Nekromanti Den effektiva sätt att oskadlegöra motståndare

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Su'nai Petya

Alver: Förbannelsernas folk, sid.70, Petya
Petya är ett tämligen unikt vapen som inte förekommer någonstans annars än i den alviska arsenenalen. Det är ett ganska ovanligt vapen som sällan ses på slagfältet, utan mest används för uppvisningar och dueller. Petya används oftast av Kiriya som på något sätt har en förmåga att utveckla som inte duger på slagfältet. Vapnet består av en tunn, precisionsmidd stålkedja med två tyngder, en i vardera änden. Vapnet är ungefär 12 fot lång. En skicklig Petya-fäktare kan använda den cirkulerande rörelsen för att hålle kedjan igång för att parera med, snärja motståndarens vapen och kropp, eller för att skicka iväg en ände med en sådan kraft att den utan problem krossar en oskyddad skalle.

Jag vill lägga tonvikten på orden Snärja, kropp, krossa och skalle.

Måste jag elaborera utöver detta ?

Perenna

Swordsman

Jag vill lägga tonvikten på orden Snärja, kropp, krossa och skalle.

Lägg istället tonvikten på stridskonsten Su'nai petya, i Krigarens väg:

"Moment: petya (Ob3T6). *PUNKT*"

Ingenstans finns 'Grepp', som är ett krav för 'Avancerade kast'.

Lägg även betoningen på tekniken 'Benbrytning' i Krigarens väg:

"Benbrytning är en anfallsvariation som man utför med en spark eller ett slag."

Petyan är varken en spark eller ett slag...

Som sagt, jag talar om de SKRIVNA OFFICIELLA REGLERNA. Det är en sak att komma med egna husregler eller tillägg, som i vissa fall kan vara bättre än de officiella, men det innebär inte att de automatiskt blir officiella för att Du tycker det.

Dessutom kan Du krossa en skalle med ett vapen som endast ger Ob1T6 i skada, oavsett om Du har tekniken 'Benbrytning' eller ej.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jag har en seriös lösning...

Tänk så här. Man kan inte tillverka artefakter såsom solsvärdet genom alkemi. Exempelvis.

Då kan du helt enkelt se det som undantaget som bekräftar regeln, att benbrytning (eller vad det nu heter), kan användas med petyan. Om Neogames läser detta, och dessutom inte uppdaterar erratan, så har du fått det bekräftat! /images/icons/crazy.gif
Nu tänker du, "jaha, varför kan man inte ha det i någon annan stridskonst då?"
Svar: För att det är... Su'nai Petya (*trumljud och strålkastare*)! /images/icons/wink.gif Helt enkelt. (och nej, man kan inte göra en ny petya-stridskonst med benbrytning, för då är det bara nån som går och utnyttjar det, den är helt enkelt unik på det sättet)

Det är den lättaste lösningen...

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Vad kallar man ett anfall för med ett krossvapen för ?
Ett hugg ?, ett stick ?
Ett slag kallas det för. Så om man vill vara larvig och hårdra på texten som står så fungerar visst benbrytning för krossvapen eftersom deras attack kallas för 'slag'.
Å andra sidan så står det tillsammans med spark vilket implicerar knytnävsslag.

OFFICIELLA REGLER kan stoppas in i någon mörk låda nånstans. Jag har inte citerat en enda officiell regel i hela den här tråden(utöver den lilla hänvisningen till Su'nai Petya).
Den enda jag har hänvisat till, var en av Krilles ambitiösa texter om ett tufft alviskt vapen.

Om vi struntar fullständigt i reglerna och tänker logiskt istället.
Om du kan sikta med ett knytnävsslag så bra så att du kan inrikta dig på att bryta ben, så borde du kunna sikta lika bra med en knölpåk eller en trästav för att uppnå samma effekt.
Därtill så står i det i Petya beskrivningen att man kan snärja folk, så antar jag att det är meningen att man kan använda Petyan ungefär som en Bola och snärja folk, sedan dra dom mot sig och gör någonform utav höftkast med deras fart. Sedan står inte Anfallsmanövern greppa bland momenten, och det är troligtvis för att greppa med en petya är så pass skiljt ifrån greppa med händerna så att man inte ville använda vanliga greppa. Sedan så hade man inte orken/tiden/lusten/platsen för att göra en ny anfallsmanöver av typen greppa-saker-med-petya.

