demon jägare", "grott man" och "demon blod" utan "demonjägare", "grottman" och "demonblod".
Däremot skall det vara "skrynklat blod" och "heligt blod" precis som det är nu. Det är ju två ord. Blod som är heligt. Nåja, återigen en liten pluttsak. Nu fokuserar vi på det som är viktigt igen:
#6: Åhhh *ser att det var ni som fick mina raser* :^)
Hi hi, kul att ni gillade dem. Passar namnen in, dock? Ni har ju valt mer rakt-på-namn som kattmän, grottman och halvapa. Ni får förstås ändra/ta bort/lägga till precis vad ni vill med raserna jag kom på, kanske skulle ni vilja kalla dem "Hornapa", "Träskimp" och "Bataljkoloss" istället? Eller nåt, jaja, bara så att ni inte låser er vid mina hafsiga beskrivningar.
#7: Reglerna för magi och smida vapen ser ut att vara riktigt nice. Jag hann inte kolla igenom allt, men det var ganska ambitiöst må jag lova. Kul att se att ni inte direkt har underskott på idéer. :^)
#8: Gudarna.
Först vill jag ge lite beröm; bra namn! "Tyrika", "Siver" och "Ron" är enkla men bra, de här gillade jag verkligen. Mina egna gudanamn brukar vara onödigt krångliga som "Nahz-Nahz-Claramïs" och "Khuïl-Thakk" men de här var bättre. De är iofs ganska korthugget beskrivna ännu, men med tiden blir det säkert mer uttömmande. Tills vidare funkar de säkert bra.
#9: Tideräkningen.
Kul. Återigen var namnen bra, särskilt på månaderna. "Startdag" låter lite trist och stelt, dock. Nåja, man kanske vänjer sig. Det var iaf kul och jag tror det kommer ge en skön känsla åt spelet.
#10: Monstrena.
Här sitter jag dock och är tveksam till en del namn. "Drakmygga" låter åtminstone i mina öron lite... töntigt. "Drakslända" låter coolare, men andra konstiga namn som "Arachnodrahke" är säkert inte att förglömma. Nå "drakmygga" är väl okej, men "hjärnskrynklare" måste ni bara ändra. Det är ju slang för "psykolog". Kan ni inte kalla det "Sinnesförvridare" eller något annat? Jaja, annars är de väl okej. Fast de behöver ju lite informationstexter så man fattar hur de ser ut och hur de beter sig innan jag kan säga något mer om dem.
Jag är till exempel rätt nyfiken på vad "slickaren" är för en... :^P
Nå, alltsomallt ser det väl ut att vara ett helt okej actionrollspel med betoning på just action. Inte riktigt min kopp te, personligen, men det är helt klart en bra början och bara det kommer lite information om alla raser och monster så kan det säkert bli ett riktigt grymt mörsa-demoner-rollspel.
Önskar er lycka till på vägen!
/Rising