Nekromanti Den effektiva sätt att oskadlegöra motståndare

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Jag kom på en effektiv sätt att oskadlegöra motståndare i Eon. Man skall have en stridskonst som har teknik Precisionanfall, Kross och Benbrytning. Sen ska man har en bra krossvapen i moment. När man kämpa mot sin motståndare som är mänsklig skall man använda tekniken Benbrytning och träffa mot deras nacke så att det kan bryta nacken av dom. Om de lyckats bryta nacken av dom bli de förlamat hela kroppen.
 

Eriol

Veteran
Joined
20 Jun 2001
Messages
74
Location
Zinkgruvan, en byhåla i Närke
jaa... eller varför inte tekniken Precisionsanfall, Stick och nån annan trevlig stridsteknik (sitter inte med Krigarens väg) typ uppföljning eller ripost och sedan skaffa ett jaktspjut och alltid göra kraftfulla anfall mot huvudet... med tanke på att om man kör med spjut borde man göra siså där 1t6+2 i grundskada för stick och sedan gör jaktspjut +3t6+2 gör man sedan stick +1t6 och kraftfullt kommer man upp i 6t6 i stick skada... har man en stridsskonst har man ju även för det mesta momentspecialisering och så är man nog som de flesta (70%) av spelarna i min splegrupp då de höjer sin favorit vapenfärdighet till 15 villket då ger 16 +1t6 till... allså 7t6 och automatiskt i huvudet... något som nästan jämt borde göra ont och om inte dödligt borde man kunna lyckas åstakomma uppföljningen..... lägg sedan till målpunkter och du är FARLIG!!

hmmm.. - tack för idéen.
-ääh varsågod!
 

skildran

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
71
Location
Stockholm
Låt mig kontra, jag har två fetbra stridstekniker på gång:

1. Bevingade foten (eller springa därifrån fort som fan)
2. Vässade tungan (snacka sig ur situationen efter bästa förmåga)

Båda har visat sig vara oslagbar i strid med de flesta typer av varelser. Vässade tungan skall till och med ha lyckats oskadliggöra en och annan drake enligt sägnen.

Förslag: Extra erfarenhetspoäng till spelare som lyckas prata sig ur kniviga situationer istället för att slå sig ur dem.

Ur stridskonsterna i »Krigarens väg« nämner jag »Avväpna« som den absolut bästa stridskonsten. »Greppa« torde vara den bästa specialiseringen i »Slagsmål«. Tillsammans utgör de en oslagbar kombination som tillåter äventyrare att ta — just det — fångar.

Knäck det om ni kan!
 

Eriol

Veteran
Joined
20 Jun 2001
Messages
74
Location
Zinkgruvan, en byhåla i Närke
Visst kan jag enbart hålla med dig om att kunna prata sig ur strider är det bästa sättet att besegra en motståndare men nu när han faktist bedde om en stridsteknik måste han ju få det...

Nu till det jag undrade över: 151???
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Kobold dax ?

Är det dags att kobolda ? =)
Snälla, tillåt mig.
Gör en Thism alv, sätt så mycket i STY som möjligt.
Skaffa en Serine'aé båge.
Gör en egen stridskonst med mom.spec Serine'aé båge, Precisions-anfall & Målpunkter.
Lägg ner alla dina enheter i bågen så att du får typ 22 i den. Med Mom specen så får du 23.

Sedan är det bara att plocka folk i nacken på 300 meter !
HA KUL !






skulle jag inte ha...
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Fungerar ej...

Läser man under 'Benbrytning' så är det en anfallsvariation för slag och sparkar. Därför kan Du inte välja 'ett bra krossvapen' som moment.

Hur som helst, slag och sparkar med teknikerna 'Kross' och 'Benbrytning' är väl inte så dåligt heller, och dessutom slipper man koboldstämpeln... /images/icons/wink.gif
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Inse nu för sista gången att stridskonster är till för... vi tar det från början. Man ska inte kolla på vilka tuffa slaktar-tekniker som finns med, man ska först och främst bestämma sig för vad man vill spela. Säg vapenmästare, bara för sakens skull, så att man får en stridskonst.
Då ska du först bestämma hur du vill att han ska vara, var han ska bo, du kanske får något på bakgrundsslagen som passar ihop med någon stridskonst i boken. Observera att jag inte tror att det är tänkt så att du ska titta vilken du kan göra mest skada med, utan snarare bakgrunden till din karaktär och icke regelteknisk information om stridskonstskolan osv.

Men om du vill spela för att "nedgöra motståndare så effektivt som möjligt" (dvs. vara en maskin som bara dödar och dödar) så kan du ju alltid satsa på... läs GrottrolletNaug's reply till ditt inlägg. Men jag tror seriöst att du får ut mycket mer nöje av att sluta tänka regeltekniskt...
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Re: Fungerar ej...

