Nekromanti Den förbannade frågan om att gå upp i nivå igen.

KamiFisk

Hero
Jag vill egentligen inte ha ett system där man delar ut xp efter sessionen. Vad jag är ute efter är snarare ett smidigt system där man ökar i nivå i de färdigheter man använder.
Tanken var att vid varje perfekt slag och varje grovt misslyckande, får man en dutt, när duttarna nått ett visst nummer ökar färdigheten. Mouseguard är ett bra exempel på det här. Dock sträcker sig mina värden mellan 1-45 och att bokföra det antalet duttar skulle bli väldigt omständigt.
Någon som har några bra okomplicerade idéer för hur man skulle kunna lösa detta på ett smidigt sätt?

Jocke

Man med skägg
Jag tänker lite fritt här:
Att sitta och räkna bluttar när man vill höja typ tio gånger och inte en gång känss segt.

Jag har ett motförslag.
Varje möte så kryssar man i "jag har slagit på färdigheten" krysset första gången spelaren slår på en färdighet, efter mötet får spelaren öka en (eller flera, om det var en lång session) av de kryssade färdigheterna.

Då är det enkelt att hålla reda på, spelarna får styra om de vill vara bra på att dansa eller skjuta gevär samtidigt som de måste använda fördigheterna för att få höja dem.

Krille

Super Moderator
En metod är förbättringsslag.

Har du en dutt så slår du ett slag mot färdigheten. Om slaget "misslyckas" så ökar värdet.

rjonas

Hero
Jag brukar föreslå att man får Insiktspoäng inför mötet. När man misslyckas kan man använda IP för att få slå om. När man använder IP höjs den färdigheten med 1 permanent. Det leder till att man höjer de skills som varit viktiga i spel.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jocke Kofot said:
Jag tänker lite fritt här:
Att sitta och räkna bluttar när man vill höja typ tio gånger och inte en gång känss segt.

Jag har ett motförslag.
Varje möte så kryssar man i "jag har slagit på färdigheten" krysset första gången spelaren slår på en färdighet, efter mötet får spelaren öka en (eller flera, om det var en lång session) av de kryssade färdigheterna.

Då är det enkelt att hålla reda på, spelarna får styra om de vill vara bra på att dansa eller skjuta gevär samtidigt som de måste använda fördigheterna för att få höja dem.

Jag vill komplettera ovanstående med att man bör få kryssa även om man använt färdigheten utan att det rullats tärning för den...

På så vis blir man inte orättvist behandlad för att man väljer att vara bra på sådant som inte regelmekaniskt kommer in så ofta.

KamiFisk

Hero
God feedback, fan va gött.

Kryssen var en bra idé, men det känns lite statiskt jag vill att höjningar skall kunna ske i spel. Helst utan några mer Meta poäng. Jag har redan ett system för Karma som man samlar för att få fördelar samt ödespoäng.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Men varför vill du det ska ske i spel? Vinner du något väsentligt på det?

KamiFisk

Hero
Egentligen inte så mycket. Det är snarare ett spciellt flyt jag vill få in i spelet där det inte känns som den typiska "nu tar vi xp stunden" som gärna blir efter spelmöten.

Tyr

Hero
Om rollpersonen lyckas med en färdighet så får spelaren sätta ett kryss i färdigheten. Misslyckas färdigsslaget så får spelaren istället kryssa upp till tre gånger. Spelaren får max kryssa X gånger under en spelsession och får välja om denne vill göra det eller inte efter ett slag.

OO|OO|OO

Varje färdighet har upp till 6 cirklar man kan kryssa i med 2 spärrar. För att öka färdigheten vid låga värden räcker det att nå första spärren, vid medium måste man nå den andra och vid höga värden måste man fylla i hela mätaren.

Bara ett exempel på hur man skulle kunna göra det.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ha xp stunden innan nästa spelmöte eller fixa det själv som SL, fråga bara vilken färdighet/vilka de vill höja.

Mukwa

Swashbuckler
Jag vill komplettera ovanstående med att man bör få kryssa även om man använt färdigheten utan att det rullats tärning för den...

På så vis blir man inte orättvist behandlad för att man väljer att vara bra på sådant som inte regelmekaniskt kommer in så ofta.
Ja, eller så får man kryssa i att färdigheten har använts när rollpersonerna reser (ni vet: den där snabbspolningen från punkt A till punkt B)

Max Raven

T12-kultist
McFisk said:
Saken är nog den att jag helst inte vill ha med Xp stunden över huvudtaget.
Hm, kan inte den fylla funktion förutom "nu får vi xp" - sammanfatta sessionen, etc? Osäker på om det blir mer flyt för att de får höja färdigheter under spel än efter.

Men, äh, kör på det som du känner för.

KamiFisk

Hero
Självklart fyller pratstunden efter en funktion, men jag vill ha både stunden före och efter till annat än att sitta och levla upp sin rollperson. =P

Fienden

Hero
En kort idé: Nu vet jag inte vilket system du använder, så nu utgår jag från T20 bara för att.

Karaktär har 10 i en färdighet. Rullar en etta, perfekt slag. Då rullar han ett förbättringsslag på direkten, och om han slår 10 (sitt färdighetsvärde) så ökas färdigheten till 11.

Visst, det är en rätt så liten chans (1 på 400 väl?), men att slå förbättringsslag direkt när du får perfa är nog en god idé om du vill ha "flyt" i levlandet.

Osbjer

Warrior
Om du är ute efter ett enkelt system som är "rättvist" och utesluter xp-stund skulle man kunna göra så att om färdighetsslaget lyckas förblir värdet oförändrat, men spelaren fick en framgång i spelet. Om slaget misslyckas ökas fv med ett, men spelaren får en motgång (inte att "inget händer" utan hamnar i klistret) i spelet. Enkelt och antagligen väldigt fyrkantigt.

/j

Recca

Femme Fatale
Rättvisa system är bäst. :gremsmile:

Motgångarna kan göras intressanta och vara beroende av hur mycket slaget misslyckas med; "farliga" motgångar måste antagligen vara möjliga för att delvis avskräcka spelare från att i för hög grad jaga fv-höjningar med färdigheter de är dåliga på. Men kan man balansera detta vettigt så tycker jag att det låter som en jätterolig idé.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
OK! Använd min FEP (Färdighetserfarenhetspoäng) från 1988 då. Varje gång du lyckas med en färdighet (eller vad du nu vill) får du ett ep. Då du fått 5 slår du över ditt värde med den tärning man använder (DoD T100 - slå över ditt % värde). Misslyckas du så händer inget. Lyckas du ökar du 1 och får nollställa FEP och köra igen.

Du duttar som mest 5 ggr per färdighet. Du bokför under spel. Det går fort.

Eidt: En sak som jag tycker är intressant dock är att man bör kunna lära sig av misslyckande också vilket jag inte tar hänsyn till här.

KamiFisk

Hero
Ber om ursäkt för min bångstyrighet.
Agreed lärande av misslyckande är alltid trevligt.

Man har en levla upp mätare som ser ut 00##0#0. 0=är perfekta # är misslyckade. Sen måste man träffa in dem i ordning, när mätaren är full gå upp i level.