Nekromanti Den egna världen: hur får man spelarna att läsa?

Krille

Super Moderator
Antag att ni ska precis börja spela i en ny värld. Det spelar inte så stor roll om den är hemmagjord eller om det är en nyinköpt spelvärld som inte är World of Darkness eller Eberron eller Forbidden Realms som alla redan kan. Poängen är att du har en ny cool värld, du är spelledare, och du skulle gärna se att dina spelare läste in sig på världen de med. Du har redan, eller kan sammanställa på enkelt sätt, detta material i ett format som spelarna kan få ta del av. Det är inte allt för omfattande heller, men det är en hipp tripp om spelarna kikar på det innan de gör sina gubbar.

Hur skulle ni delge materialet till spelarna, och hur skulle ni motivera dem att tillgodogöra sig det?

Storuggla

Champion
Re: Den egna världen: hur får man spelarna att läs

Jag skulle, eller har, emaila dem saker som "En dag i X's liv" där X är den glada rymdfararen, Thumis-prästen i Jakalla eller tuttninjan i Tokyo. Speciellt om spelvärlden var lite annorlunda gentemot vår.
Kanske ett typiskt uppdrag, rymdresa eller bara den dagliga ritualen.
Sedan skulle jag erbjuda allehanda text via email om saker jag tyckte var nyttiga att veta/spännande, men som mina spelare somnade av. För jag är inte så bra på att sålla agnarna från vetet.
Hur motiverar jag dem att lära sig/läsa? Med lockelser om en tuff spelvärld, tuttar och influtande på kampanjen om de engagerar sig. Men det gör ingen ändå...

Storuggla, powerful stuff

Marcus J

Hero

Jag är osäker om jag köper premissen.Ett enligt mitt tycke bättre sätt att få motvilliga läsare att in hämta information om världen är att få informationen genom spelande. De första rollpersonerna kanske blir då sådana som inte heller har så stor koll på världen, spelarna lär sig om världen genom rollpersonernas misstag etc.

Jag tror att det är lättare att få spelarna som är motvilliga läsare att gå med på att spela ett oneshot med sådana karaktärer än att få dem att läsa ett material om världen. Många spelare har man inte detta problem med eftersom de läser väldigt mycket. Att då få dem att läsa ett litet informationsblad om världen är inte en svår sak.

Annars så gäller det att klä in materialet i så fin förpackning som möjligt och att göra det intressant när de väl har börjat läsa. Långa geografiboks liknande texter får då göra plats för lite kortare texter som kan få dem att hålla intresset uppe. Jämför Illustrerad Vetenskap med valfri skolbok.

/Marcus är trött och inser att hans svar nog inte hjälpte så mycket.

Ulsak

Veteran
Skicka materialet, be dom utifrån textens innehåll skapa en bakgrundsstory på en a4-sida i i Word ( eller motsvarande geeky texteditor) som hemläxa.

Att lära utan att göra är som att älska utan att göra

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Spela in en tv-serie som utspelar sig i vä...

Tror inte jag på rak arm kan peka ut mer än en handfull spelare som skulle läsa mer än 3-4 sidor spelvärld om jag bad dem. Så istället får de lyssna igenom en monolog från mig innan vi kör igång med varje nytt spel.

Zire

Swashbuckler

En jätteklump till text kan lätt bli avskräckande, medan flera korta, kärnfulla texter är lättare att motivera sig till att läsa.

Annars kan du dela ut olika information till spelarna (och låta dem veta det), då blir det lite roligare att läsa (då man har chans att få kunskap som är unik i spelgruppen).

Slutligen så kan man ju krydda presentationen genom att göra ett bildspel med nedladdade bilder och musik lagd till texten.

- Zire

thark

Hero

Om en spelledare gjorde så mot mig som spelare utan att jag redan var intresserad av spelet/världen och "såld" på dess coolhet skulle jag ge spelledaren långfingret--tvångsläxor får jag nog av I Verkligheten™, rollspel spelar jag för att det är kul. (Och varande den grinige typ jag är, skulle jag förmodligen ha varit på väg att läsa in mig innan men tappat lusten när det framställdes som ett obligatorium--eller fiskades med in-game-belöningar, vilket i praktiken är mer eller mindre samma femma.)

Så kruxet är att sälja spelarna på konceptet så de själva blir sugna på att undersöka det.

Min generella utgångspunkt skulle vara att gemensamt enas om ett koncept som alla runt bordet är "sålda" på redan innan man börjar planera ihop något och kan kringgå hela besväret.

