Håller med! och se här! Förslag!
Jag håller med dig till fullo! Just effekterna är inte riktigt lyckade som de är nu. Jag tycker att effekterna borde vara mer elementära. Jag menar om jag vill skapa en besvärjelse som förstärker hörseln, då kan jag bara använda effekten XXXX. Det skulle gå lika bra med biotropi (förstärka örats känsel) eller kanske psyklotropi (öka hjärnans kraft att tolka hörsle intryck) m.m. De enda effekterna som jag tycker är riktigt lyckade är effekterna "beröring", "avstånd" och de som ändrar en annan effekts varaktighet! De är nämligen elementära nog att kunna användas på ett fritt sätt. Ta effekten "potens", eller vad den nu heter, den som ger (ehum) varaktigt stånd och lusta. Hur kan du kombinera den på någon bra sätt??? potens + blödning + avstånd = lemmen spricker? föga fantasifullt! Bättre vore en effekt typ "blodtillströmning" som gjorde att blodet strömmade till ett valfritt område i kroppen. Den skulle kunna kombineras på många olika sätt och ge upphov till tusentals unika besvärjelser.
Dessa elementära effekter tycker jag ska kunna uppnås på många olika sätt. T ex: en rörelse, den bode kunna uppnås med många olika metoder; luftströmmar, kaotiskakrafter, materialetsjälv, jorden det står på m.m. dvs den skulle kunna genereras av många olika aspekter.
Effekten "skärpa", av aspekten (ehum vad heter den nu rå?..) jord skulle lika gärna kunna uppnås av biotropi (att vapnet skadar vävnad på ett värre sätt) eller kanske psykotropi (att bäraren blir bättre på att svinga vapnet) endast fantasin ska sätta gränserna!!!
Som det är nu blir det hela lite väl styrt av de fattiga effekterna.
Nu har jag gett lite olika exempel och jag hoppas att ni förstår vad jag menar!
//?