Den arketypiska äventyrsstarten, per spel

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,446
Location
Göteborg, Lindome
Dungeons&Dragons av allra äldsta datum
"Tre, sex, nio. Du står nedanför trappan. Korridor höger och vänster. Dörr rakt fram. Vad gör du?"
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
716
Frågan blev ju direkt: Vem ska ärva kniven?

Inte bara blir det en fejd om kniven, det blir en fejd med kniven.
Ju mer jag tänker på det desto mer sannolikt när jag att viking är Iliaden the RPG.

Man rullar upp karaktärer i någon timme, får veta allt om deras backstory, Lynne och släkt, sen går det tio minuter innan allt urartar till bärsärkagång och detaljerat beskrivet lem-kapar-våld och om någon står upp i slutet sliter dom brynjan av den fallen innan de fortsätter vidare mot nästa våldsdåd
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,119
Location
Umeå
Drakar och Demoner Trudvang

Adrum kontaktas av en gammal kompis som deltog i slaget mot trollen för trettio år sedan som... jag vet att du är tjugo år och att det inte passar i din bakgrund, du får ändra! Brenda, du har börjat få skumma visioner av det gamla jaktspjutet som din farfar fick av Jarlen, du känner verkligen att du måste följa visionerna - annars sumpar du storyn! Celsior du ser din gamla förälskelse som du skulle kunna få nya känslor för senare, starka nog för att när hon dör... ehm.. om hon dör så skulle du kunna kasta dig ut för ett stup. Bara så att du vet. Just ja, nämnde jag att ni allihop är syskon?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,446
Location
Göteborg, Lindome
Berätta, @Oldtimer, vad betyder detta?
På den tiden, när jättarna fortfarande vandrade på jorden (cirka 1975), var alla dungeon-kartor ritade på rutat papper och varje ruta var tio fot. Trappor var standardiserade till tre rutor. Som spelledare räknade man högt varje ruta (tre meter) som rollfiguren rörde sig.

Så "tre, sex, nio" är alltså när rollfiguren går ner för den första trappan från marknivå ner till första dungeon-nivån.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,245
Location
Umeå
Call of Cthulhu

En rollperson har ärvt en gammal herrgård av sin farbror.
Jag tror du blandar ihop med lovecraftnoveller. CoC är att någon känner någon som känner någon som har en kompis som ärvt en herrgård av sin farbror och denna som man känner som känner någon har inte hört från sin kompis på länge, så man åker till herrgården och får uppleva berättelsen om kompisen genom att följa massa ledtrådar och få en novell i upphackad form utdelad till sig i form av handouts.
 
Last edited:

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
256
Location
Stockholm
Ars Magica

(none: players spend all time creating characters, their sanctum, their familiar, their shared library, magical and mundane defences, their list of spells and magical items, what they are studying right now, what they will study next, their teacher, their servants, their neighbours, their local village, nearby magical creatures, ruins and potential sources of magical ingredients -- but never get to the first adventure)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,491
Location
Göteborg
Jag tror du blandar ihop med lovecraftnoveller. CoC är att någon känner någon som känner någon som har en kompis som ärvt en herrgård av sin farbror och denna som man känner som känner någon har inte hört från sin kompis på länge, så man åker till herrgården och får uppleva berättelsen om kompisen genom att följa massa ledtrådar och få en novell i upphackad form utdelad till sig i form av handouts.
Lovecraftesque
Huvudpersonen har ärvt en herrgård av sin farbror.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,934
Location
Ereb Altor
Mutant 2
Ni träffar Traffaut på Svarthands bar. "Pyri är i fara" säger han, och förklarar sedan varför ni måste mörda ännu en sekt med knasbollar och upptinade som vill ta över världen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,616
Location
En mälarö
James Bond 007 - Roleplaying in Her Majesty's Secret Service
Ni kallas in till Ms kontor. På vägen in försöker en av er förgäves flörta med Ms. Moneypenny.
 
Top