Nekromanti DEN frågan.......

Zodiac knight

Veteran
ja så kom den igen..
Frågan om vad ni som spelat mer än oss nyfrälsta (jag har som exempel bara spelat chronopia och dod6) d&d spelare tycker om dod6 jämfört med tidigare upplagor..

kanske redan har kommit ett svar som jag har missat..?

"The true hero of Ivalice"

Blasphemy

Swashbuckler
Det är väl rätt så olika.. Många vetereraner som växte upp med första Drakar och Demoner samt Drakar och Demoner Expert tycker att dessa versioner var bäst. Samt så är det en stor majoritet som tycker att 91års upplaga var en goding.
Jag får känslan att det mest är nya spelare som inte spelat D o D tidigare (förutom Chronopia eventuellt) som tycker allra bäst om den nya upplagan.

Personligen (antilevel som jag är) så tycker jag att den nya upplagan suger Bologny. Spelvärlden har dock stor potential och det första officiella äventyret var mycket bra.

Och jo.. detta har diskuterats många gånger på detta forum.

Only dead fish float with the stream.

Nerosuferoth

Swordsman
suger Bologny.

Det var ett tag sedan man hörde det uttrycket senast. När jag kom till forumet stod de orden med i vartannat inlägg...

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell

Blasphemy

Swashbuckler
Jag har faktiskt bättrat mig... [ot]

Så jag skriker inte ut Bologny hela tiden.. desssutom så anser jag att jag spytt nog galla över DoD.
Var bara tvunget att poängtera att Bologny ännu inte uppslukats i intet.. Bologny är okrossbart.. starkare än Admantium... Tyngre än Plutonium... Sexigare än Billy Butt och kåtare än en vildsint Kanin.

Brunalven

Warrior
Man kan säga att jag växte upp med de första versionerna. Det var givetvis mycket som fattades i dem och det är en vanlig mening att man alltid behöver förnyelse och utveckling. Vad jag dock reagerade på var att man i dods hela långa utveckling bytte värld någon gång i början på 90-talet. Jag hann ju inte ens bli hjälte i den förra världen. Dessutom tycks det bli ett allt mer rasintegrerat rollspel. Jag tyckte om det förut när jag var exotisk- spetsiga öron, lång hals och blekfis. Nu har helt plötsligt svartblodet börjat göra sig hörda. Vem vill acceptera lortingar i samhället? Allt de gör är att härja! Ur den politiska synvinkeln är jag tämligen upprörd. Vad gäller 6e utgåvan verkar den vara layoutmässigt snygg, men om det är en förbättring är svårt att säga. Jag bor nämligen kvar i det trakoriska kejsardömet. Här finns bara ett bra talspråk: det som rinner från näsa till mun har inte gått förlorat.

Bela

Warrior
Jag tycker att DoD nya värld är mycket bättre än tidigare världar. Men reglerna är hopplöst sämre än Chronopia och DoDv4, även om jag nu spelar Eon och tycker DoDs regler i allmänhet är dåliga.

Bela

Archer

Swashbuckler
Mer likt de allra första versionerna...

...när det gäller stämning och utförande. Borta är de speciella förmågorna som plågade (IMHO) DoD'91 och Chronopia. För mig så känns det som ett steg tillbaka till tiden innan DoD'91, men med en fräsh ny riktning.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Edgar

Warrior
Re: Jag har faktiskt bättrat mig... [väldigt ot]

tsk. Jag som trodde att SARA var kåtast. Så det kan bli.

//Kalle - fd lumparpatrask.

Hasse

Hero
Jag gillar DoD 6 och jag är uppväxt, så att säga, med DoD 2 och EDD. Trudvang verkar helt underbar, de nya magi- och religionsreglerna är bättre än de gamla. Att DoD numera är levelbaserat stör mig inte heller även om jag antagligen gillat DoD 6 lika mycket ändå om det varit levellöst. Att jag inte inte stör mig är för att det är själva rollspelandet som ligger tillgrund för äventyrspoängen inte att döda en massa monster.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Du kan ju alltid...

...använda sökfunktionen här på forumet, söka efter de du söker. Längre bak i listan hittar du otroligt långa beskrivningar och bedömmningar av nya DoD 6.0. Men det var ju som sagt bara ett förslag.

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

Nexus_UBBT

Veteran
Jag tycker 4:an och 6:an är bra, men jag tycker inget är bättre än det andra eftersom att de båda är så olika bra egenskaper.

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."

Nerosuferoth

Swordsman
Re: Jag har faktiskt bättrat mig... [ot]

Bologny är okrossbart.. starkare än Admantium... Tyngre än Plutonium... Sexigare än Billy Butt och kåtare än en vildsint Kanin.

Okeej, det gör ju allting solklart då. Förresten så vad det inte kritik, bara ett konstaterande. Har någon annan, hrm, klagat på uttrycket?:)

Nerosuferoth

Blasphemy

Swashbuckler

Naje klagomål och klagomål.. Har väl fått klagomål och anmärkningar om att svärord inte får användas.. Samt frågor var Bologny är---

Nerosuferoth

Swordsman

Samt frågor var Bologny är

Jag har ingen aning om vad det är. Låter som utomjordiska för buljong.

Nerosuferoth