Nekromanti Den bästa rollpersonen/bästa rollpersonsmakandet?

solvebring

Superhero
Alltså: Vilket rollspel har det bästa/roligaste rollpersonsskapandet?

Varför?
Berätta gärna hur det går till och varför du tycker att det är så roligt och bra att skapa roller i det spelet.

Ja, jag är allmänt nyfiken och letar som alltid idéer av olika slag. =)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Rollpersonsmakandet i ”1001 Nights” är fantastiskt!

Först väljer man ett namn och en position inom sultanens hov åt sin rollperson. Positionen kan vara i princip vad som helst, t.ex. dansare, astrolog eller bödel.

Nästa steg är att beskriva sin rollperson utifrån de fem sinnena: syn, smak, lukt, känsel, hörsel. Man skriver en kort mening om varje. Det kan vara hur man uppfattar personen eller hur personen själv använder sinnet. En kort beskrivning av rollpersonens klädsel avrundar den första delen av rollpersonsskapandet.

Så här kan det se ut:
Tigertämjerskan Nour har en genomträngande blick som tycks se varje svaghet hos dem hon betraktar. Hon älskar starkt kryddad mat, och omges av en doft av kanel. Hennes hy är mjuk som sammet men här och var prydd med ärr från tigrarnas klor och tänder. Hennes skarpa skratt kan ofta höras vida genom korridorerna i palatsen. Hon klär sig oftast i vackert mönstrade kaftaner med kraftiga armband och byxor av läder.

När alla är färdiga med det här så är det dags att presentera rollpersonerna för varandra, och därefter bestämma vad de avundas hos varandra.

Nour är avundsjuk på hovmusikern Malika för att hon kan locka underbara toner ur vilket instrument som helst, och avundsjuk på kocken Aziza för att han känner kryddorna och örternas alla hemligheter och kan göra kulinariska underverk med dem.

Storuggla

Champion
Bästa systemet måste vara ett som jag kan läsa på egen hand för att det är kul och intressant samt att det ger mig en känsla för spelvärlden. Då blir det Artesia, där det finns tabeller för föräldrars sociala status och yrke, födelseomen, stjärntecken och hur starkt inflytande det har, din ätts ursprung, antal levande syskon och föräldrar och hur desa ser på dig, händelser under din uppväxt och ditt yrkesliv tills nu och allt detta ger dig saker att skriva på rollformuläret, då allt har mekanisk vikt.
Och för efter detta kommer färdighets och fördelsköpandet! :gremlaugh:

Storuggla, fint spel i fult rum

G

Guest

Guest
Operation Fallen Reich med sitt life board är förbannat skoj - speciellt om man gör ett gäng karaktärer samtidigt. Blir väldigt lätt att se hur de träffats tidigare.

"Jaha, nu är vi båda på rutan Ockultism - antar att våra karaktärer en gång studerat ekonomi ihop."

Neotech 2 hade man jäkligt roligt med när det begav sig. Helt fantastiska karaktärer rullades fram där. Som t.ex. den hemlöse stackaren med presidenten som ärkefiende (slog fram en Fiende med resurser 24).

Rickard

Urverk speldesign
Mutant Chronicles
Föregångaren till Neotech 2, där man valde karriärer i tvåårsperioder och slog på händelsetabeller. Det som var bra var att händelserna handlade om effekten av något som hände, så spelaren kunde bara fylla i luckorna för att få en bakgrundshistoria. Inspirerande! Sedan hade händelsesystemet en rätt cool nackdel där man skulle slå om de tärningsresultat som man redan hade fått. Det innebar att om man bara slagit bra på tabellen i början så väntade det sämre resultat vid äldre åldrar, om man vågade gå såpass långt.

Spirit of the Century
Ett pulpspel där man ska skriva sin egen baksidesblurb om vad man gjorde under första världskriget. Sedan skickar man texten till vänster till sin kamrat som fortsätter berättelsen och även skriver in sin rollperson som bikaraktär. Detta upprepas en sista gång och från det som är skrivet väljer ursprungsspelaren sina aspekter.

Det är inte bara ett coolt sätt som skapar utmejslade aspekter utan även ett sätt som direkt sammankopplar rollpersonerna.

/Han som skulle vilja testa att spela (inte spelleda) SotC någon dag

Xyas

Swashbuckler
Stövelkatten said:
Jaha, nu är vi båda på rutan Ockultism - antar att våra karaktärer en gång studerat ekonomi ihop.
Så det är sånt man gör på handels. Förklarar ju i varje fall varför ekonomin rasar ihop då och då, ekonomerna har helt enkelt glömt att åkalla Nth-zhtoyth, pengademonen, på ett tag :gremtongue:

Wilmer

Hero
Re: ekonomi [OT]

xyas said:
Stövelkatten said:
Jaha, nu är vi båda på rutan Ockultism - antar att våra karaktärer en gång studerat ekonomi ihop.
Så det är sånt man gör på handels. Förklarar ju i varje fall varför ekonomin rasar ihop då och då, ekonomerna har helt enkelt glömt att åkalla Nth-zhtoyth, pengademonen, på ett tag :gremtongue:
Vad tror du annars Marknaden är som ständigt behöver offer i form av minskad välfärd, krig och värdesaker för att inte blir upprörd? Ekonomi är iallafall inte vetenskap eftersom det som lärs ut är ideologi, anekdot och resonemang och inte testade hypoteser.

