God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,543
Så jag har börjat spelleda ett realistiskt spel. Under den första sessionen snurrade någon en bil 180 grader under en biljakt medan hans kollega sparkade och sköt ut framrutan så att föraren kunde skjuta förföljarna medan han körde. Senare hade två prickskjute experter en duell med gevär i Kiev medan resten av deras team försökte spränga varandra till döds och skapa distraktioner med explosioner.
Låt mig börja igen. Spelet utspelar sig i nutid. Det finns inga sci-fi eller fantasy inslag överhuvudtaget. De politiska och militära konflikterna spelarkaraktärerna interagerar med är verkliga, rebellgrupperna också och viktiga politiska personer. Ekonomin är också realistisk och eftersom spelarna är vapenhandlare är det viktigt. Så allting är strikt realistiskt.
Tills någon avfyrar ett vapen såklart. Karaktärer som spelas har färgstarka bakgrunder (den tidigare nämnda prickskjuten är ättling till Vita döden och en annan karaktär är Ex-Blackwater party girl ala Paris Hilton och Bombexpert) och våldet är på actionfilms nivå. Folk hoppar och avfyrar två pistoler i svärmar av duvor och dödar helikoptrar med bilar. För realism där intresserar ingen av oss.
Min fråga är, varför är inte den här approachen vanligare? Det finns alldeles för många spel där den övergripande strukturen är bullshit men hur man drar svärd eller hur kulor träffar är super detaljerat i realismens namn. Varför? Varför är den delen viktigare än de, tja, viktiga bitarna?
Låt mig börja igen. Spelet utspelar sig i nutid. Det finns inga sci-fi eller fantasy inslag överhuvudtaget. De politiska och militära konflikterna spelarkaraktärerna interagerar med är verkliga, rebellgrupperna också och viktiga politiska personer. Ekonomin är också realistisk och eftersom spelarna är vapenhandlare är det viktigt. Så allting är strikt realistiskt.
Tills någon avfyrar ett vapen såklart. Karaktärer som spelas har färgstarka bakgrunder (den tidigare nämnda prickskjuten är ättling till Vita döden och en annan karaktär är Ex-Blackwater party girl ala Paris Hilton och Bombexpert) och våldet är på actionfilms nivå. Folk hoppar och avfyrar två pistoler i svärmar av duvor och dödar helikoptrar med bilar. För realism där intresserar ingen av oss.
Min fråga är, varför är inte den här approachen vanligare? Det finns alldeles för många spel där den övergripande strukturen är bullshit men hur man drar svärd eller hur kulor träffar är super detaljerat i realismens namn. Varför? Varför är den delen viktigare än de, tja, viktiga bitarna?