zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,753
Jag läser ofta ungefär att "om du lägger mer tid på att förbereda dig än på att spelleda, så gör du fel".
Den sak som jag tycker är jättesvårt att förbereda är fientliga magiker. Ok, om jag KUNDE alla spells och hade dem i huvudet, så vore det lite enklare. Har ni några bra knep?
Många spel har ganska abstrakta spel för vanlig strid. Man kan välja vapen, det är viss begränsad skillnad, alla gör någon slags KP i skada, ungefär samma typ av skada. Om man vill "krydda" med beskrivningar så sker det (ofta) utanför själva reglerna.
Magi är ofta tvärt om. Det är superspecifikt. En formel gör exakt det den gör, och inget annat. Isklot och eldstråle är typiskt helt olika saker, även om de för praktiska ändamål är samma sak. Och medan "vanlig" strid ofta är lite utdraget och man kan se vartåt det lutar under stridens gång, så är magi mer avgörande. Sömn, osynlighet, flyga förändrar "allt". För att inte tala om sådant som "polymorph other".
Man pratar ibland om "combat as war, not as sport". Jag inbillar mig att jag tror att jag vill ha något liknande (as war, not as sport) för magi. Med risk för att magiker blir exakt som krigare, fast bara med lite andra "visuals". Det är inte cantrips som gör skada varje runda jag vill ha - utan något mer abstrakt och flexibelt.
Finns det något OSR-(liknande-)spel som gjort något i denna riktning?
Den sak som jag tycker är jättesvårt att förbereda är fientliga magiker. Ok, om jag KUNDE alla spells och hade dem i huvudet, så vore det lite enklare. Har ni några bra knep?
Många spel har ganska abstrakta spel för vanlig strid. Man kan välja vapen, det är viss begränsad skillnad, alla gör någon slags KP i skada, ungefär samma typ av skada. Om man vill "krydda" med beskrivningar så sker det (ofta) utanför själva reglerna.
Magi är ofta tvärt om. Det är superspecifikt. En formel gör exakt det den gör, och inget annat. Isklot och eldstråle är typiskt helt olika saker, även om de för praktiska ändamål är samma sak. Och medan "vanlig" strid ofta är lite utdraget och man kan se vartåt det lutar under stridens gång, så är magi mer avgörande. Sömn, osynlighet, flyga förändrar "allt". För att inte tala om sådant som "polymorph other".
Man pratar ibland om "combat as war, not as sport". Jag inbillar mig att jag tror att jag vill ha något liknande (as war, not as sport) för magi. Med risk för att magiker blir exakt som krigare, fast bara med lite andra "visuals". Det är inte cantrips som gör skada varje runda jag vill ha - utan något mer abstrakt och flexibelt.
Finns det något OSR-(liknande-)spel som gjort något i denna riktning?