Xyas

Swashbuckler
Re: ekonomi [OT]

Wilmer said:
Ekonomi är iallafall inte vetenskap eftersom det som lärs ut är ideologi, anekdot och resonemang och inte testade hypoteser.
Vetenskap ≠ Ekonomi = Ockultism.

MrG

Swashbuckler
O:FR! Överlägset! Jag älskar att göra karaktärer och har huvudet fyllt av idéer för det. Alla system annars är enkla och mest för mig att förhålla mig till, men Fallen är det enda som gör det roligt för systemet i sig och inte bara för skapandet utan hela processen är kul. Så roligt att jag åter kunnat viga en helkväll till karaktärsmakande med en kompis utan att ha något att spela karaktärerna med.

Det är också enda karaktärsmakandesystem som inte får min friformande fru att bli uttråkad.

Första gången jag hörde att de hade ett lite eget system för att göra karaktärer trodde jag inte jag skulle bli impad, men jag hade fel!

-Gunnar (som hoppas att vårt speltestande av det en gång i tiden bidrog till att förbättra det)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bästa: Vilket som helst som bara har poäng och där det går snabbt samtidigt som systemet ger inspiration. Volt tycker jag har bra system, även om Vampire och andra WoD-produkter antagligen tar tronen för min del.

Roligaste: Tja... Mutant Chronicles eller något annat helt kaotiskt där man visserligen aldrig får en rollperson man vill spela mer än max ett spelmöte, men där mycket skoj kan hända medan man bygger rollpersonen. Neotech 1 kändes så också, har inte testat i efterföljande.

Så... Roligast != Bäst =)

Vimes

Sillkung
Svårt, ibland föredrar jag snabbhet och ibland föredrar jag rolighet. Men, min favorit är helt klart Mutant Chronicles. Jag tycker nog också att MC:s generering skapar en del kul bakgrund som man, om man är lagd åt det hållet, kan ha använding för i spel.

Men absolut bäst är förstås mitt och Konrad Konvaljs LoL på den här punkten. Skapa en hjälte, som sedan degenereras ner till oigenkännlighet. Definitivt en av LoLs starkaste selling points.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Åh, en annan som var asrolig men i slutänden helt värdelös: D&D Essentials röda lådan. Asrolig "make your own adventure"-struktur där man gick igenom ett "om du väljer X, gå till 45"- äventyr och fick sin rollperson.

Som sedan inte var kompatibel med något annat I D&D, så de kunde inte levlas över lvl2 eller så.

Så... Roligt. Men inte bra.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Nu gör ju jag väldigt sällan gubbar eftersom jag får sitta bredvid och leka spelledare för jämnan, men man kan ju likväl känna mer för vissa sätt att göra gubben på än andra.

Vimes har redan varit inne på [LoL] och där håller jag ju givet med. Karaktärsskapandet är ju en feature som är helt magnifik. Har man en hjälte som ligger i bokhyllan och skräpar kan man till och med plocka fram den och återigen spela med den trots att den är "för bra" enligt den stränga spelledaren. Man följer sin hjälte i dess glansdagar ända ner till dekadansen och efter det går det bara utför. Överlever man DEgenereringen får man återigen uppleva stordåd med sin hjälte men på en helt annan nivå. De timmar som läggs ner på DEgenereringen skapar ett djup åt karaktären och man vill ju nästan inte att den skall ta slut. Så äre, man blir kär i sin [LoL] karaktär och får spela otroligt mycket rollspelande med den.

Förutom [LoL] diggar jag Labyrinth Lord ( och liknande ). Det går snabbt och är rätt soft. Som spelledare är det ju skönt att slippa vänta på att spelarna skall göra klart sina gubbar och just därför gillar jag ju LL.

Hade jag fått varit spelare hade jag gärna suttit med DnD4 och byggt gubbar i CB hela nätterna och även testat på FR som lovordas i den här tråden. Det sjuka är nog att jag gjort fler gubbar till [LoL] än till alla andra spel som finns på riktigt (LoL är ju inte på riktigt än). Tippar på att jag gjort 2 DoD gubbar på 21 år och då har det spelats rätt flitigt kan ja lova. Typiskt att man blev spelledaren.

Sierra

Veteran
Haha, ja Mutant Chronicles. Där rollpersonen kunde dö när man slog fram den i tabellerna. Snopet.

Ulfgeir

Swashbuckler
Tror jag säger som MrG, och pekar på Operation: Fallen Reich. Åtminstone lyckades jag få ett par amerikaner att bli så förtjusta i det att de köpte spelet och lifeboardet.

Spirit of the Century ser coolt ut från början att man är bifigurer i varandras pulpböcker. Problemet är att det buggar ur om inte alla karaktärer skapas samtidigt, eftersom då finns inte kopplingen på något vettigt sätt.

Hellcats & Hockeysticks har lite intressanta ideer där man väljer i hemlighet vem som är ens bästa vän, och vad det är man egentligen avskyr hos alla andra.

/Ulfgeir