Jag tänker tala om Homelander från tv-serien här eftersom det är den bättre versionen av karaktären. Homelander är världens mäktigaste och mest kända hjälte, han är maximalt en patriotisk superhjälte med hela Jesus, Äppelpaj och Baseball imagen… Men grejen är att allt det där är en image. Homelander är skapad som en superhjälte av ett företag och uppfostrad i ett labb. Hela hans offentliga persona är fejk, en konstruktion för att tjäna pengar på Homelander och för att försöka få militären att ha superhjältar. Egentligen är Homelander en emotionellt okapabel sadistisk psykopat som började med att mörda forskare som uppfostrade honom i labbet och sedan mer och mer började hata mänskligheten. Scenen där han för PR tas till ett stereotypt amerikanskt hus han aldrig varit i och ska hitta på glada minnen från en barndom där är djupt obehagligt.
Grejen som gör Homelander annorlunda än de andra Stålmännen på listan är att han är att han inte är perfekt kompetent på det han gör. Ibland ställer han till saker för att han är arg eller inte bryr sig och är oförsiktig, något han sedan hanterar väldigt dåligt. Han blir med tiden mer och mer instabil och irrationell vilket gör honom läskigare snarare än mindre skrämmande.
Kommentaren: 4 - En nyanserad men grotesk kritik av de fascistiska undertonerna hos superhjältar. Från hans obehagliga blod och mark tal till när han runkar i vinden och skriker att han kan göra vad han vill är allt de mörkaste sidorna av makten.
Karaktären: 4 - Homelander framställa som en fullblodspsykopat men vi får se precis varför han blivit personen som han är. Det skapar inte sympati för karaktären så mycket som kontext dock.
Ond: 5 - Scenen där han gör den blinda superhjälten döv för att han är irriterad är en av de få scener i något som verkligen fått det att vända sig i magen på mig och stannade med mig efter jag sett den på senare år.
Kul: 4 - Man kan inte titta bort, det är som en karismatisk tågkrasch!
Poäng: 17
Ranking hittills:
1: Homelander
2: Plutonian
3: Hyperion
4: Brightburn