Nekromanti Den bästa av världar

Kultkult

Veteran
Subjektiv kartläggning. Var finns nätets bästa (och mest utförliga?) rollspelsvärld?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Subjektiv kartläggning. Var finns nätets bästa (och mest utförliga?) rollspelsvärld?
Är det verkligen likhetstecken mellan bästa och mest utförliga? Jag har sett gott om världar som varit väldigt genomarbetade, med kartor, länder och prylar, men som ändå varit helt ointressanta eftersom de bara varit standardfantasyvärldar med standardfantasyvarelser och standardfantasyländer. En värld jag däremot tycker är väldigt intressant och kul är den som finns i Dogs in the Vineyard: en mytologisk western-värld med tydliga inslag av gott och ont och rollpersonerna spelar en sorts paladiner i kyrkans tjänst.

Om det däremot är den bästa världen vet jag inte. Jag är svårflirtad vad gäller världar: de måste vara ganska originella och intressanta för att jag över huvud taget ska orka titta på dem.

Sedan borde jag naturligtvis säga Millennium. Den världen är intressant och skiljer sig en hel del från andra rollspelsvärldar, framför allt har den ett annat fokus än andra spel som har en liknande grund (till exempel World of Darkness).

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Var finns nätets bästa (och mest utförliga?) rollspelsvärld?
Sjubjektiv var det rätta namnet ja. Med tanke på att smak är väll ganska personligt.. :gremcrazy:

Dock för att nämna 2 världar, så säger jag Västmarks värld & Milleniums.
Där har du 2 världar som är välgjorda, lättspelade & mycket insspirerande, enligt mig.
Sedan så finns det säkerligen fler världar att utforska här på nätet, bara det att jag inte kommer på något just nu.. :gremblush:

haltageten

Dum inuti huvudet
Som tidigare skribent påpekat, det är subjektivt. Jag känner att jag måste lägga min röst på Eon. Det är en otroligt bearbetad spelvärld. Men dessvärre är den så stor att det finns så mycket kvar att skriva om. Visserligen kanske detta är bra så att spelledare och spelare inte låser sig på det som står i böckerna, utan istället är kreativa och hittar på nya saker på egen hand.

Annars så har jag kikat på en del andra rollspel. Dessa är bland annat Exalted, Skymningshem Andra Imperiet, Västmark, Drakar och Demoner -91, Mutant (UA och Chronicles). Av dessa så verkar det som att Exalted har en väldigt speciell spelvärld, den verkar vara så enormt annorlunda något annat jag spelat tidigare. Visserligen vet jag inte om mina föraningar är rätt då jag bara ögnat igenom boken lite snabbt ett par gånger. Är sugen på att spela det fast orkar inte ta tag i regelverket. Sen så tycker jag att västmark har en otroligt intressant. Det känns som att man kan stoppa in så mycket sagor och dylikt att man nästan får en tår i ögat. Det är också något jag skulle vilja testa på lite mer seriöst.

- Jocke, förtäljer.

Hjalle

Swashbuckler
Nu tror jag i och för sig att det gällde spelvärldar som finns på Internet. Men men.

Angående Mundana håller jag inte alls med dig, jag upplever det som att det finns för lite kvar att hitta på på egen hand i och med att den är så fett bearbetad. Vissa luckor i exempelvis religioner och historia ger den förstås, men... njah. Vi ligger sju år efter officiella tideräkningen och mycket har jag ändrat, vilket i och för sig inte var så svårt att göra när jag väl kom i gång men som gjorde lite ont eftersom det mesta rasade på mitt huvud. Det var kul emellertid, och jag får säga att jag är böjd att hålla med dig att särskilt nu efter min renovering är Mundana en jävligt het värld.

Men det är förstås extremt svårt att säga eftersom "bästa spelvärld" är så brett. Jag borde kanske ha undvikit att svara eftersom jag inte kan göra det, på den frågan. Men jag kände att jag behövde skjuta in ett par kommentarer.

-Hjalle, snabba skjut.

Kultkult

Veteran
Ja, jag menade lättillgängliga spelvärldar på nätet - gratis nedladdningsbara och (subjektivt) lysande.