Nekromanti Den 22:a Aspekten

Catalyst

Veteran
Enligt modern magiteori i Mundana, finns det möjligheten till en 22:a aspekt (detta känner ni säkert till), denna kallas Oneirotropi eller drömkraft. Det verkar dock som om NeoGames inte riktigt har bestämt sig för detta. Jag tycker personligen inte att man ska slösa bort något så häftigt som en oupptäckt och mystisk aspekt på dröm-magi.

I vilket fall så är jag intresserad av vad ni tycker.

- Catalyst
"30n 0r d13!"

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Mystik & Magi II

Jag tycker att Neogames ska släppa en Mystik & Magi II.
"Varför?", hör jag er fråga.
Jo, därför att så mycket inom magin är oklart. Jag tycker att det finns för lite effekter, för lite färdiga "spells" och ritualer, vissa saker borde klargöras (ett väldigt bra och passande exempel är Oneiotropi) mer, utförligare information om saker och ting helt enkelt.

Okej, Mystik & Magi duger jävligt bra. Men den kan kompletteras, ungefär som Neogames gjorde med Eon när de gjorde Eon II.
(Mystik & Magi Deluxe? /images/icons/wink.gif)

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

Krille

Super Moderator
"Enligt modern magiteori i Mundana, finns det möjligheten till en 22:a aspekt (detta känner ni säkert till), denna kallas Oneirotropi eller drömkraft. Det verkar dock som om NeoGames inte riktigt har bestämt sig för detta. Jag tycker personligen inte att man ska slösa bort något så häftigt som en oupptäckt och mystisk aspekt på dröm-magi."

För att parodiera dig lite (ta inte allt för illa upp):

"Enligt modern fysik på Jorden finns det möjligheten till överljusfart (detta känner ni säkert till), detta kallas superluminala vågfronter eller vågfronter som färdas snabbare än ljuset. Det verkar dock som om Gud inte riktigt har bestämt sig för detta. Jag tycker personligen inte att man ska slösa bort något så häftigt som en oupptäckt och mystisk fysik på överljusfart."

Oneirotropin är en hypotes på Mundana. Det är inte en hypotes hos Neogames redaktion. Vi vet vad vi vill (nåja), men det vet inte folket på Mundana. Mundanas magiker håller på att forska i ämnet, men om de har rätt eller inte vet de inte, men det lär de märka så småningom.

Poängen är att det där avsnittet om oneirotropi är skrivet ur Mundanas synvinkel, inte Neogames. Det är en teori som folket på Mundana har, och det behöver inte vara samma sak som vad Neogames har planerat.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Drakvrede

Swordsman
Jag kan säga såhär:

Drömmagi och oneirotropi existerar i Mundana, även om denna kraft är ytterst speciell. Men jodå, visst existerar oneirotropi.

Mer om den 22:a aspekten kommer att beskrivas i modulen Schamaner & Andar, om ingenting ändras i planeringen av den.

Drakvrede<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Drakvrede on 2001-04-27 09:29.</EM></FONT></P>

Frixeray

Swordsman
Det finns inget som säger att oneirotropi definitivt skulle vara den 22:a aspekten. De enda som vet vad den 22:a aspekten är är Neogames. (Se Krilles inlägg) Bara för att Schamaner & Andar beskriver drömvandring och utnyttjande av egna och andras drömmar behöver inte oneirotropi vara en sådan kraft utan kanske fungerar den som andeplanet. Jag må ha fel, men jag hoppas nog att den 22:a spekten är något bra mycket större än så, att en vanlig dödlig magiker aldrig skulle kunna utnyttja den, något så stort så att det går ut över allt förstånd. Även om jag kanske har fel kan du ännu inte definitivt påstå att oneirotropi existerar utan att veta vad Neogames har planerat om den. Jag förbereder mig på en bra överraskning nu Neo!

