Re: Den egna världen: hur får man spelarna att läs
Jag skulle nog skrivit hemläxa med kursiv text, eller inom citationstecken. Är det så känsligt att behöva arbeta lite med materialet för att förhöja spelkänslan och komma igång utan att traggla formaliteter i den oändliga?
Är jag upphetsad kring det hela så lägger jag ner alldeles för mycket tid på det utan att någon ber om det. Börjar det däremot presenteras mer eller mindre förtäckt som "okej, för att få spela så måste ni göra x och y och z" kommer det lite irrationellt en motreaktion—"vadå, tror du det är nån jäkla ynnest att få spela i din kampanj?". Som sagt, inte nödvändigtvis rationellt. Och det är ju just den problematiken som Krille vill komma åt (som jag ser det; han kanske inte håller med om min formulering).
Från motperspektivet alltså; vi vill få spelarna att vilja läsa spelmaterialet, inte dra dem i nosringen allt för uppenbart för att göra det (och hit räknar jag sådant som att locka med belöningar). Dvs, om man nu tycker det är ett meningsfullt mål att sträva efter.
Men nu är jag överdrivet negativ och ska inte uttala mig vidare i tråden förrän jag kommit på något konstruktivt att säga.
Sen har jag en nyhet om Verkligheten. Även nu, lååångt efter skoltiden, måste i alla fall jag läsa mina "hemläxor", inför möten, föredragningar och annan skit.
No shit? Du är välkommen att gissa varför jag skrev just I Verkligheten™, och inte "i skolan" eller så. Men tack för patroniseringen; ja, jag har både studerat på högskola och varit ute i "arbetslivet", vad det nu har med något att göra.