Om man exempelvis vill "bara spela rollspel" på klassiskt vis, "gå ut och döda orcher" typ, så får man en kraftig underströmning av att det inte är godkänt längre. Man måste först problematisera och våndas över kopplingen till historiskt undertryckta folk, man måste uppröras över att det finns en ras som har plus i styrka men minus i intelligens, osv osv.
Och kickern är, att om man inte spenderar mer tid på att ta bort alla element som någon kan uppfattas om obehagliga än att bara sparka in dörrar och samla guld, ja då buntas man ihop med diverse högertroll, vitmaktnationalister och rena rasister.
Newsflash: bara för att man vill spela ett spel snarare än att i varje aspekt av sitt liv lägga in köns- och rasanalys är man inte rasist eller sexist. Man förhärligar inte polisvåld bara för att man spelar Paizo's Agents of Edgewatch. Det är okej att vilja spela i en fantasyvärld där vissa folkslag bara rätt och slätt födda onda, eller vackra, eller fyllda av glittermagi. Bara FYI. Hela genren fantasy bygger på stereotyper och att inga verkliga individer tog skada under inspelningen.
Återigen, denna diskussion (här på WRNU) har inte gått alls lika långt. Jag tar mest upp det för att det kan vara ruskigt svårt att inte läsa in anklagelser mellan raderna på teman som är hämtade från den kantrade utrikiska diskussionen, saker som alltså du som svensk forumist kanske inte alls avsåg eller ens känner till.
Men för att angripa problemets kärna:
Precis som jag anser att man - i fantasy, remember, inte i verkligheten - får lov att spela i en värld där du inte kan spela gnome eftersom det inte finns gnomer i min värld, så får man i Sword & Sorcery lov att spela i en värld som förhärligar könssterotyper. För att använda orden från en riktigt bra S&S-produkt kallad The World of Xoth:
Welcome to a world where men are mighty, women are voluptuous, kings are cruel, and hidden terror lurks in every brooding ruin! It is an age of splendorous but decadent kingdoms, where armies clash at the whims of depraved nobles, and the bloody sword of an adventurer can topple empires.
Med andra ord, den typen av Sword & Sorcery som odödliggjorts av filmer som Conan the Barbarian och där du lockas till äventyr av målningar av Frazetta eller (som i mina tidigare inlägg) Sanjulián.
För att stärka de tema som just denna värld bygger på har jag alltså valt att - inte ge kvinnliga krigare minus - men istället göra det ovanligare med stora starka kvinnliga individer. Precis som du kanske får reda på att du inte kan spela gnome, eller fyrarmad laserödla, så kan du få reda på att du sannolikt inte kommer spela arketypen som personifieras av Red Sonja. Det är inte särskilt sannolikt du kommer slå fram en karaktär med Styrka 18 överhuvudtaget, faktiskt.
Om du nu tycker "det vill inte jag spela" är det helt okej. Mer än okej faktiskt för att din personliga smak är det ingen som ifrågasätter. Det är när någon får för sig att påstå att diverse rollspelskampanjer är objektivt dåliga, och dess skapare borde skämmas för att de väljer att ha kul med rollspel istället för att våndas över världens orättvisor, med förtryck mot i princip alla andra än vita privilegierade män, och att om de inte skäms för detta de måste vara högertroll, som det hela gått väldigt väldigt fel.
Som sagt, detta är inte bara förföljelsemani. Det stora rollspelsforum jag nämnde ovan har gått så långt att alla inlägg måste vara "inklusiva", dvs ingenting får sägas om det inte aktivt inkluderar alla.
Problemet med detta är alltså att det i princip slår undan benen på hela fantasygenren så som vi känner den.
De senaste sex åren (ge och ta) har rollspelsvärlden förgiftats av en veritabel häxjakt på allt som någon någonstans kan ta illa upp av. Enligt mig en fullkomligt ohållbar inställning. Inom alla andra konstformer (litteratur, film, performance art, osv) är det en viktig krydda att kunna förnärma andra. Om du blir upprörd av konst är det fullständigt rimligt att du väljer bort det uttrycket, inte att du anklagar konstnären för att kränka dig.
Detta har helt gått förlorat. Återigen talar jag i allmänhet. Nej, jag vänder mig
inte direkt mot DIG, du som läser detta.