Nekromanti Den heliga myglaren..

Delita Hyral

Veteran
Eftersom det tar så lång tid att gå upp en nivå som krigare gör man helt enkelt följande..

Recept på boffertomte:
- 1. Välj präst med grundegenskaper så man kan bli helig krigare...
- 2. Ta gerbainorden och välj ut dom våldsammaste bönerna.
- 3. Överlev tills du får 120 äp...
- 4. Bli helig krigare och få 4t6 i kp och 2t6 i SK...
Skratta nu åt gruppens krigare som måste spela dubbelt så många äventyr och får nästan lika mycket som du men du har ju alltid dina maktböner....

Visst det var infantilt och det gäller bara första steget men ändå en jävla skillnad e det iallafall...

- The crest of the black lion -

Riddaren

Swashbuckler
Tänk på (+en liten fråga)

1) Prästen måste nå graden Utövare för att kunna bli Helig krigare, det innebär att en Krigare har ett gått försprång att göra slarvsylta av prästen innan dess ;-)

2) ÄP fås inte genom att mörbulta folk med stridshammaren, utan hur väl man rollspelar.

Till frågan:

Är det rollspel du spelar, eller är det mördarmaskin?

Jag tycker det är roligare att ha mostånd och rollspela ur situationer än att döda folk på direkten.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Delita Hyral

Veteran
Re: Tänk på (+en liten fråga)

Nu min vän har du lyckats...

1. Visst skall man rollspela men det innebär inte att krigare skall vara sämst....och man blir helig krigare när man blir lärling...sorry...

Det e därför jag lackade..
jag vill inte heller ha mördarmaskiner när man spelar rollspell men en spelare som väljer svärdets väg skall inte behöva ursäkta sig genom att han e så urusel i sitt yrke i början....Dom andra yrkerna får någontyp av användbar förmåga eller + men det får inte krigaren...Från början...

Delita Hyral

Veteran

Nu min vän har du lyckats...

1. Visst skall man rollspela men det innebär inte att krigare skall vara sämst....och man blir helig krigare när man blir lärling...sorry...

Det e därför jag lackade..
jag vill inte heller ha mördarmaskiner när man spelar rollspell men en spelare som väljer svärdets väg skall inte behöva ursäkta sig genom att han e så urusel i sitt yrke i början....Dom andra yrkerna får någontyp av användbar förmåga eller + men det får inte krigaren...Från början...

Riddaren

Swashbuckler

Ok...tänkte fel, det är Trollkarlen som vill bli Svärdsmagiker som måste bli utövare.

Men ändå...Krigaren är "fysiskt" sätt bättre som krigare även mot en helig krigare som är på lärlingsnivå, när krigaren fortfarande är amatör, så i strid gör han fortfarande slarvsylta av prästen... ;-)

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Delita Hyral

Veteran

Jag måste nog säga emot...

Båda har samma grundegenskaper och sonika samma SK som amatörer...
Visst kan krigaren ha upp till 4 attacker och pareringar men det spelar ingen roll när båda haar 16 i sk.
EXEMPEL: Då kommer krigaren med sina två attacker på 5 och parering på 6 medans prästen har 9 i en parering och 7 i attack. Chansen för prästen är ganska god och han har alltid sina maktböner som åskvigg som dödar krigaren under första rundan.....
Prällen som slåss med en kroksabel ( lätt vapen ) och som gör med skada än ett bredsvärd har stor chans att döda krigren..
Dom bönerna som han som helig krigare får behålla och kommer att gå upp i nivå med.....
Visst en krigare kommer att få 2T8 i sk och 5T6 när han går upp en nivå men då har prästen redan varit en helig krigare tt bra tag och han har som sagt altid sina maktböner...

Slutsats: Prällen rockar fetare än kirgaren i nya dod6...

-The crest of the black lion-

Salir

Veteran

Spelar ni bara rollspel med krigare och andra mördar maskiner?
Det är mycket roliga att spela då man möter lite motstånd och gärna få tänka en del.

"You were not ment to be someone but to stay somewhere"

Delita Hyral

Veteran

hade du läst ovanstående inlägg så gör vi det inte..
Vi disskuterar skillnaden mellan präster och krigare
och hur mycket farligare prästen är, vilket i min mening är
löjligt eftersom trots att krigaren är amatör bör han vara
hårdare i närstrid än dom andra karaktärerna....

