Nekromanti Den egna världen: hur får man spelarna att läsa?

Johan K

Gammal & dryg
Hur skulle ni delge materialet till spelarna, och hur skulle ni motivera dem att tillgodogöra sig det?
Gör dem nyfikna, helt enkelt. Gör reklam för världen som du tänkt att spela.
har man väl fått sepalna nyfikna så tror jag att man läser det frivilligt faktsitk.
Sedan så kan man åx helt enkla säga att det vore förbanant bra om man hade läst om det hela. Så att alla har fått samam information om vad som skall speals.
Hur man delger det hela, enkalst är om man helt enkelt delar utåå de böcker man har, vilket kan iof var lite tidsödande om man bara har en bok. Elelr om man nu har gjort nått eget så kansek man har det på pdf så man kans skicka ut det hela.

Dilandau

Myrmidon
Re: Den egna världen: hur får man spelarna att läs

Detta känns lite som min tidigare tråd, Att hypa sin kampanj.

Kan meddela att det går ganska bra. Skickar bild- och textpuffar till spelarna någon gång i veckan. Korta texter som berättar något häftigt om spelvärlden. Samt bild som illustrerar häftigheten (därav min bildsök-tråd.

Alla verkar ganska hypade -- och de har lärt sig lite om världen.

Ulsak

Veteran

Oboy!

Jag skulle nog skrivit hemläxa med kursiv text, eller inom citationstecken. Är det så känsligt att behöva arbeta lite med materialet för att förhöja spelkänslan och komma igång utan att traggla formaliteter i den oändliga?

Sen har jag en nyhet om Verkligheten. Även nu, lååångt efter skoltiden, måste i alla fall jag läsa mina "hemläxor", inför möten, föredragningar och annan skit.

thark

Hero

Jag skulle nog skrivit hemläxa med kursiv text, eller inom citationstecken. Är det så känsligt att behöva arbeta lite med materialet för att förhöja spelkänslan och komma igång utan att traggla formaliteter i den oändliga?

Är jag upphetsad kring det hela så lägger jag ner alldeles för mycket tid på det utan att någon ber om det. Börjar det däremot presenteras mer eller mindre förtäckt som "okej, för att få spela så måste ni göra x och y och z" kommer det lite irrationellt en motreaktion—"vadå, tror du det är nån jäkla ynnest att få spela i din kampanj?". Som sagt, inte nödvändigtvis rationellt. Och det är ju just den problematiken som Krille vill komma åt (som jag ser det; han kanske inte håller med om min formulering).

Från motperspektivet alltså; vi vill få spelarna att vilja läsa spelmaterialet, inte dra dem i nosringen allt för uppenbart för att göra det (och hit räknar jag sådant som att locka med belöningar). Dvs, om man nu tycker det är ett meningsfullt mål att sträva efter.

Men nu är jag överdrivet negativ och ska inte uttala mig vidare i tråden förrän jag kommit på något konstruktivt att säga.

Sen har jag en nyhet om Verkligheten. Även nu, lååångt efter skoltiden, måste i alla fall jag läsa mina "hemläxor", inför möten, föredragningar och annan skit.

No shit? Du är välkommen att gissa varför jag skrev just I Verkligheten™, och inte "i skolan" eller så. Men tack för patroniseringen; ja, jag har både studerat på högskola och varit ute i "arbetslivet", vad det nu har med något att göra.

Ulsak

Veteran

No shit? Du är välkommen att gissa varför jag skrev just I Verkligheten™, och inte "i skolan" eller så. Men tack för patroniseringen; ja, jag har både studerat på högskola och varit ute i "arbetslivet", vad det nu har med något att göra.

Ok, sorry. Nu var det jag som var lite arrogant. Utgick från att du var en skolpojk, du med. :gremgrin: Men du är överdrivet negativ. Det kan [vara både roligt och givande för spelet att få nåt att bita i. Kalla det vad du vill.

neowyn

Swordsman
Re: Inte läsa, utan uppleva!

Du förstod mig helt rätt. Minnes förlusten har jag också funderat på men jag vet inte hur jag skall göra i spelet när rollpersonerna minns saker och då framför allt färdigheter. Hur har du tänkt lösa det?