Ja, så är det ju. Men vad är då en bra idé? Det är lätt att tänka sig att det är något som är exempelvis originellt och/eller löser ett problem på ett nytt sätt. I en riktigt bra idé finns också, tror jag, en konkret tanke om hur den ska bli något färdigt. Det är en del av idén. När det gäller skriven text handlar det, åtminstone för mig, om att strukturera idén i inledning och rubriker - och kanske även någon form av avslutning. Jag brukar också redan på idéstadiet försöka föreställa mig andras invändningar. Då kan jag enklare förstå om idén verkligen funkar.
Ja, alltså, ju mer du kan om din bransch/marknad/kunder/etc desto enklare är det ju att kläcka en lågriskidé. Ju mer originell din idé är detsto mer får du jobba för att realisera den. Om du inte har ett jätevarumärke som är pålitligt och har stora tillgångar och kapital.
Mörk Borg är ju ett jättebra exempel på detta. Bra idé, bra genomfört, bra plattform, bra marknadskännedom, stort kunnande hos alla inblandade etc. Succé! Jag tror jämförelsevis att
Travellers on a Red Road var en precis lika god idé, som genomfördes, hantverksmässigt, på ett minst lika gott vis, men flera av de andra komponenterna saknades.
Så den där inspirationen kan bara ta dig så långt. Resten är hårt (tråkigt?) jobb av den typ som exakt alla företag brottas med.