Så om vi tänker logiskt hur vapnet är konstruerat så borde vi kunna greppa,kasta och bryta ben med det.

Det är i alla fall så jag ser på det hela, men det kanske bara är jag.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Jag har en seriös lösning...

Diplomatiskt sagt, men ...

Varför inte ha kunna ha benbrytning i några fler stridskonster med krossvapen?
Det är ju jättenaturligt att bryta ben med krossande skada, det är typ allt krossande skada faktiskt är bra på. Klart att man sedan kan lära sig speciella tekniker för att krossa ben på folk med annat än knytnävar och fötter...

Freelancer

Warrior
Kvickt anfall-målpunkter-precisionsanfall, vanliga anfallet-målpunkter-precisionsanfall, uppföljning-målpunkter-precisionsanfall......
Sen om man använder "KROSS" "HUGG" eller "STICK" år väl upp till en själv.... har man benbrytning eller dödande anfall, så blir det ju ännu värre förstås =) Sen kan man säkert hitta fler roliga saker o göra...
Är man ambidextriös eller har tekniken två vapen i en stridskonst, kan man ju göra lite fler anfall =)

Freelancer

Warrior
Re: Fungerar ej...

Varför ska man inte kunna använda krossVAPEN med benbrytning???
Förstår du vad dumt det låter????
Ska det vara lättare att bryta nackkotor med en fot, än med en Binderrakkhammare???
Där kan jag inte hålla med dig...

Master Pelle

Warrior
Alla stridskonster handla inte bara om spöa skiten

I alla stridskonster handla bara inte om spöa skiten av någon men varje stridskonster har sin form av sin sätt att slås och har värdighet liksom den alviska svärdskonsten Su'nai conornin. Men ochså vissa stridskonster har ju filosofi som har med gör deras stridskonst. Tar exempel min stridskonst som jag har skapat.

Fairnale väg
Även känd som: -
Tillgänglighet: Unik.
Plats: Hos Thiola Fairnale, vanare-man.
Antagningskrav: VIL> 14.
Moment: Greppa, Slag, Spark.
Besläktade vapenfärdigheter: Slagsmål (+Ob1T6).
Tekniker: Avancerade kast, Balans, Bedövande slag, Fällning, Hög Spark, Kvick försvar, Meditation, Mental Koncentration, Målpuknter, Precisionsanfall, Snabb återhämtning, Utmanövring, Vaksamhet.
Sekundära färdigheter: Filosofi (Fairnale väg), Läkakonst, Musik (flöjt), Undvika.

Fairnale lära utveklade av en man som heter Thiola Fairnale och han har lärd sig från alviska stridskonst till västerländ stridskonst och gjorde om till sin egen stil som använd främst för försvar. Thiola har stötts på rövare som försöker rånar från stackart resade men då hindrade Thiola rövarna så att de gav upp och gör vad som helst att han inte göra illa dom mer. Thiola tog dom som hans lärjunga och lärde dom Fairnale väg så att de blev hederlig folk och börja sprida om Fairnale väg. Fairnale väg handla om man ska liva i harmoni, hjälpa och vårda om andras liv som behövs.

Martin Eriksson

Veteran
Nej det fungerar inte

Det är ju just det att det är ligerer teknik i att krossa ben med slag och sparkar.....att bara slå nån jävligt hårt med ett krossvapen är inte så jävla svårt egentligen....

Pröva att knäcka benen på nån med en stor stridshammare...inte så jävla svårt eller hur...det blir lite svårare att göra det med ett slag eller en spark.

Om sen man har tekniken benbrytning i Su'nai Petya är nog bara ett misstag...borde inte utnyttjas till att pg'a ännu mer.

