Noir
Noir har varit under speltest sedan före sommaren och regelbas samt det mesta av fluffet till RP-generering, mekanismer, förmågor, strid och skador är så klart att det skulle kunna släppas på en vecka. Nu är det massor av tweaks och polering som görs på det.
Bakgrund och värld skrivs på för fullt. Ramarna ligger i lock-down och skall bara produceras. Inga stora hål någonstans. Det krävs mest tid och det borde vara 95% klart under hösten.
Formgivaren har tagit fram acceptabel layout - just nu bråkar vi om brödtextstypsnitt, men det ordnar sig nog. ,-)
En huvudtecknare är påtänkt och verkar vara med på resan. Två till är på gång. Kontakt är tagen med en duktig websitesbyggare och jag hoppas få upp en sajt under hösten.
Så, det känns rätt bra. =)
Vad är Noir? Ett dystopiskt rollspel med vuxna teman och en nattsvart värld, med trasiga människor, konspirationer och förfall. Krig och smitta råder, galningarna driver runt de regnvåta bakgatorna, bland rökiga barer syns hårda män med skäggstubb och fedorahattar, girigt betraktande utmanande och tillsynes sårbara femme fatales.
Min vision, i korthet, är att göra ett rollspel med mycket hög produktionskvalitet - dock har jag valt bort färg då det clashade med den noir-känsla jag ville ha. Det är ett spel för dem som gillar rollspel och som tycker att rollspelskulturen är intressant. Boken skall vara i hårdpärm om jag får bestämma. Tillbehören blir alla kombinerade bakgrunds-/äventyrsmoduler.
Det är inget spel för nybörjare eller personer med svag mage - våldet, besattheten, lusten och begären beskrivs tämligen ingående och är i många fall direkt barnförbjudna. Det är ett spel med tragiska huvudpersoner som även om de har en hög moral motarbetas av den värld de agerar i. Korruption, egoism och destruktivitet bryter ned de goda i skiten, och ingen finns för att dra upp dem.
Reglerna i Noir är gjorda för att vara enkla att förstå och konsekventa att använda. De bygger kring två nyckelord – rimlighet och trovärdighet. Detta innebär att reglernas uppgift är, utöver att direkt styra interaktionen gentemot spelvärlden och simulatoriskt balansera spelupplevelsen, att framhäva den känsla och stämning som Noir är tänkt att förmedla. Denna handlar om rimlighet och trovärdighet. Detta gäller utifrån berättelsen och spelvärlden och inte från vår verkliga värld. Detta är viktigt att komma ihåg då Noirs värld är annorlunda jämfört med vår egen. I Noir finns det krafter som drabbar vanligt folk som inte finns i vår värld – eller finns det?
En mycket viktig filosofi är även att reglerna skall inspirera berättaren och spelarna. Reglerna finns där som ett verktyg för att agera i en fantastisk och annorlunda värld. Därför är det avgörande att även reglerna underlättar och ger idéer till att skapa nya äventyr och öka spänningen utan att komma med varken frustration eller temposänkande stopp.
En mycket viktig poäng är att rimlighet och trovärdighet inte är detsamma som realism. Noir är inte tänkt att vara ett realistiskt spel utan ett där svårmodiga hjältedåd, episka uppgörelser, dramatiska vändningar, actionfyllda strider och spännande flykter sker utan att det medför så stora risker att huvudpersonerna mer eller mindre garanterat avlider som resultat. Målsättningen med vilket rollspel som helst är att ha kul när man deltar, och det är lättare att uppnå detta mål när spelet tillåter fräckare och mer fantastiska handlingar och det finns en hygglig chans att lyckas med detta. Realism går ofta emot detta mål, då en träff med ett handeldvapen ofta omgående försätter en människa ur stridbart skick och tvingar denne till långa sjukhusvistelser – och hur kul är det, egentligen?
Mini FAQ
Vilka gör Noir? Undertecknad tillsammans med Petter Nallo håller samman grundboken. Den första tilläggsmodulen hoppas jag kunna presentera inom kort – det är en mycket bra, dramatisk story om uppgång och fall, på flera plan – inte minst psykiskt.
Vem kommer då att ge ut Noir? I dagsläget är inte detta spikat – kanske gör jag allt själv, då det är mitt drömprojekt, kanske hittar jag en väg som inte tvingar mig till kompromisser jag inte vill göra. Min förhoppning är att Noir finns ute under 2006.