Det är dock inget svar alls på Krilles problematik, och jag har heller inget sådant svar. Jag vet med mig att jag själv lätt blir ohälsosamt fascinerad med olika fantasivärldar men har full förståelse för att andra inte delar samma fascination och tycker heller inte man kan kräva eller förutsätta det. Ser fram emot att se andras tips i tråden. :)

Troberg

Sinister eater
Re: Den egna världen: hur får man spelarna att

Man lurar dem (fast det kanske är sant).

* Säg att det finns viktiga ledtrådar för kampanjen.
* Säg att det ger bra tips om vilka karaktärer som är lämpliga.
* Skriv ut det och dela ut det långt i förväg. På så sätt behöver de gå på dass innan speltillfället, och det är oftast där man har tid att läsa, även om man har en stressad tidtabell i övrigt.

MrG

Swashbuckler

Jag brukar sammanfatta och skära ned det till det vesältliga på ett eller två stycken text och bifoga det i inbjudan till första speltillfället, så får de texten först och sedan fråga om de vill vara med på det.

Kan jag inte formulera essänsen till världen till bara ett par stycken är jag inte nöjd utan klurar vidare tills jag kan det :gremgrin:

Sedan vet jag att mina spelare nog har en maxgräns på någon A4, men att de kommer fråga om de detaljer som de är mest intresserade av.

Krille

Super Moderator

Om en spelledare gjorde så mot mig som spelare utan att jag redan var intresserad av spelet/världen och "såld" på dess coolhet skulle jag ge spelledaren långfingret--tvångsläxor får jag nog av I Verkligheten™, rollspel spelar jag för att det är kul.
Om jag säger så här då: jag förutsätter att spelarna är sålda men okunniga om detaljerna samt lata. Mitt mål är fortfarande att förhöja spelvärdet för samtliga spelare, och jag tror att de har större möjlighet att inte bara interagera i världen utan även gilla spelet om de känner till världen.

Samtidigt håller jag med dig om att tvångsläxor är skittrist. Det är inte det som jag vill ge dem. Helst skulle jag nog vilja ge dem ett slags piller som när de svalde det gav omedelbar kunskap om världen, utan något hemskare än en klunk vatten att skölja ner pillret med.

Men tyvärr finns inga sådana piller, så om jag vill att spelarna ska ta till sig världen i förhand så får jag göra det i en form som inte är en tvångsläxa.

Har du några förslag på vad den formen skulle kunna vara?

thark

Hero
Nej. :)

Jag citerar mig själv:
Det är dock inget svar alls på Krilles problematik, och jag har heller inget sådant svar. [...] Ser fram emot att se andras tips i tråden.

Med andra ord, ett improduktivt inlägg som vanligt.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet

Kör en kortare sittning i form av en prolog med färdiggjorda rollpersoner. Skriv världsinfon som ett ingamedokument som de hittar under mötet (en handout helt enkelt), och som har betydelse för berättelsen.

Sen kan de gå hem och göra sina riktiga karaktärer med instruktionen att dessa ska ha någon form av relation till prologen.

Föreslår

Christian

EchonCique

Hero
Instämmer

Det är i linje med vad jag tänkte föreslå själv.

Det jag gjort personligen är att sammanställa information om spelet på ett A4, i en fiffig och snygg design. Detta har de fått läsa på eget bevåg, då det inte är avgörande för om de får spela eller inte. Däremot kommer de förstå en hel del saker och kunna få bättre upplevelse av att spela efter att ha läst pappret.

Det andra jag då skulle föreslå är att spela ett första spelmöte och väl under det, kommer de över ett eller flera dokument/saker i spelet som du ger dem i form av handouts. Dessa handouts förklarar det du vill ha förklarat.

Det sista alternativet är nog det bästa, då det binder ihop spelande med utveckling och intag av information.

Pom

Swashbuckler

Annars kan du dela ut olika information till spelarna (och låta dem veta det), då blir det lite roligare att läsa (då man har chans att få kunskap som är unik i spelgruppen).
Så har jag gjort ibland. Någon sida med mycket allmän världsinformation som får ligga framme på spelbordet att ögna igenom när man har någon minut över. Men sedan någon sida hemlig info till varje spelare, beroende på vad de spelar för karaktär. Jag individualiserar inte hur mycket som helst, men gör sidor typ "vad de flesta krigare vet", "vad de flesta präster och paladiner vet".

Men jag har kört föreläsningsstilen också. Det blev inte bra, främst pga att en av deltagarna tog med sin partner och ville introducera henne till rollspel. Det korta anförande/seminarium jag tänkt mig för mina erfarna spelare blev interfolierat med rollspelselementa.

