Genesis said:
Var hade du fått tag på all friformsteori? Har du länkar?
Mer lajv än friform, och jag har typ inte läst något av det.
Här kan nog vara ett vettigt ställe att börja på.
Coolt. Ska läsa in mig på det.
Genesis said:
Jag tror att vi får skilja på verktyg och känsla ... och kanske någonting mer.
Visst. Då är vad jag säger att för mig är verktyget viktigt. "Konventioner" är ju också ett verktyg, liksom.
Konventioner är typ detsamma som berättarmässiga verktyg. Jag vidareutvecklar min definition.
Improspel: att uppnå flow genom att använda främst berättarmässiga verktyg?
Jag kollar igenom de tre första länkarna i trådstarten för att se vad uppnå flow egentligen innebär: Aktivt medverkande, engagerat, kreativt, gemensam berättarmakt, bejaka andras påhitt, bolla med andras påhitt, prestationslöst, tydliga mål med spelandet.
Improrollspel är en metod som använder mestadels berättarmässiga verktyg för att skapa en säkerhet hos deltagarna som gör att alla känner att de har lika mycket att säga till om. Improrollspel handlar om att alla just för stunden bidrar för att tillsammans skapa en historia.
Sedan kanske man kan ha lite ledord i stil med orden som jag använde för att definiera hur man får flow.
Arvidos pyramid om spelarbehov funkar också.
/
Han som tänker köra stenhårt på att använda termen improrollspel om det slår igenom