A Modern Faerytale
Namnet är jag fortfarande osäker på, låter lite löjligt men vad sjutton.
Status: Systemet är långt gånget, spelvärlden är i vaggan.
Det var inte många veckor seda nu, när jag stod och diskade och blev så sugen på att använda det system jag tidigare skapat till Gaia (som ligger på Is av skumma anledningar) och sedan fortsatt utveckla som ett generiskt system. Det jag väntar påi dagsläget är att få tag på mer information om de klassiska irländska/brittiska Faeries, varav jag redan snurrat frågor på Rollspelsforumet och fått bra tips. Detta skall följas upp med en ekonomi som gör det alls möjligt att ens köpa böckerna jag vill researcha i.
EFtersom jag inte alls presenterat spelidén här utan bara får några få närstående (sambo samt DeBracy) och fått god kritik på grundidén.
Ett väldigt nischat spel i en modern tid, typ Jorden 2010, där man som RP är medveten om att Faeries faktiskt finns, och de är inte sådär söta små saker som i de gamla sagorna. De är snarare som i Goethes dikt Erlkönig, egoistiska, lekfulla och nyckfulla. Världen behöver en viss mått saga, en viss mått fantasi och bundenhet till naturen. Där spelar dessa Faeries in. För hög "halt" faeries eller för låg skapar en obalans, och det är den balansen man som RP skall försöka upprätthålla (eller bryta, om man är så lagd).
Jag vill ha med sagor, fantasi, övernaturlighet, legender, magiska krafter, när spunna av månens strålar, svärd smitt av önskningar och så vidare.
Att tro på Faeries ger dem kraft, och en faerie påverkar alltid sin omgivning, oavsett om den vill eller inte, genom sitt sinnelag. Man måste tro på Faeries, acceptera att de finns, innan man kan se dem. Annars ser de ut som vilka andra människor som helst.
Från det grundsystem jag hade skall jag införa värden i "Imagination" och "Belief", för att ge värden på huruvida folk alls kan inbilla sig det övernaturliga, och om de sedan kan vara fast i sin tro för att inte låta sin fantasi löpa iväg med dem.
Klart? Tja om vi har tur om ett år eller så. Har vi inte tur, kan det dröja.