Annars brukar jag försöka grunda kampanjidén långt i förväg och diskutera i olika sammanhang varför jag vill starta en ny kampanj och vad spelarna har för synpunkter på hur den bör vara.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb

Jag är ganska ny på det här gamet... alltså inte spela rollspel då utan att presentera en ny/egen värld.

Tidigare så har mina spelare redan varit insatta i spelvärlden (så till den grad att de kan den bättre än jag själv - och jag gör ständiga tabbar som inte de gillar. :gremfrown: ) Eller också har vi byggt upp spelvärlden tillsammans - exempelvis, jag som spelledare konstaterar att det finns en "stark" kung i landet och spelarna konstaterar att kungens dotter är några och åtta år, varpå vi under den blivande kampanjen bollat vidare med infall och idéer kring temat - med mig som Sl som slutligt kodkänner infallen. :gremsmile:

Alltså är det först nyligen (det sista året eller så) som jag börjat introducera egna färdiga (nåja) världar för spelarna. Inte för att jag inte tidigar snickrat på egna världar, men det är först nu jag börjat vilja själv tala om exakt vad som gäller i världarna. Det och införandet av tex Västmark har gett mig en helt annan syn på spelledandet, tidigare har jag ju inte behövt förklara så mycket för att spelarna direkt ska koppla till vad som är på gång. Iofs en nackdel när det gäller saker som rollpersonerna inte ska känna till, men underlättat har det när det gäller världen så att säga.

Så till problemet:

Jag har försökt lösa det hela på två olika sätt:

- En långrandig föreläsning i början på spelmötet där jag försökt förklara vad världen går ut på... tex. i världen finns inte längre Amerika som en stat, det är i framtiden och Europa mm är en enda stor stat. Där finns en obehaglig bla bla bla...
Resultatet är att jag föreläser samtidigt som mina spelare slår upp rollpersoner och hör med bara ena örat. Inge bra...

- En kort beskrivning om världen på en A4, tidslinje en A4 och om deras nya företag en A4 (se bilaga). Respektive en A4 om deras egna rollperson. Spelarna behöver alltså bara sätta sig ned en halvtimme eller så och läsa igenom. Spelsystemet är inte nytt... så de behöver inte bekymra sig om det.
Resultat; Första försöket så hade spelarna inte riktigt läst igenom allt. Speltillfället flög dock fram och var väldigt trevligt (trots att jag som SL slogs med 39 graders feber)
Andra försöket (annan grupp) gick inte alls, mycket berodde nog på att spelarna inte var intresserade av att lära sig en ny värld utan ville gå till gamla beprövade kort (Eon i detta fall)

Så vad ska jag säga... det hela hänger alltså på att spelarna är intresserade, oavsett metod.

Jag drömmer givetvis om att kunna bygga en kampanj på min egenhändigt skrivna romanserie någon gång i framtiden, det vore det ultimata helt enkelt. Men det är ju också vad det är i dagsläget - en dröm.

Tills dess lyssnar jag vidare på alla möjliga goa knep för att lura spelarna att spela... hm, kanske ska hysta iväg en bok (Skymningshem - Andra Imperiet eller Gondica tex.) till mina spelare och låta dem läsa in sig på den världen... kanske det är en lösning... hm....

Honken

Hero

Hur skulle ni delge materialet till spelarna, och hur skulle ni motivera dem att tillgodogöra sig det?

Ur spelarsynpunkt så tror jag inte man ska komma med en lunta papper och förvänta sig att de kan det. Utan man får istället delge spelarna information under spelets gång. Sånna där saker som är relevant för situationen de befinner sig i, eller information som kanske skulle ändra det sätt de skulle agera mot en NPC eller en grupp NPC.

Men det får ju inte bli en oinspirerad uppräkning av namn, platser, årtal. Då blir det ju bara korvstoppning, och det är ju inte så roligt i längden.

/Honken

ro83rt

Swordsman

Det beror ju lite på hur gruppen spelar. Om spelarna agerar fågelungar och SL mamman så blir det ju svårt att göra på något annat sätt än att spela in sig i världen. Att spelarna själva skulle inse att de ska bidra är en något som befinner långt bakom horisonten. Om SL å andra sidan alltid suttit som en girig drake på att som kallas värld och äventyr är det bara att bita i det sura äpplet.

Jag tycker att spelar-input är bra och därför skulle ett tag i förväg börja snacka om den nya coola värld jag snubblat över. Då gäller det givetvis att använda sig av alla fula försäljningstips som helst. Resultatet är givetvis att spelarna själv ska vilja spela i världen.