Och jag spelar inte bofferäventyr...

Salir

Veteran

Oki.
Du har ju rätt att krigare ska vara bättre på slåss än präster och det är de också.
Krigare slåss för sig själv medan präster inte slåss utan anledning de slåss endast för sin religion annars slåss de inte fast de kan det.

"You were not ment to be someone but to stay somewhere"

Pazuzu

Warrior

"Är det rollspel du spelar, eller är det mördarmaskin?"

Intressant...

Eftersom reglerna i största mån handlar om hur rollpersoner ska begränsas, balanseras och utvecklas (xp, levels, alla orealistiska balanseringsregler, yrkesrestriktioner, mm) kommer majoriteten att spela på detta sätt. Det blir lixom höjdpunkten i spelet huruvida man klarar av att bli grym eller inte eftersom spelet verkar handla om just det.

Sverige väntar en rollSPELSmässig koboldframtid!

jorges

Veteran
..näää

...en helig krigare kan bara de böner som han lärt sig under tiden som präst. Han ökar INTE dessa böner när han stiger YN. Det gör bara prästen..Har han alltså lyckats lära sig en bön som amatör..stannar han där om han väljer att bli helig krigare..

I regelboken står det att en helig krigare inte får några fler böner då han stiger yn..eftersom varje YN har en egen bön även om "familjen" är detsamma..Bönen åskvigg till exempel, är en bön på YN amatör, och en ny på lärling..osv..
Ber om ursäkt om det är otydligt, men det är som sagt så vi har tänkt!

..i alla fall är det vår tanke...men var och en gör ju som dom själva vill! Regeln är till för att skapa just balans mellan de olika yrkena.

...ett förtydligande alltså...en helig krigare som ligger på YN mästare kan bara de böner som han lärt sig då han var präst..och han kan dom bara på YN amatör..

RiotMinds

Johan K

Gammal & dryg
Titta där ja !!
Det där luktar ju som sagt koboltvarning...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>

G

Guest

Guest

hehe, du måste ju vara ärlig; delita och mina övriga spelare vet knappt om vad ordet "strid" är. : )

np.

smiles,
-mt

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Tänkt inte så!

Rollspel handlar inte om att göra den fetase gubben och utnytja reglerna till max (Även om det blir så automatiskt ibland). Det handlar om att ha kul. Iaf för mig!

Karaktären är ju nyckeln til det hela. Så vill man då ha en krigare så ska man väl ha det. Vill man vara religös så ska man vara det.
Men jag förstår ändå ditt resonemang. Och om man gör som du så blir prellen/heliga krigaren rätt okej bra. Så du har rätt men jag tykcer ändå inte att det är hur bra man är som är viktigt. Det är hur skoj man har!

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Sodivra

Champion
Oj!

Jorge spelar DoD! Finns det spelet i Trudvang? Coolt! /images/icons/wink.gif

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

Hasse

Hero
Så det var så! (+ en fråga)

"...en helig krigare kan bara de böner som han lärt sig under tiden som präst. Han ökar INTE dessa böner när han stiger YN. Det gör bara prästen..Har han alltså lyckats lära sig en bön som amatör..stannar han där om han väljer att bli helig krigare.."

Skrev ett inlägg i en fråga ang. detta där jag hävdade det du sa men fick mothugg så jag trodde att jag tolkat reglena fel men det jag tydligen inte, bra!

Nu undrar jag bara om det samma gäller för svärdsmagikerna, dvs när magikern valt vapnets och t.ex blivit mästare får han då kasta havitnerbesvärjelser på mästarnivå? jag tolkar nämligen reglerna så att han inte får det utan bara på utövar nivå.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

theodåre

Veteran
Re: Så det var så! (+ en fråga)

Nää...det gäller inte magin eftersom de inte fungerar på YN nivå, utan på 1) vitnernivå och 2) kostnadsnivå.

RiotMinds

Hasse

Hero
Ok, tack. (nt)

.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
En dvärgpräst med några väl valda runor kan ställa till en del bekymmer han med. :)

Nexus_UBBT

Veteran
Jag förstår inte riktigt. Vad skulle det där vara bra för?
(dessutom anser jag nog alvprästerna är de som är bäst, med tanke på återuppliva)

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."