Väääääldigt olika
Jag brukar (vid de få tillfällen jag ändå spellett) mest poängtera om jag tycker att det är något som spelaren nästan missat. Om en oerfaren skomakarlärling råkar bevittna ett kallblodigt mord och spelaren valsar på som vanligt så kan jag slänga in något i stil med "Du känner hur din kropp revolterar mot det du nyss sett, och du märker att du darrar, på gränsen till skakar innan du nästan inte kan hålla kräkningen tillbaka". Dock brukar de flesta spelare hitta på sådana reaktioner själva, så det behövs oftast inte.
Själv tycker jagatt det kan vara roligt om SL lägger sig i på ett snyggt sätt. Det ger mig något mer att spela på, och den spelledare som låter min karaktär få påtalat hjärtsnurr, social nervositet eller skräck-kräkningar får nog räkna med att jag spelar på det ett bra tag efteråt.
Ofta räcker dock enklare styrmedel får att få spelarna att spela ut karaktärens känslor. Senaste exemplet var vid min lilla solospelsession för någon vecka sedan när (den väldigt sexuellt oerfarna) karaktären var stenhög på opium och hamnade i en tydligt sexuell situation med en ung kvinna han hade ett gott öga till. Jag behövde knappast påpeka att han blev kåt, bara komma med någon beskrivning av lukten från hennes nacke och känslan av hennes tyngd över honom... Samma stämningsbeskrivningar funkar liksom till de flesta känslor.
Vad gäller kontroll över när rollspersonen skapas så tycker jag att spelledaren får sätta upp de regler hen vill. Att ge spelarna full frihet kan förståss vara intressant, men man riskerar också att hamna med en spelgrupp som inte alls går ihop och knappt ens går att bända in i en eventuell metaplot. Jag tycker nog att mina mest älskade rollpersoner skapats i sammanhang där spelledaren hargett vissa ramar, men i övrigt full frihet. Ett exempel är en SL som sade att hon ville ha en överklasskvinna, en underklasskvinna, en manlig polis och en manlig akademiker och att den sistnämnda skulle känna båda kvinnorna. Vi fick dela upp koncepten som vi ville och sedan göra vad vi ville med dem. Resultatet var en av de bäst fungerande spelgrupper jag någonsin spelat i.