//Frixeray - Med glimten i ögat /images/icons/wink.gif

Krille

Super Moderator
Aspekternas utveckling

En sak som folk inte verkar ha förstått är hur aspekterna utvecklats. Det har inte dykt ner ett stort Monty Python-finger från himlen som sagt "Det skola endast finns 21 aspekter" till Mundanas invånare. De har tvärtom sakta utvecklats. Aspekterna pyrotropi, termotropi och fototropi var från början en och samma aspekt, men har med tiden separerats och förfinats, allt eftersom magiteorin utvecklats.

En 22a aspekt är med andra ord ingen världsomstörtande ny upptäckt, utan en förfining av en äldre tidigare modell. En världsomstörtande ny upptäckt hade varit om man kunde reducera aspekterna till trekombinationer av tre möjliga kvarkar (en upp- och två nerkvarkar blir ett pyrotropiskt filament, till exempel). Men nu är det inte det som är fallet, utan snanare en uppdelning av psykotropi till psykotropi och oneirotropi.

- Krille

Helmgast
Gott & Blandat

Du har banne mig gått och blivit seriös.
Men, som du säger borde Oneirotropi vara detsamma som Psykotropi, eftersom drömmar enligt mig är tankar och ingenting annat. Drömmagi borde behandlas under aspekten Psykotropi, i varje fall inte under Biotropi. Men det som går över allt förstånd är nog Teotropi.

///

Nu återstår Tro, Hopp och Kärlek, och störst av dem är kärleken. Fritt efter bibeln

Kärlek går över allt förstånd så varför inte Amoretropi? Kärlek är inte samma sak som lusta, basatt ni vet.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Helmgast
Hur då?

Jag vet att frågan är lite för dum, men du kan väl förklara mer ingående.
Kan man alstra Pyrotropi och skjuta iväg en blixt (fototropi).

Eller var det snarare så att man alstrade alla aspekterna ur samma källa? Någonting är lite krångligt.

Avatarex, som känner sig som en grisodlare.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Krille

Super Moderator
Re: Hur då?

"Jag vet att frågan är lite för dum, men du kan väl förklara mer ingående. Kan man alstra Pyrotropi och skjuta iväg en blixt (fototropi)."

Nej, inte numera. Pyrotropi är för förfinat numera. Blanda inte ihop den moderna pyrotropin med den gamla pyrotropin, innan förfiningen skedde.

En gång i tiden, innan förfiningen, så var det möjligt. Problemet var bara att det fungerade rätt sällan - en gång på tre, om man hade ett rått "gammalpyrotropiskt" filament. Vad man inte visste då var att de gammalpyrotropiska filament som inte fungerade inte var modern fototropi, utan istället modern termotropi eller modern pyrotropi. Med en förfining motsvarande dvärgarnas rhan kunde man bli mer säker på att det alstrade gammalpyrotropiska filamentet var förfinat på rätt sätt.

- Krille

Drakvrede

Swordsman
Re: Gott & Blandat

Tro och hopp är ju endast två olika former av begrepp och därmed tankar, eller "tankeformer", med ett litet inlägg av vilja. "Jag tror X" är ju endast uttryck för en tanke kombinerat med en vilja. Alltså behandlas dessa två under psykotropi. Kärlek är endast en lustkänsla. Det är endast en mera långvarig och (ibland) intensivare form av lust, men det är ingenting utöver den vanliga lustkänslan. Alltså är det ett strikt fysiskt fenomen och behandlas av biotropin.

Är då drömmar detsamma som tankar? Inte i direkt mening, eftersom tankar går att kontrollera, medan drömmar saknar denna (potentiella) kontroll. Skulle då drömmar vara okontrollerade, kanske undermedvetna, tankar? Mycket möjligt, men detta är inte ett psykologi-forum.
=)

Drakvrede

Ackerfors

Alas, your rapids!
Enligt mig är drömmagi jävligt häftigt. Så de får gärna slösa bort den 22:a aspekten på drömmagi...

Martin Ackerfors - Ohlsson
0===|:::::::::::::::::>

Evil Peter

Hero

Som Krille sade kommer man nog att få Oneirotropi ur Psykotropi. Oneirotropi behandlas säkert under Psykotropi än så länge då magiteorin inte är avancerad nog att skilja dem åt.

C

Drakvrede

Swordsman

Nix, oneirotropi & psykotropi är inte samma sak. Besläktade, javisst, men inte samma sak.

