Nekromanti Den främsta utvecklingen sedan drakar och demoner

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,094
Location
Ereb Altor
dream said:
Vad är den främsta innovationen? Vad tycker ni?
Spelarinflytande.

Jag tycker att det idag finns så många bra spel som bejakar och bjuder in spelarna i spelet på ett helt annat sätt än tidigare.

Enkelt uttryckt:
SL har alltid rätt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
God45 said:
Tidigt tvåtusental var FORGE eran när folk började tycka att regler spelade roll och att spelsystem måste detaljstyra spelandet. Det är vad alla i den här tråden redan tagit upp så jag behöver inte säga mer om det.
Kan någon ge lite exempel på Forge-spel? De andra sakerna du (och andra) tar upp som "utveckling" eller "innovationer" i tråden kan jag för det mesta identifiera hur de inte bara varit en smart idé i någons källare, utan saker som faktiskt gav resultat/produkter brett genom hobbyn, men det kan jag inte med Forge...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,094
Location
Ereb Altor
弾幕 said:
Kan någon ge lite exempel på Forge-spel? De andra sakerna du (och andra) tar upp som "utveckling" eller "innovationer" i tråden kan jag för det mesta identifiera hur de inte bara varit en smart idé i någons källare, utan saker som faktiskt gav resultat/produkter brett genom hobbyn, men det kan jag inte med Forge...
Svenska spel som Noir och Svavelvinter är i rakt nedstigande led släktingar till Forgerörelsen.

Internationellt:
Apocalypse World (inkl hack som Dungeon World, Monsterhearts m.fl), Primetime Adventures, Solar System, Burning Wheel (inkl Mouse Guard, Torchbearer m.fl), Sorcerer, Dogs in the Vineyard...

Hur många vill du ha? :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Måns said:
弾幕 said:
Kan någon ge lite exempel på Forge-spel? De andra sakerna du (och andra) tar upp som "utveckling" eller "innovationer" i tråden kan jag för det mesta identifiera hur de inte bara varit en smart idé i någons källare, utan saker som faktiskt gav resultat/produkter brett genom hobbyn, men det kan jag inte med Forge...
Svenska spel som Noir och Svavelvinter är i rakt nedstigande led släktingar till Forgerörelsen.

Internationellt:
Apocalypse World (inkl hack som Dungeon World, Monsterhearts m.fl), Primetime Adventures, Solar System, Burning Wheel (inkl Mouse Guard, Torchbearer m.fl), Sorcerer, Dogs in the Vineyard...

Hur många vill du ha? :gremsmile:
Vad gör de spelen till rakt nedstigande från Forge-rörelsen?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,187
Location
Rissne
dream said:
Fast om man tar ditt svar till sin spets, motverkar inte en mer specialiserad design just den kreativitet jag menar?
Det tycker jag inte, eftersom "alla tolkar som de vill" ändå alltid ledde till "rollpersonerna sitter på ett värdshus och en mörk främling kommer med en karta", om man ska hårddra det en smula. Det är när spelen aktivt uppmuntrar annat än "standardäventyrande" som annat än standardäventyrande sker, annars spelas spel så som man förväntar sig att alla spel ska spelas...

Äldre spel har jag generellt haft problem med. Svårt att skriva intressanta äventyr, svårt att hitta på rollpersoner. "Begränsningar föder kreativitet" brukade min gamle bildlärare säga, och det finns mycket sanning där. Vet man att spelet handlar om att lösa CSI-mysterier så har man mycket gratis, samtidigt som man kan variera sig mycket. Och vill man göra något helt annat finns det ju andra spel; det finns ingen riktig anledning att bara hålla sig till ETT spel man spelar år ut och år in.

Eller ja, det kan man ju också göra. Men man kan spela FLERA spel år ut och år in =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Greg Staffords Prince Valiant från 1989, naturligtvis. Först (eller nästan först) med det mesta som anses vara modernt idag. Regellätt, Storytelling, spelarinflytande, samberättande, etc. Och dessutom kanske det bäst skrivna spelet nånsin, om man vill ha ett lättläst.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag håller med Robert Jonsson om att POD förmodligen är det största (i kombination med kickstarter). Tätt följt av alla "nya" sociala möjligheter på internet. Att kunna snacka med andra spelare och skapare från hela världen via forum, bloggar och eh, andra varianter. Via Forge och RPG.n*t så har ju förståelsen för hobbyn ökat enormt.
Att hobbyn har splittrats ganska mycket de senare åren får nog tolkas som en positiv sak, det visar ju på den enorma bredden på vad folk vill använda mediet till. Det ger oss ju även en massa detaljer att bråka om, vilket alltid är hett och eldar på skaparlusten.

