Nekromanti Den första gång jag såg dig

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Okej... En natt där jag spyr ut inlägg men de går ju att ta bort. Jag satt bara och läste en massa från forumet skrivet i tid och otid och kom på en tanke. Tänk om någon hade kommit på rollspel idag. jag menar det hade aldrig funnits tidigare. helt plötsligt så skapades en site typ på telia där någon sa Varsågod och ladda ner. jag har hittat på ett nytt typ av spel. På den sidan uppstod sedan detta forum. Ingen hade några förutfattade meningar om friform, rälsning, Ob, attribut, världar, eon, dod, scifi, fantasy, etc, etc. Alla bara körde på och skapade tillsammans.

Inte för att jag säger att det skulle vara bättre eller sämre men tänk vilken enormt cool epok att delta i. med internet som media för att dela med sig av sina tankar. Bara en tanke i natten...

Foggmock

Myrmidon
Jag tycker att vi fortfarande är i den där tidiga eran, för alla aspekter av rollspelande har inte utforskats ännu, och det finns bara ett fåtal stora företag som dominerar så att säga - och det har inte varit så länge. Visst, Äventyrsspel kanske dominerade på sin tid men då fanns det inte mycket val. Neogames och Wizards har orimligt stora marknadsandelar trots att det finns alternativ nuförtiden.

Så se inte det du beskriver som en svunnen tid, ety jag tycker att vi lever i den nu på sätt och vis.

Johan K

Gammal & dryg
Det vore nått... =)

Man får ju nästan nått drömmande i blicken & fr nått nostalgiskt i tankarna när man läsawer ditt inlägg ju !!
Tänk va´trevligt det vore..
Men samtidigt, så är den rollspelstiden som man lever i nu inte allt för trist den heller. Den här tiden är ju minst lika skoj & spännande ju !

/ Johan K, snuvig som få...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Håller med Johan o Fogg

Det här är ju på sätt och vis nästan samma sak... :gremlaugh:

Sodivra

Champion
Nu när datorspelen har gått över till att vara mer handlingsdrivna och kanske rentav intressanta känsloporträtt, så skulle kanske rollspel kunna börja så också. Då hade det varit rätt ballt att sitta där med sina senaste goods och organisera och vara underground med polarna..

Men om vi ska vara realistiska så skulle det nog inte bli så. Datorspel skulle nog vara mindre handlingsdrivna själva om inte rollspel kommit. (Nåja, delvis iaf) och förmodligen hade rollspel varit en mindre utvecklad hobby (figurspel, typ) som färre spelade. Då vill jag hellre vara med och utveckla rollspel nu. Men själv hade jag ju varit en annan person utan rollspel, så jag kanske hade tyckt att det varit lika kul då.

Men ifall rollspel hade varit nytt idag, och människor hade kommit på tanken att spela så som jag tycker är fräscht och kittlande, istället för att vara en förlängning av Pokémon eller whatever, och det ändå samtidigt fått en modeflugaskjuts in i samhället..

Visst, det hade varit rena guldåldern. Utveckla rollspel från scratch. Jag hade tyckt synd om dom som missat rollspel de senaste 30 åren, förstås. :gremwink:

Man Mountainman

Storsvagåret
För att spinna vidare på det Fogge sa så tror jag att just Internet har och kommer att erbjuda enorma möjligheter för att utveckla rollspelsmediet. Rollspelen är unika bland kulturella uttrycksformer eftersom de egentligen består av hela tre medier: spelskapandet, äventyrsskapandet och själva spelandet, där man möts i spelgruppen och upplever äventyren tillsammans. Alla tre former gynnas oerhört av Internets närvaro. Hur spelskapandet och äventyrsskapandet kan gynnas har vi redan sett på den stormflod av indierollspel som distribueras över nätet. Internets möjlighet att förstärka själva spelupplevelsen tror jag ännu ligger i framtiden, även om olika former av PBeM, chatspel och dylikt redan nu förekommer; när man med Internets hjälp kan rollspela på samma villkor som kring ett spelbord (fast med datorstöd); öga mot öga trots att motspelarna befinner sig på andra kontinenter, då befrias vi från de bojor som den geografiska begränsningen ibland kan innebära för spelare som saknar spelgrupp på bostadsorten eller upplever den som tråkig.

Det finns dessutom en gammal tråd av Rising (här) som kommer med många intressanta förslag på hur man kan underlätta (såklart) och förbättra sitt rollspel med hjälp av datorstöd.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Likt det flesta andra i den här tråden vill jag nog påstå att rollspelen fortfarande är fulla av upptäckarglädje och nyskapande. Jag upplever inte att det här forumet har stagnerat under de år som jag varit närvarande, snarare tvärtom. De senaste åren har svenska rollspel närmast fått en nytändning med flera nya och synnerligen intressanta titlar(eller kanske snarare flera gamla titlar som fått nytt liv). Det är fett att vara rollspelare år 2004. Och vi ska nog kunna se till att det är lika fett att vara rollspelare även om 50 år.