Nekromanti Den gröna orchen

peta

Warrior
Började fundera på en sak. Om man frågar en genomsnittlig rollspelare vilken hudfärg en orch har kommer troligtvis runt hälften svara att en äkta orch är grön. Kanske en fjärdedel är hävdar bestämt att den är svart medan de resterande diplomatiskt svarar att det beror på orch.

Om jag inte minns helt fel så nämns det inte så noga i Tolkiens böcker vilken färg orchens hud har. Det nämns mest i förbifarten att de är svarta och mörka har jag för mig (rätta mig om jag har fel)

Var dyker då den gröna orchen upp? Det verkar inte som om man kan skylla det på D&D som så mycket annat :gremsmirk: Orcherna där i är Tolkientroget svarta.

Har rotat lite i det och det första tillfälle som jag kan hitta med gröna orcher borde vara Warhammer Fantasy Battle i början på 80-talet. Är det någon som har sett ett tidigare tillfälle för gröna orcher, eller är det GW som är de skyldiga?

hraufnir

Swordsman
Det viktigaste i alla lägen är att orchdjäveln (ursäkta franskan) i alla lägen är så skitig att man inte ser dess hudfärg ändå. Testat att få en katt att bada? Borde vara 100ggr så svårt med orcher...

Brunalven

Warrior
Måste backa upp dig lite med att säga att det enda tillfället där jag lagt märke till gröna orcher är i Warhämmer eller snarare Games Workshops skapelser. Eftersom jag spelar det väldigt sällan har jag mer blivit van med orcher som svarta. Möjligtvis är det alla dataspel som förvanskat deras hudfärg och gjort dem gröna.

Organ

Out of time, out of mind
Såvitt jag vet var Warhammer de första att hävda att orc-hud var grön. Jag personligen har alltid sett standardorcens hud som lite sådär blek-grå/brun-aktig. Grön hud har ofta fått representera onaturlighet och otäckhet. Se bara på den klassiske gröne utomjordingen. Sedan har säkert det faktum att många har svårt för reptiler, vilka inte helt sällan har grönt skinn, en viss inverkan.

/Anders

Foggmock

Myrmidon
Det här är väl snarast en fråga om rollspelskultur, om du frågar mig.

Däremot vet alla som växte upp med Warcraft istället för Drakar och demoner (typ jag) att orcher och troll är gröna i huden (trollen är förvisso blåa i Warcraft 3).

För att vara riktigt diplomatisk så satsar jag nog på de visuella orcherna i Sagan om Ringen-filmerna när jag hör "orch". De är ju både sjukligt bleka, grå, svarta, gröna och nästan gula.

Tyvärr är man ju färgad av Warcraft, om ni ursäktar uttrycket, så orcherna ska enligt min mening vara muskliga och stora, inte förvridna och hunsat rädda. Den klenare varianten får mig snarare att tänka på vättar eller "goblins".

Kontentan är att man inte kan säga att orcher är orcher är orcher på samma sätt som man kan säga att (fantasy-)dvärgar är dvärgar är dvärgar. (Fantasy-)Alver är nästan lika ensidigt framställda nuförtiden.

rax

Swordsman
D&D:s orcher kanske inte längre är gröna, men AD&D:s orcher var betydligt mer gröna än svarta. Citat från Monster Manual anno 1978 följer:

"Orcs appear particularly disgusting because their coloration - brown or brownish green with a bluish sheen - highlights their pinkish snouts and ears. Their bristly hair is dark brown or black, sometimes with tan patches..."

/Rax, förmedlare av antika kuriosa :gremgrin:

solvebring

Superhero
Vad försöks framkomma/visas med denna tråd?
Vad orcherna har för hudfärg, eller vilken de borde ha?
Varför många har olika bestämelser gällande färgerna, eller vems fel det är? Eller vilken färg orcherna "skall" ha enligt "old school" rollspelens bestämelser?

Ursäkta mig, men jag tycker tråden verkar lite dum, och det verkar heller inte framgå vad tusan som skall framkomma... :gremsuck:

hraufnir

Swordsman
Var dyker då den gröna orchen upp? Det verkar inte som om man kan skylla det på D&D som så mycket annat Orcherna där i är Tolkientroget svarta.

Har rotat lite i det och det första tillfälle som jag kan hitta med gröna orcher borde vara Warhammer Fantasy Battle i början på 80-talet. Är det någon som har sett ett tidigare tillfälle för gröna orcher, eller är det GW som är de skyldiga?
Det står ganska tydligt här:
Var dyker då den gröna orchen upp?
och här
Är det någon som har sett ett tidigare tillfälle för gröna orcher, eller är det GW som är de skyldiga?
. Det är alltså frågan om HUR och NÄR de gröna orcherna dök up.

Sen huruvida tråden är dum eller inte spelar egentligen inte så stor roll, eftersom någon ansett tråden viktig nog för att svara på.