Noir har varit under speltest sedan före sommaren och regelbas samt det mesta av fluffet till RP-generering, mekanismer, förmågor, strid och skador är så klart att det skulle kunna släppas på en vecka. Nu är det massor av tweaks och polering som görs på det.
Bakgrund och värld skrivs på för fullt. Ramarna ligger i lock-down och skall bara produceras. Inga stora hål någonstans. Det krävs mest tid och det borde vara 95% klart under hösten.
Formgivaren har tagit fram acceptabel layout - just nu bråkar vi om brödtextstypsnitt, men det ordnar sig nog. ,-)
En huvudtecknare är påtänkt och verkar vara med på resan. Två till är på gång. Kontakt är tagen med en duktig websitesbyggare och jag hoppas få upp en sajt under hösten.
Så, det känns rätt bra. =)
Vad är Noir? Ett dystopiskt rollspel med vuxna teman och en nattsvart värld, med trasiga människor, konspirationer och förfall. Krig och smitta råder, galningarna driver runt de regnvåta bakgatorna, bland rökiga barer syns hårda män med skäggstubb och fedorahattar, girigt betraktande utmanande och tillsynes sårbara femme fatales.
Min vision, i korthet, är att göra ett rollspel med mycket hög produktionskvalitet - dock har jag valt bort färg då det clashade med den noir-känsla jag ville ha. Det är ett spel för dem som gillar rollspel och som tycker att rollspelskulturen är intressant. Boken skall vara i hårdpärm om jag får bestämma. Tillbehören blir alla kombinerade bakgrunds-/äventyrsmoduler.
Det är inget spel för nybörjare eller personer med svag mage - våldet, besattheten, lusten och begären beskrivs tämligen ingående och är i många fall direkt barnförbjudna. Det är ett spel med tragiska huvudpersoner som även om de har en hög moral motarbetas av den värld de agerar i. Korruption, egoism och destruktivitet bryter ned de goda i skiten, och ingen finns för att dra upp dem.
Reglerna i Noir är gjorda för att vara enkla att förstå och konsekventa att använda. De bygger kring två nyckelord – rimlighet och trovärdighet. Detta innebär att reglernas uppgift är, utöver att direkt styra interaktionen gentemot spelvärlden och simulatoriskt balansera spelupplevelsen, att framhäva den känsla och stämning som Noir är tänkt att förmedla. Denna handlar om rimlighet och trovärdighet. Detta gäller utifrån berättelsen och spelvärlden och inte från vår verkliga värld. Detta är viktigt att komma ihåg då Noirs värld är annorlunda jämfört med vår egen. I Noir finns det krafter som drabbar vanligt folk som inte finns i vår värld – eller finns det?
En mycket viktig filosofi är även att reglerna skall inspirera berättaren och spelarna. Reglerna finns där som ett verktyg för att agera i en fantastisk och annorlunda värld. Därför är det avgörande att även reglerna underlättar och ger idéer till att skapa nya äventyr och öka spänningen utan att komma med varken frustration eller temposänkande stopp.
En mycket viktig poäng är att rimlighet och trovärdighet inte är detsamma som realism. Noir är inte tänkt att vara ett realistiskt spel utan ett där svårmodiga hjältedåd, episka uppgörelser, dramatiska vändningar, actionfyllda strider och spännande flykter sker utan att det medför så stora risker att huvudpersonerna mer eller mindre garanterat avlider som resultat. Målsättningen med vilket rollspel som helst är att ha kul när man deltar, och det är lättare att uppnå detta mål när spelet tillåter fräckare och mer fantastiska handlingar och det finns en hygglig chans att lyckas med detta. Realism går ofta emot detta mål, då en träff med ett handeldvapen ofta omgående försätter en människa ur stridbart skick och tvingar denne till långa sjukhusvistelser – och hur kul är det, egentligen?
Mini FAQ
Vilka gör Noir? Undertecknad tillsammans med Petter Nallo håller samman grundboken. Den första tilläggsmodulen hoppas jag kunna presentera inom kort – det är en mycket bra, dramatisk story om uppgång och fall, på flera plan – inte minst psykiskt.
Vem kommer då att ge ut Noir? I dagsläget är inte detta spikat – kanske gör jag allt själv, då det är mitt drömprojekt, kanske hittar jag en väg som inte tvingar mig till kompromisser jag inte vill göra. Min förhoppning är att Noir finns ute under 2006.