Allting har sin tid.
Drömkraftens tid kommer snart...
=)

Drakvrede

Evil Peter

Hero

Nix, oneirotropi & psykotropi är inte samma sak. Besläktade, javisst, men inte samma sak.

Det var inte så jag menade. Jag menar att de säkert betraktas som samma sak så som Pyro-, Termo- och Fototropi betraktades som ett förut. Dvs om man ens har någon koll på drömmar över huvud taget innan man utvecklat Oneirotropi.

Det jag skrev var vad jag trodde magikerna tror för tillfället och inte hur det egentligen är.

C

Drakvrede

Swordsman

Aha, då missförstod jag dig.

Jo, det kan nog stämma, många av Mundanas magiker missförstår drömkraften, eller förnekar dess existens. Anledningen till alla dessa missförstånd kommer dock (om ingenting förändras) att förklaras i Schamaner & Andar, så ni får hålla er tills dess. =)

Drakvrede

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Aspekternas utveckling

Detta kan, om man drar det vidare, innebära att det sitter några rauner (eller vad som nu bor där) på Adarl eller något, och så kommer byns gamle trollkarl och hävdar att han har hittat en ny magityp inom drömkraften, osm han har valt att kalla "Tankekraft"...

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Hur då?

Så om man delar upp pyrotropin, för att fortsätta på detta exempel, i mängder av oändligt små aspekter (glödandekolotropi, brasotropi, brinnandehusotropi) så blir det enklare att alstra, då filamentet är än mer förfinat. Det enda problemet blir då att den magiker som vill behärska pyrotropin får lära sig en jäkla massa aspekter...

För att dessutom fortsätta på detta, inebär detta att man innan man raffinerat pyrotropin kunde väva såväl termo-, foto- och pyrotropiska effekter utan att behöva transformera i en besvärjelse?

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

malk

Veteran
Håller med! och se här! Förslag!

Jag håller med dig till fullo! Just effekterna är inte riktigt lyckade som de är nu. Jag tycker att effekterna borde vara mer elementära. Jag menar om jag vill skapa en besvärjelse som förstärker hörseln, då kan jag bara använda effekten XXXX. Det skulle gå lika bra med biotropi (förstärka örats känsel) eller kanske psyklotropi (öka hjärnans kraft att tolka hörsle intryck) m.m. De enda effekterna som jag tycker är riktigt lyckade är effekterna "beröring", "avstånd" och de som ändrar en annan effekts varaktighet! De är nämligen elementära nog att kunna användas på ett fritt sätt. Ta effekten "potens", eller vad den nu heter, den som ger (ehum) varaktigt stånd och lusta. Hur kan du kombinera den på någon bra sätt??? potens + blödning + avstånd = lemmen spricker? föga fantasifullt! Bättre vore en effekt typ "blodtillströmning" som gjorde att blodet strömmade till ett valfritt område i kroppen. Den skulle kunna kombineras på många olika sätt och ge upphov till tusentals unika besvärjelser.

Dessa elementära effekter tycker jag ska kunna uppnås på många olika sätt. T ex: en rörelse, den bode kunna uppnås med många olika metoder; luftströmmar, kaotiskakrafter, materialetsjälv, jorden det står på m.m. dvs den skulle kunna genereras av många olika aspekter.
Effekten "skärpa", av aspekten (ehum vad heter den nu rå?..) jord skulle lika gärna kunna uppnås av biotropi (att vapnet skadar vävnad på ett värre sätt) eller kanske psykotropi (att bäraren blir bättre på att svinga vapnet) endast fantasin ska sätta gränserna!!!

Som det är nu blir det hela lite väl styrt av de fattiga effekterna.

Nu har jag gett lite olika exempel och jag hoppas att ni förstår vad jag menar!

//?

Catalyst

Veteran

En till fråga:
Jag tycker att det låter helt naturligt att drömkraft och psykotropi är nära besläcktade, men enligt reglerna som de är idag kan man kontrollera drömar med selenotropi.
Är de också besläcktade!?

- Catalyst
"30n 0r d13!"