Om man väljer stridskonst bara för att vara så effektiv som möjligt får man nog koboldstämpel ändå.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Fungerar ej...

Om man väljer stridskonst bara för att vara så effektiv som möjligt får man nog koboldstämpel ändå.

Absolut. Nu tycker jag i och för sig inte att mitt förslag verkade koboldaktigt...
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Glöm inte att aktivera HTML! [nt]

Varför inte bara skaffa Naturens Styrka direkt? Inte för att det går, men du kommer säkert på nått.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Fungerar ej...

Va?

Att slåss är en ganska farlig sysselsättning. Om jag förtjänade mitt levebröd genom att just slåss skulle jag gärna lära mig slåss på ett så effektivt sätt som möjligt. I speltermer blir detta ekvivalent med "[att välja] stridskonst bara för att vara så effektiv som möjligt", men i verkligheten gör det mig bara till en tämligen smart person som bryr sig om sin egen överlevnad.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Fungerar ej...

Jo, men i Eon så är det av någon anledning mycket lättare att en mästerkrigare genom att träna med en skum lärare i ett kloster uppe i bergen än genom att faktiskt slåss i "verkligheten".

Kort sagt, det är alldeles för lätt (= kostar för få poäng) att lära sig stridskonster när man skapar sin rollperson, och stridskonsterna är alldeles för bra i förhållande till vanliga stridsfärdigheter.

/Henrik
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Fungerar ej...

Det finns tre typer av spelare vad gäller stridskonster (ska dra det så kortfattat som möjligt).

Typ 1 - rollspelaren: Denna person ser först på bakgrunden till karaktären och vad han helst vill spela. Sedan börjar han slå fram en karaktär och ser om det passar att han blir det. Om han inte passar (även med place) så, skit samma, välj ett annat yrke. Om han får grundförutsättningar för att bli vapenmästare, som spelaren vill, så väljer han det. Före man ska välja yrke ska man dock välja vad familjen har för bakgrund. Detta innebär att spelaren först måste välja var han ska vara bosatt. Exempel: En Asharier passar inte särskilt bra att ha en momolansk stridskonst, bara för att den är rå och slaktig, oavsett hur mycket personen bryr sig om sin egen överlevnad. Kort sagt: Han väljer stridskonst (om nödvändigt) efter PERSONEN.

Typ 2 - rullspelaren: Den här personen fungerar ungefär som person 1, förutom att han gör fel på ett moment. Först och främst läser han igenom Krigarens Väg, sedan gör han/väljer han en stridskonst som han vill ha, som är "effektivast". Sedan väljer han vilket land han vill bo i, vad för bakgrund han har, och så vidare. Han väljer alltså personen efter STRIDSKONSTEN. Detta verkar passa in på beskrivningen "att välja en så effektiv stridskonst som möjligt".

(lösningen skulle vara att SL bara har tillgång till boken och beskriver de olika skolorna och lärarna för spelaren, som i sin tur väljer sin rollperson efter Typ 1. Eller kort sagt: Se till rollen, inte reglerna!)

Typ 3 - råkobolden: Just på grund av allt koboldsnack tidigare här tänker jag bara nämna att råkobolden fungerar så här: Han väljer det absolut värsta han kan få tag på och sitter totalt jättemånga timmar och knåpar på sin stridskonst, rustning, sina vapen och stridsfärdigheter tills han är en jävla fiende-mixer när han kommer ut från rollpersons-tryckeriet.

Men det här är ju bara mina ringa åsikter... snälla... dra inte upp en kobolddiskussion om det här nu /images/icons/wink.gif
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Su'nai Petya

Hur kommer det sig då att att den unika stridskonsten Su'nai Petya (sid.63 KV) har benbrytning och det enda momentet i stridskonsten är just 'Petya'.

Och nej, det står inget om det i erratan.
Såklart man kan bryta ben med krossvapen, och därmed så kan man även brytaben extra bra (läs 'benbrytning') med krossvapen.

Såklart.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Su'nai Petya

Hur kommer det sig då att att den unika stridskonsten Su'nai Petya (sid.63 KV) har benbrytning och det enda momentet i stridskonsten är just 'Petya'.

Därför att det står fel under antingen 'Benbrytning' eller 'Su'nai petya'.

Sedan kan tilläggas att Su'nai petya redan har diskuterats en gång, då även tekniken 'Avancerade kast' ingår. Avancerade kast kan som bekant bara utföras efter kopplade grepp, och 'Grepp' ingår ej i Su'nai petya.


Och nej, det står inget om det i erratan.

Och nej, det står ingenting om 'Benbrytning' heller i erratan.


Såklart man kan bryta ben med krossvapen, och därmed så kan man även brytaben extra bra (läs 'benbrytning') med krossvapen.

Logiskt sett, ja.
Vad är då argumentet till att inte låta det vara så? Enkelt... "Stoppa kobolderna!"
 
Top