Nekromanti Den "öde" ön (jabub får fortfarande inte läsa)

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Nej, där håller jag med.
Men en dvärgtjuv har jag redan gått med på. Men den rp:n blev så hatad att han som gjorde den slutade spela med den.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Ah, så det är lite förvirrande för dig om dvärgen är lönnmördare och åker båt? Nu vet du det, iallafall.

"att fråga om tips till en värld som vi inte känner till.... "

Ja du, jag känner till världen trots att han har med en dvärgisk lönnmördare på en båt. Men det kanske inte du gör, och då ska jag juh inte... hålla på.

-Hjalle, spyr lite diskret.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jag antar att jag inte kör med riktiga Mundana heller. Jag har nämligen gjort mycket större ändringar än den lilla. Nej, jag kör med det Mundana som jag vill ha, som jag trivs med. Vill jag ha en lönnmördardvärg så skapar jag en likförbannat, givetvis med lite motivation, men det är fanimej inte något låtsas-Mundana för det. Det är Spelledarens Mundana, och det är Mundana i allra högsta grad.

För att komma med ett dumt argument också, eller en liten nördig påpekning - enligt Alver: Förbannelsens folk så finns det inga alviska lönnmördare, men i Eon III, på exempel på spelartypen Specialisten - "en lagom ångesttyngd alvlönnmördare". O, Neogames gör bort sig totalt! Som en stöt i hjärtat, liksom. Mundana kommer aldrig kännas som det riktiga Mundana mer. Jag dör.

Nej, jag bara larvar mig som vanligt. Jag är bara irriterad för att... Kanturi inte får ha sin lönnmördardvärg.

Om vi nu ska komma in på hur han blev lönnmördare - dvärgen är jävligt girig, men samtidigt benlojal och med en stark heder. Han var i en mänsklig handelsmans tjänst, som livvakt åt denne. (Japp, han är mycket lojal). Nu var det så att handelsmannen hade en liten fiende, som han gärna ville röja ur vägen. Därför bad han dvärgen göra det, och dvärgen med sin stora lojalitet och starka heder lovade att göra sin herre till lags - han ogillade själv handelsmannakonkurrenten, som till råga på allt råkade vara tirak. Dessutom lovade dvärgens uppdragsgivare en fördubbling av lönen, en hel jävla massa pengar i efterskott och en hel del i förskott. Dvärgen behöver egentligen inte tveka.
Så, dvärgen blir en temporär lönnmördare, även om han absolut inte vill kalla det det.
Tyvärr misslyckas han. Han lyckas nätt och jämnt fly undan tirakens vakter, men blir känd i hela staden som en lönnmördare. Alla letar efter honom, och han får gömma sig där folk minst väntar sig honom - i lastutrymmet på ett skepp. Sedan får kaptenen reda på att en fått reda på var dvärgen befinner sig, och då han riskerar hängning eller grova straff om man hittar dvärgen i hans lastutrymme. Därför seglar han iväg i ilfart på natten...

Så, där har vi en skeppsresande lönnmördardvärg. Inte för att han är lönnmördare, men han är känd som det i allra högsta grad...

Nä du, det jag hakar upp mig på är främst att du anser att en så puttig ändring skulle innebära att man inte kör med det riktiga Mundana. Jag tycker lite synd om dig, faktiskt.

-Hjalle, fri som fågeln.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Olika 'Mundana'

Javisst, klart han får göra som han vill med sitt mundana, men om han skall ändra en massa så kanske han ska lägga det på "Rollspel"forumet istället.

Om den här tråden gick hem på Eonforumet utan repressalier så kan man nog se igenom fingrarna med Kanturis minimala ändring på sitt Mundana.

Jag utgick ifrån att han spelade i det mundana som neogames har gett ut.

Om man ska se det så är det väl egentligen ingen som spelar med Neogames Mundana.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Re: Olika 'Mundana'

Du har helt rätt... men på Hjalle lät det som om lönnmördardvärgar som åker båt var något vanligt i mundana... och det tyckte inte jag så jag skrev det...
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Olika 'Mundana'

Klart det inte är vanligt. Men det är inte svårt att komma på en motivation till varför. Nåja.

-Hjalle, fattig men ful. (Okej, känner mig bara... Gröh.)
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Ta d lugnt OT

Okej, kanske överdrev lite... men jag utgick ifrån mig och "mitt" mundana... Och det känns lite konstigt med en lönnmördardvärg i MINA ögon, så jag skrev att jag tyckte det var lite konstigt.

Dock så skrev jag lite tips till kanturi om jag inte har fel, typ att man kan byta ut dvärg till människa/cirefalier och så...

Och du behöver inte tycka synd om mig... jag klarar mig...
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
OT

Du kanske inte såg det men jag skrev att man kunde byta ut dvärg till någon annan ras för att få det att verka lite mer naturligt... Jag hoppas inte att förstörde för Kanturi, men jag skrev faktiskt ett tips också, och han verkade ny (han skrev det iaf), så jag tänkte att det skadar väl inte att nämna att dvärgar inte brukar vara lönnmördare och åka båtar...
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Jag spelledde en gång ett äventyr på en "öde" ö, det var väldigt lyckat. Där fanns ruiner, skatter, monster, massa ûber-magi och tilloch med ett gäng pirater hälsade på...

Jag tycker att idén verkar häftig men jag är inte alls rutinerad spelledare, hur mkt jag än försöker :gremfrown:

Jag har några ideer även om de antagligen kommer rimma illa med nuvarande planer...

För er som inte läst "10 små negerpojkar" (inte rasistisk bok bara så ni vet) så kan jag rekomendera den, ett gäng personer har fastnat på en ö och blir isolerade där (de skulle dit och festa i huset på ön). En efter en blir de mördade och det är således ganska läbbigt för överlevarna :p slutet kommer jag inte berätta men idén med att folk försvinner spårlöst är bra, kan nog faktiskt vara mer en en oxå som försvinner...

Angående den friskt debatterade dvärgen :p :
Självklart så ska man göra precis vad man känner för men det finns dock två parenteser angånde detta...

Även om det inte är ett egentligt problem så finns det en risk att introducera sådana extrema typer från början, de kan sätta en standard som du kanske inte vill ha senare, när de andra är spelledare... Men om man bara är försiktig och tänker på hur man vill ha sitt mundana så borde allt fixa sig.

Det andra är lite viktigare och är mer en varning: När man gör en slp så tror jag man bör fråga sig hur den kommer att framstå i spelarnas ögon... Jag har själv gjort otaliga slp som jag för stunden tyckte var jättetuffa som egentligen mest blev flummiga och hindrade roligt rollspel. Försök (om andra i forumet inte misstycker) göra alla slp intressanta och skojiga/häftiga så att det finns mycket att interagera med :p

Det blev visst lite rörigt...
 
Top