Mina egna åsikter angående orchers färger, som är lite halvt om halvt OT står i mitt inlägg nedan. Det jag tycker är viktigt med är ett lajvfenomen. Jag vill ha individuella orcher, precis som i sagan om ringen. Det skall vara orcher med personlighet. Jag HATAR orcher som är Orch 1, Orch 2, Orch 3 osv... jag vill ha namn, personligheter beteenden osv.

Orcherna som börjar bråka över Frodos kropp i LotR är helt underbara!!!

MrG

Swashbuckler
Jag har för mig att jag fick min bild av gröna orcher från DoD (2 utgåvan)... och av humbrols färger som hade färgen orchgrön :)

Hunk

Hero
Kanske RQ

Var dyker då den gröna orchen upp? Det verkar inte som om man kan skylla det på D&D som så mycket annat Orcherna där i är Tolkientroget svarta.

I mitt ex av Rune Quest 3E (från slutet av 80-talet och därmed betydligt nyare än de första Warhammerinkarnationerna) har i alla fall orcherna tydligt grön hudfärg, och Rune Quest skulle därför kunna ha varit före Warhammer såvida inte orchernas hudfärg ändrades i och med tredje upplagan (vilket inte är omöjligt eftersom GW var inblandade i produktionen av RQ på den tiden).

De som var med på den gamla goda tiden och spelade RQ före Avalon Hillepoken får gärna informera om orcherna var gröna redan på den tiden (jag är också nyfiken).

Organ

Out of time, out of mind
Jag har ingen DoD2-regelbok tillhanda för ögonblicket att kolla i men jag har inga minnesbilder av att DoDs orcher någonsin framställts som gröna. När jag för första gången ställdes inför gröna orcher tyckte jag det var ett mycket främmande och underligt påfund, och då hade jag spelat DoD i flera år. Dock så vill jag påminna mig om att på paketen som de tennfigurer som i mitten av 80-talet såldes som "tillbehör till Drakar & Demoner" kom i, fanns det orcher med klart lysande, grön hudfärg.

/Anders

Rosen

Myrmidon
Teorier från andra håll

Om man googlar lite så finner man snabbt att ämnet även har diskuterats utomlands... fast en del teorier verkar troligare än andra.

CgMonkey hävdade detta på CGtalk för ett par år sedan:
did you know that it was Blizzard who made the orcs green. And now everyone define orcs as green.
(Menar han Blizzard Entertainment -- World or Warcraft..? Me feel doubtish.)

Moonbiter på GameBanshee Forums släppte ifjol följande långa rant i ämnet:
The History of The Green Orc:
Way way way waaaaaayyyyy back in history, a certain über-nerd named Gary Gygax (I've met him, and that guy NEVER got laid until he became a millionaire) developed a certain roleplaying game called Dungeons & Dragons, incorporating Orcs and Hobbits. Like any young geekboy, enthusiasm was much more present than common sense, and the schmuck made the mistake of trying to copyright his creation, including those two names. Needless to say, he got into one hell of a legal battle with the Tolkien Estates. Since Tolkien used the terms "Orcs" and "Goblins" loosely, and the word "Halfling" is a mythological term, Gygax was allowed to use "Orc" and "Halfling" under certain rules. Christopher Tolkien, being the avaricious turd that he is, wanted money to license out the Orcs and the description thereof. Gygax refused. Hence, in the first D&D and even the first AD&D books, Orcs are actually described as being pink(!!!!) and having "piggish" features. They are also (poorly) drawn that way. Later, AD&D moved away from Tolkien's idea of Orcs being mutated Elves, and put them in the "Goblonoid" family, making them green. By the time Warhammer Fantasy Roleplay came along, "Goblonoids" had become a household term amongst roleplayers, incorporating Kobolds, Goblins, Hobgoblins, Orcs and even Ogres. This was adopted by Games Workshop and further developed by them, creating their own version of Tolkien's "Uruk-Hai" in the guise of the "Black Orc." Then Warhammer Fantasy Battle came along and changed everything. Split into 2 separate gaming worlds, The Old World and the Warhammer 40 000 sci-fi setting, they shared a common mythology in the utterly brilliant Realm Of Chaos sourcebooks, and even managed to incorporate the roleplaying game for a while. It was a game publishers dream. Not only could you peddle endless rulebooks of tables and nonsensical drivel, you could quadruple your income by selling countless miniatures. Old geezers like me recoiled in horror and cried "sacrilege!" at being presented with "Space Orks" wielding plasma bolters, calling themselves "Da Boyz" and, to further the insult, being exceptionally green and proud of it!
The game(s) were such a success that the miniature-producing company Citadel bought Games Workshop and licensed the Fantasy Roleplay to a publisher named Flame, which kept the fire burning for a few years until going belly up. By this time however, Warhammer Fantasy Battle had become a phenomenon that dwarfed all expectations. GW put an entire development team into expanding the Orc race, and it became a monster success. Orcs went from being despicable villains to being a super cool race, speaking their own well developed lingo and becoming the heroes of both games and fiction. This led to TSR and AD&D switching focus away from the Orcs, using their resources to create a success of their own: The Drow. Today, in 3rd Ed D&D, they have completely dispersed with and split up the "Goblonoid" family tree. After being bought by WOTC, and they again being swallowed by toy-giant Hasbro, they have enough clout and cash to use Tolkien's Orc in it's true guise: brown, ape-like and unique. Meanwhile, the "free" version of the green Orc is available to any game developer and author who wants to use it.