Perenna

Swordsman

Varför ska man inte kunna använda krossVAPEN med benbrytning???
Förstår du vad dumt det låter????
Ska det vara lättare att bryta nackkotor med en fot, än med en Binderrakkhammare???
Där kan jag inte hålla med dig...

Du behöver inte hålla med. Det finns för övrigt ingenting som säger att jag själv håller med. Det är helt enkelt Eons officiella regler.

Perenna

Swordsman
'Slag' (lite oseriöst)

Ett slag kallas det för. Så om man vill vara larvig och hårdra på texten som står så fungerar visst benbrytning för krossvapen eftersom deras attack kallas för 'slag'.
Å andra sidan så står det tillsammans med spark vilket implicerar knytnävsslag.

...det är alltså så de riktigt stora generalerna vinner sina slag? Ett färdighetsslag, och motståndararmén bryter ben och armar...

Freelancer

Warrior

Det var inte min mening att göra ett utfall mot dig... men det låter rätt dumt att man inte ska kunna använda tekniken tillsammans med ett krossvapen...

Perenna

Swordsman

Det var inte min mening att göra ett utfall mot dig... men det låter rätt dumt att man inte ska kunna använda tekniken tillsammans med ett krossvapen...

Det gör det kanske... Det beror lite på hur Neogames har tänkt sig tekniken, men jag får hålla med till stor del. Däremot har lösningen dragit ned på koboldismen, och det är, enligt mig, ett näst intill lika bra skäl som ett logiskt /images/icons/wink.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: 'Slag' (lite oseriöst)

Ja vill man vara larvig så kan man ju vara det...

Hur som helst så framhåller jag fortfarande att:
Om du kan sikta med ett knytnävsslag så bra så att du kan inrikta dig på att bryta ben, så borde du kunna sikta lika bra med en knölpåk eller en trästav för att uppnå samma effekt.

Det vore ganska absurdt om man inte kunde bryta ben lika bra med en trästav eller en knölpåk som med sin hand.

Därför anser jag att tekniken borde kunna appliceras på vapen.
Vad du anser är en annan femma.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Scahamar + Eon 2 = ?

Har inte boken framför mig, men det ser ute ungefär så här.

två saker.

1) Om schamanen låter sin egna kropp dö av att medvetet låta sin själ lämna den så tappar han Qadosh (Ob1T6 ?)

2) Om schamanen med våld tar över en annan (besjälad)varelses kropp så tappar han Qadosh (Ob1T6 ?). Ett undantag finns för denna regel och det är om offret har dödat schamanen.

Nåt sånt är det. Så om man gör lite fula saker så kanske man hamnar på en jefla massa minus qadosh.

EX)Anta att den kamorianska schamanen 'Hr'kkl' (alias glansöga) har en qadosh på -15. Glansöga hade värkligen inte väntat sig den Jargiska Inkvisationen och tittar förvånat på den beridna krigaren som sätter sitt svärd rakt i Schamanens bröstkorg. Glansögas själ lämnar kroppen pga perforering. Glansöga knuffar ut den jävla inkvisitorn ur sin kropp och intar sin nya kropp.
Inkvisitorn var 28 år när glansöga gick in i kroppen och åldras därmed momentant till en åldar av 28 + 15 = 43 år. Detta innebär att Glansöga måste slå 43 - 35 = 7 st åldringsslag.

Vi kan konstatera att det suger att ha negativ Qadosh. Så man vill nog inte bryta mot dom universella schaman reglerna.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: 'Slag' (OT)

Oavsett om du har sagt det eller inte så är det en annan femma /images/icons/grin.gif

Jag kan inte tro att vi har tjafsat regelbjäffs och hårdragningar i flera led nu. Störtlöjligt.
Nu tycker jag vi lägger ner den här tråden.

Darkly Noom

Veteran
Men mesigaste

Men en fråga då? Vad e re för kul med det. En runda och PANG det är slut? Inget blod och inga tarmar. Jag skulle nog vilja kalla dig för en fegis. Skaffa dig ett avståndsvapen om du nu vill mesa dig