Nekromanti Den dolda rörelsen

Rickard

Urverk speldesign
Genesis said:
Så ett namn tycker jag är bra för att göra det enklare att kommunicera vad vi sysslar med.
Att uppnå flow med hjälp av konventioner?

Formuleringen av definitionen är dålig, eftersom den innehåller två mumbojumbotermer, men jag ville ge något kort för att ha något att diskutera kring.

/Han som startade tråden för att hitta ett namn på den definition som vi söker

Genesis

Ni dés ni maître
Som sagt, jag tror att vi egentligen sysslar med olika saker som har ett antal beröringspunkter. "Att uppnå flow med hjälp av konventioner" låter som en bra beskrivning på vad du sysslar med, men jag känner inte igen mig så mycket.

Rickard

Urverk speldesign
Genesis said:
Som sagt, jag tror att vi egentligen sysslar med olika saker som har ett antal beröringspunkter. "Att uppnå flow med hjälp av konventioner" låter som en bra beskrivning på vad du sysslar med, men jag känner inte igen mig så mycket.
Varför passar det inte dig?

/Han som vill skilja på verktyg (ex. öppna hemligheter) och mål

Genesis

Ni dés ni maître
Han said:
Varför passar det inte dig?
Äsch, jag vet inte. Jag har svårt att definiera vad jag sysslar med. Om du med "konventioner" menar "Lumpley-System exklusive mekanik" så är jag nog med hyfsat. För mig är ju förberedelselös-grejen väldigt viktig, men den är inte med i definitionen. Men som sagt, jag tror att det är svårt att hitta en bra definition. Det är en tendens, inte ett politiskt program, liksom.

Ram

Skev
Vad tycker du att den benämningen säger?

Och tillför den någonting?

//Ram - Som ändå förstår strävan att vilja klä sina teorier i termer, men som tycker att om teorierna inte låter sig beskrivas bra nog så bör de revideras.

Rickard

Urverk speldesign
Genesis said:
Om du med "konventioner" menar "Lumpley-System exklusive mekanik" så är jag nog med hyfsat.
Jag vet inte, för jag känner inte till termen men jag antar att det är vad jag menar. En del saker jag har fått från lumpley och då tänker jag inte på de spelmekaniska saker som finns där.

För mig är ju förberedelselös-grejen väldigt viktig, men den är inte med i definitionen.
Jag tror att vi får skilja på verktyg och känsla ... och kanske någonting mer. Jeepform listar sina verktyg och har lite riktlinjer för den tendens som de är ute efter.

Var hade du fått tag på all friformsteori? Har du länkar?

/Han som passar på att skjuta in den frågan när vi ändå är på gång

Rickard

Urverk speldesign
Ram said:
Vad tycker du att den benämningen säger?

Och tillför den någonting?
Jag vet inte. Vad säger den? Just nu skrev jag bara något kort med en massa termer, specifikt för Genesis och Arvidos.

//Ram - Som ändå förstår strävan att vilja klä sina teorier i termer, men som tycker att om teorierna inte låter sig beskrivas bra nog så bör de revideras.
Vad är det som inte beskrivs bra? Jag förstår inte.

/Han som främst vill ha ett ord som han kan sätta på sitt nästa rollspel, men vill också ha ett ord för den här dolda tendensen som har uppkommit de senaste tre åren

Genesis

Ni dés ni maître
Han said:
Jag vet inte, för jag känner inte till termen men jag antar att det är vad jag menar. En del saker jag har fått från lumpley och då tänker jag inte på de spelmekaniska saker som finns där.
Lumpley-System är altså System enligt lumpley-principen: "System (including but not limited to 'the rules') is defined as the means by which the group agrees to imagined events during play."

Jag tror att vi får skilja på verktyg och känsla ... och kanske någonting mer.
Visst. Då är vad jag säger att för mig är verktyget viktigt. "Konventioner" är ju också ett verktyg, liksom.

Mer lajv än friform, och jag har typ inte läst något av det. Här kan nog vara ett vettigt ställe att börja på.

Rickard

Urverk speldesign
Genesis said:
Mer lajv än friform, och jag har typ inte läst något av det. Här kan nog vara ett vettigt ställe att börja på.
Coolt. Ska läsa in mig på det.

Genesis said:
Jag tror att vi får skilja på verktyg och känsla ... och kanske någonting mer.
Visst. Då är vad jag säger att för mig är verktyget viktigt. "Konventioner" är ju också ett verktyg, liksom.
Konventioner är typ detsamma som berättarmässiga verktyg. Jag vidareutvecklar min definition.

Improspel: att uppnå flow genom att använda främst berättarmässiga verktyg?

Jag kollar igenom de tre första länkarna i trådstarten för att se vad uppnå flow egentligen innebär: Aktivt medverkande, engagerat, kreativt, gemensam berättarmakt, bejaka andras påhitt, bolla med andras påhitt, prestationslöst, tydliga mål med spelandet.

Improrollspel är en metod som använder mestadels berättarmässiga verktyg för att skapa en säkerhet hos deltagarna som gör att alla känner att de har lika mycket att säga till om. Improrollspel handlar om att alla just för stunden bidrar för att tillsammans skapa en historia.

Sedan kanske man kan ha lite ledord i stil med orden som jag använde för att definiera hur man får flow. Arvidos pyramid om spelarbehov funkar också.

/Han som tänker köra stenhårt på att använda termen improrollspel om det slår igenom

Genesis

Ni dés ni maître
Jag skrev ett otydligt inlägg där jag svamlade och märkte ord. Jag har svårt att sätta ord på vad jag sysslar med, eftersom jag är mitt uppe i det. När jag har nått dit jag vill och känner att jag har hittat en stabil punkt så kanske jag kan beskriva den. Just nu går jag på känsla.