Att dela ut papper eller hålla lektion precis före mötet tror jag är bortkastat. I det läget tror jag mer på att spela in sig i världen. Bättre är då att få spelarna tycka det verkar så häftigt att de hellre läser om världen än att kollar på Timeout. Vanligtvis så finns det gemensamma uppfattningar i gruppen om vad som är häftigt och dessa ska givetvis utnyttjas till fullo.

Bjud hem din grupp på fika och nybakta bullar. Sedan är det bara att börja sälja konceptet. Prata, visa bilder och låt alla komma med förslag på förändringar som du också respekterar och för in i världen. En viktig detalj är att du inte överarbetar. Ibland är det bara så att det blir till att släppa världen och om du då har lagt ner massor med tid på essäer, egna illustrationer, PP-presentationer och egenkomponerad musik så är det lätt att bli en smula bitter. Börja i liten skala och känner du gensvar kan du börja utveckla dig.

PAX

Jordisk Äventyrare

Kommer ju in i tråden lite sent här men min tanke om det hela.

När jag läser din frågeställning låter det mestadels som att du vill utgå från ett skrivet dokument som kan stickas i näven på dina spelare. Då har du säkerligen kommit en bit på vägen. Kanske 30%.
Som spelare tycker jag det är ganska så tråkigt att behöva läsa in information om den är alltför lång. Som SL tycker jag det är ännu mer jobbigt att sammanställa all info till ett vettigt kort koncept.

Eftersom jag själv står inför att påbörja en minikampanj så har jag själv tänkt att försöka samla spelarna en kväll för endast världsåskådning. Liknande uppslag nämdes nedan. I stort sett får det bli ett par timmars presentation/predikan från mig om spelvärlden och rollpersonernas insatta läge i den. På detta sätt kan jag kontrollera vad de behöver veta och även styra upp sådant som spelarna tror sig veta. Ty vi har använt spelvärlden tidigare men jag vill kasta om olika saker i den och förnya den.

Oavsett om det är en ny superhäftig spelvärld eller en gammal som behöver omstartas så vill du ju ha kontroll från början. Dessutom kan du ge svar direkt på spelarnas frågor. Likaså kan man under detta tillfälle gå igenom spelmekaniken och kanske en del andra saker som missats vid rollpersonernas framslagning.

Framställan av världen ska kanske till och med göras innan rollpersonerna är skapade. Spelarna vet då mer vad spelet är för något. Vilka typer av rollpersoner man kan spela och gemensamt kanske de kan skapa en bas att utgå ifrån. Förutsatt att du nu vill de ska vara en sammansvetsad gruppering redan från början.

Slutligen kanske dina spelare ifråga har en önskan om hur de vill få informationen presenterad. Vill de läsa din nedkortade bibel själva eller vill de ha en predikan...

neowyn

Swordsman
Jag har suttit och klurat på samma sak som du en tid nu och kommit fram till detta...
Först skall jag skriva ihopp en enkel världs beskrivning, ca 1 A4 med en beskrivning i stora drag.
Sedan planerar jag att göra 2 stycken prologer. Rollpersonerna får slå fram sina grund färdigheter men sedan blir det inte mycket mer. Vid det första speltillfället sedan tänkte jag att de skulle spela sina karaktärer som 10 åringar. De får då prova på ett antal olika yrken och det skall finnas en mentor närvarande för hela gruppen i form av en munk.
Andra prologen är rollpersonerna 15 år gamla och får åter igen spela sina rollpersoner, denna gång får de gärna inrikta sig lita mot de saker de tyckte vara kul i första prologen.
Så slutligen vid speltillfälle tre så placerar de ut färdighetsvärden mm och gör klart sina rollpersoner.
I de båda prologerna så tänkte jag lägga in kortare pass med lektioner av mentorn där informtion om världen delges.

Jag vet inte hur detta kommer att funka men jag hoppas på gott resultat

Rickard

Urverk speldesign
Inte läsa, utan uppleva!

"Jag vet inte hur detta kommer att funka men jag hoppas på gott resultat"
Jag är som dig och gillar att spela fram saker (eller missförstod jag dig?). Det finns många olika sätt att göra det på. Din lät trevlig. Själv hade jag tänkt att låta rollpersonerna vakna upp med minnesförlust när jag ska dra igång SLA Industries-spelande. De minns inget, men de kommer att få flashbacks, hintningar, uppleva en helt ny värld och under spelets gång komma ihåg sina färdigheter. Det gör också att det inte gör något om de möter den mordiska gothvärlden med ögon från vår värld. De kommer ju inte ihåg sina moraliska värderingar, eftersom de inte minns sin bakgrund.

/Han som aldrig skulle förutsätta att spelarna läser något, men har upplevt spelare som faktiskt velat läsa