På senare år (sedan DoD) så har ju massor med smalare spel (spel med tydlig riktning) visat sig. Uppenbarligen fanns ett enormt behov av detta, vilket tack vare vår förmåga att snacka med varandra nu är tillgodosett.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
"alla tolkar som de vill" ändå alltid ledde till "rollpersonerna sitter på ett värdshus och en mörk främling kommer med en karta", om man ska hårddra det en smula.
Hahahaaaa.... Japps! :gremgrin:

Menar du då att hela "ett system flera världar"-idén är död och att vi, i god FORGE-anda numer spelar mindre spel vars regler är hårt knutna till världen?
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
POD är onekligen superviktigt! Det ändrar egentligen alla regler som finns (fanns) vad gäller nåendet av en publik.

Idag är det både lättare och svårare på något sätt...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,742
Location
Helsingborg
dream said:
"alla tolkar som de vill" ändå alltid ledde till "rollpersonerna sitter på ett värdshus och en mörk främling kommer med en karta", om man ska hårddra det en smula.
Hahahaaaa.... Japps! :gremgrin:

Menar du då att hela "ett system flera världar"-idén är död och att vi, i god FORGE-anda numer spelar mindre spel vars regler är hårt knutna till världen?
"Ett system flera världar" lever väl fortfarande (även om jag tror att ett sådant system måste vara öppet för modulära tillägg. Speciellt om man vill ha med magi och sådant).
Men "Ett system flera genrer?". Jag tror att den iden är jefligt död i alla fall.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Detta känns viktigt!

Tanken att spelledaren har minskad makt (eller ingen makt), men också mindre ansvar känns helt klart modern och riktig. Om målet är att involvera spelarna är det bra om de kan påverka.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,094
Location
Ereb Altor
dream said:
Menar du då att hela "ett system flera världar"-idén är död och att vi, i god FORGE-anda numer spelar mindre spel vars regler är hårt knutna till världen?
Nä, "vi" spelar D&D och Pathfinder, eller möjligtvis World of Darkness om vi är riktigt djärva :gremsmile:

Allt utöver det är dock ganska dött... :gremwink:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Cybot said:
Men "Ett system flera genrer?". Jag tror att den iden är jefligt död i alla fall.
Vad definerar du som genre nu?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,742
Location
Helsingborg
弾幕 said:
Cybot said:
Men "Ett system flera genrer?". Jag tror att den iden är jefligt död i alla fall.
Vad definerar du som genre nu?
Det är väl lite flytande beroende på vilken typ av motor man använder.
Ett Wushu spel skulle t.ex. kunna använda samma som ett swashbuckling adventure spel.
Men jag skulle knappast använda samma system för att köra Svärd och Sandaler som jag skulle använda för ett modernt Cyberpunk spel. Eller samma system för Special Ops som jag skulle använda för victorian drama.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Cybot said:
弾幕 said:
Cybot said:
Men "Ett system flera genrer?". Jag tror att den iden är jefligt död i alla fall.
Vad definerar du som genre nu?
Det är väl lite flytande beroende på vilken typ av motor man använder.
Ett Wushu spel skulle t.ex. kunna använda samma som ett swashbuckling adventure spel.
Men jag skulle knappast använda samma system för att köra Svärd och Sandaler som jag skulle använda för ett modernt Cyberpunk spel. Eller samma system för Special Ops som jag skulle använda för victorian drama.
Men varför tar du upp setting när du pratar om genre? Verkar lite förvirrande =)

Genre kan möjligtvis vara de tre agendorna (step on up, story now och right to dream), men jag tror inte riktigt det funkar. D&D är (oftatst) fokuserat på spelarutmaningar, men det är ju knappast utbytbart med GUMSHOE när det kommer till utredningar. De spelen är ju då inom samma agenda, men i olika genrer.