(Någon mer detaljbevandrad i D&D Lore som kan bekräfta eller dementera hans utsaga att TSR myntade "goblinoids"?)

Och tidigare i år sa Richard Hutnik så här på the GeekList:
In games where Orcs are green, and there are elves, what color should the elves be? People have fumed when elves were made green, and Orcs red.
Och fick svar från Dick Jarvinen:
Well... elves aren't really green, they are really pinkish. They only be wearing the Green. Hmm... I never realized until now that Elves are Irish.

Och därifrån kan man förstås bilda en ny tråd om ifall det är okej för alver att ha kläder i andra färger. (-:

--
Åke

Storuggla

Champion
Re: Kanske RQ

RuneQuest? Orcher? Va? Öh, finns det orcher i Runequest? Vardå? Vafan, de thar jag missat helt, Troll vet jag finns (Uz!) och likaså hiveminddvärgar, men orcher? Wöö...

Storuggla, vill veta

MrG

Swashbuckler
Hmm... kan nog stämma att vi fick bilden av gröna orcher från tennfigurer. Svårt att vara säker när det var ett tag sedan... men har en bild kvar av att vi då målade gröna orcher till våra dod-äventyr.

Hur som blev min bild av DoD orcher färgad grön på den tiden, sedan kan jag inte säkert säga om det var reglerna, humbrol, montern med målade figurer på Tradition (den lilla butiken på Storgatan) eller en idé i min dåvarande SLs huvud.

Pom

Swashbuckler
Tillminnesdragningar [OT]

Någon mer detaljbevandrad i D&D Lore som kan bekräfta eller dementera hans utsaga att TSR myntade "goblinoids"?
Det undrar jag. I gamla AD&D 1st ed användes istället termen "humanoids" för "anthropomorphic, generally hostile creatures: orcs, goblins, hobgoblins, kobolds, etc" (1st ed DMG:228).

AD&D 2nd ed använde i och för sig termen goblinoids istället för humanoids ibland, men den upplagan kom ju ut vid 80-talets slut och då hade ju Warhammer m fl varit igång sedan många år.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har ingen DoD2-regelbok tillhanda för ögonblicket att kolla i men jag har inga minnesbilder av att DoDs orcher någonsin framställts som gröna.
Men jag har en DoD2-regelbok. Där står det:
"Orcher blir ungefär lika långa som människor men är kraftigare. Deras hud är svart som träkol, och de groteska huggtänderna är svagt gula. [och så vidare]"
Det var tennfigurerna som kom i samma veva som formade mångas (inklusive min) bild av orcher som grönhudade.

/tobias

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Kanske RQ

RQ3 utspelade sig inte i Glorantha, utan använde sig av ett mytiskt Europa för samtliga spelexempel. Monstren var, förutom de klassiska RQ-monstren, också sådana standardfantasyvarelser som orcher. I Glorantha finns ju broo, som är betydligt häftigare motståndare än orcher.

Storuggla

Champion
Broo!

"I Glorantha finns ju broo, som är betydligt häftigare motståndare än orcher."

Broo rockar. Jag är lite ledsen i ögat att Issaries edierade bor några stats från dem när de översatte dem från Hero Wars till Heroquest, dock. I Hero Wars har en broo Close COmbat 18 men Impregnate Victim 5M (25 för er HQ-analfabeter)! Den försvann dock i Heroquest, lite synd. Fast jag kan förstå att "Och broo'n greppar tag i dig med sina nävar och.. öhh.. close combat 18 och plus 3 från impregnate victim..." är inget man vill höra när man är på den mottagande ändan. Det ger vissa... mentala bilder man kanske inte vill ha av sin rollperson :gremgrin:

Storuggla, hip-hop broo

Hunk

Hero
Re: Kanske RQ (OT)

Något nytt har jag därmed lärt mig idag - att orcher inte fanns i RQ:s två första inkarnationer. Tackar och bockar för infon - då har alltså RQ-spåret svalnat!

//Henrik, som bara äger två prylar till original-RQ, Duck Tower och Duck Pond, som nog inte innehåller några orcher.

Gordeg

Hero
Re: Teorier från andra håll (OT)

Det var riktigt intressant att läsa texten skriven av "Moonbiter", men han verkar lite bitter! Blir alla old geezers såna?

Gordeg

(edit: glömde markera med OT. Var kanske alltför upptagen med att fnissa högt.)