D&D, och då specifikt D20, är förövrigt ett bra exempel på hur genrer inte bryr sig om setting. D20 är genren "hjältar i grottor som dödar monster", typ. Det är inte settingspecifikt, och föga förvånande används regelkärnan i en rad settingar, från klassisk fantasy till pulpskräck, superhjältar och rymdopera. Men genren ändras inte nämnvärt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
dream said:
Jag begriper inte hur jag kunnat missa det här spelet... Det måste undersökas!
Det finns kanske som PDF, begagnat är det rätt dyrt har jag för mig.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,742
Location
Helsingborg
Möller said:
Cybot said:
弾幕 said:
Cybot said:
Men "Ett system flera genrer?". Jag tror att den iden är jefligt död i alla fall.
Vad definerar du som genre nu?
Det är väl lite flytande beroende på vilken typ av motor man använder.
Ett Wushu spel skulle t.ex. kunna använda samma som ett swashbuckling adventure spel.
Men jag skulle knappast använda samma system för att köra Svärd och Sandaler som jag skulle använda för ett modernt Cyberpunk spel. Eller samma system för Special Ops som jag skulle använda för victorian drama.
Men varför tar du upp setting när du pratar om genre? Verkar lite förvirrande =)

Genre kan möjligtvis vara de tre agendorna (step on up, story now och right to dream), men jag tror inte riktigt det funkar. D&D är (oftatst) fokuserat på spelarutmaningar, men det är ju knappast utbytbart med GUMSHOE när det kommer till utredningar. De spelen är ju då inom samma agenda, men i olika genrer.

D&D, och då specifikt D20, är förövrigt ett bra exempel på hur genrer inte bryr sig om setting. D20 är genren "hjältar i grottor som dödar monster", typ. Det är inte settingspecifikt, och föga förvånande används regelkärnan i en rad settingar, från klassisk fantasy till pulpskräck, superhjältar och rymdopera. Men genren ändras inte nämnvärt.
Fast det skulle inte funka för "Magical schoolgirl" (och liknande) trots att det kan vara fortfarande kan vara "Hjältar i grottor som döda monster". Medans d20 är, IMHO, inspirerat av den grekiska epiken så handlar magical schoolgirl snarare om power of love och att växa upp typ.

Swashbuckling, Grekisk Inspirerad Epik, Magical Schoolgirl, Slice of Life, Cyberpunk skulle jag alla kalla olika genrer. Om du klistrar på d20 på Cyberpunk så tror jag fortfarande att det blir Grekisk Epik snarare än Cyberpunk om man inte spelar MOT systemet (som då blir snarare ett hinder än ett hjälpmedel).
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Cybot said:
Fast det skulle inte funka för "Magical schoolgirl" (och liknande) trots att det kan vara fortfarande kan vara "Hjältar i grottor som döda monster". Medans d20 är, IMHO, inspirerat av den grekiska epiken så handlar magical schoolgirl snarare om power of love och att växa upp typ.

Swashbuckling, Grekisk Inspirerad Epik, Magical Schoolgirl, Slice of Life, Cyberpunk skulle jag alla kalla olika genrer. Om du klistrar på d20 på Cyberpunk så tror jag fortfarande att det blir Grekisk Epik snarare än Cyberpunk om man inte spelar MOT systemet (som då blir snarare ett hinder än ett hjälpmedel).
Va? Hm, jo. Vi har en viss misskommunikation här. Delvis mitt fel.

Cyberpunk kan vara antingen en genre eller en setting. Det kan vara färggranna frisyrer, skyskrapor och regn. Då är det en setting, och du kan köra övernaturliga monster som intigrerar, grekiga hjältar i grottor och what-not i den.

Eller så är cyperpunk kapitalismens övertagande av den politiska makten, proletariatet och ifrågasättandet av mäniskovärdet. Då är det en genre, och den går att köra både i 80-talets klassiska stil, i något liknande ång- eller diesel-punk eller varför inte efter apocalypsen eller bland piraterna på världshaven (hallå, ostindiska kompaniet!).

Håller du med?

Genre är typen av berättelser som vi spelar, settingen är den fond som vi placerar dem framför.
 
Top